3519
Sök

Volvo S80 årsm 01 Varvar av sig själv.

647 Inlägg
15 mars 2015
Trådstartare
Hej har en Volvo S80 årsmodell 2001 som har börjat krångla. När jag kör på vägen som vanligt. Låt oss säga 50 km/h. Så börjar den bli orkeslös och hastigheten och varvtalet minskar så att jag bara kan köra i 30-40 km/h. Hur mycket jag än gasar ( kan ha pedalen i botten)

Och dör nästan när jag kör upp för en backe. Det är knappt bilen orkar det.
Men efter ett tag på vägen kan bilen sakta komma upp i lite hastighet. Men det känns som att gasen har fastnat då. Jag kan släppa gas pedalen och den stannar inte. Den håller en konstant hastighet.

Ibland kan motorlampan tändas. Samt i displayen i instrumentpanelen kan felkoden motorsystem serv erfodras.

När dessa symtom kommer så stannar jag intill vägen och lägger in friläge.
Och kan se hur bilen varvar av sig själv på tomgången från 1000 till ca: 1800-2000 varv.

När jag själv gasar till så kan det sluta. Men då börjar den gå ryckigt, känns som att den inte går på alla 5 cylindrar. När jag har stängt av bilen och låtit den stå i kanske en timme eller bara nån minut (Det varierar) Så funkar den som vanligt.

Någon som vet vad det kan bero på?

Sammanfattning:

Bilen blir orkeslös vid vanlig körning på väg. Hur mycket jag än gasar.

Motorlampan kan tändas.

Motorsystem serv erfodras kommer upp som felkod.

Varvar av sig själv på tomgång.

Försvinner när jag stänger av bilen och låter den stå still en stund. Kommer tillbaka efter en bra stund på vägen.

264 Inlägg
15 mars 2015
bara o stoppa i datorn

6 632 Inlägg
15 mars 2015
Tidiga årsmodellerna hade problem med gasspjällen, men det är inga pengar du vill lägga ut för att prova.

Läs ur felkoderna.

De/Dem

647 Inlägg
15 mars 2015
Trådstartare
Ja jag får nog lämna in den och kolla felkoderna. Spjällhuset har jag kollat men det ser ut och vara i sin ordning..

466 Inlägg
15 mars 2015
DieLuftWaffe skrev:
Ja jag får nog lämna in den och kolla felkoderna. Spjällhuset har jag kollat men det ser ut och vara i sin ordning..

Låter som spjällhuset och kostar isåfall 5500kr på volvo o fixa wink

Sök