-BMW-Motorsport- skrev:
Har sökt runder lite och jag blir inte riktigt klok på exakt vilka modeller som är drabbade :S
Vilken motor har någonsin varit 100% skottsäker? Problem har förekommit men det är en vanlig och populär modell där knappast varje exemplar av något motoralternativ riskerar att haverera, jag har följande bild av motorerna:
-N45: Problemen rör versionen på 1.6l och 115Hk i 116i och beror på en svag kedjespännare men den motorn fanns aldrig monterad i de E9x som såldes här, det är eventuellt en importerad tidig 316i i så fall. Trean hade däremot den större N45B20S här som satt i 320Si, en homologation enligt FIA för att BMW skulle få tävla med bilen. Men den motorn delar inte mycket med sin lillebror och byggdes inte ens i samma fabrik utan av BMW Motorsport i England, en ovanlig motor (drygt 2000st) så det är svårt att sia om några problem.
-N46 (18/20i, 129/150Hk): Ett derivat av de tidigare fyrorna med Valvetronic och jag har uppfattat den som pålitlig, tidigare fyror i bland annat E46 hade även de en med tiden svag spännare men de senare B-versionerna verkar inte ha ärvt problemet.
Det är värt och nämna att problemen med den hydrauliska spännaren hänger ihop med hur motorn körts och skötts, risken att kedjan hoppar uppstår när trycket inte är tillräckligt högt vilket slarv med service knappast gynnar. En nämnvärt stor andel av bilarna (främst 116i/N45) som havererade i Sverige var bilar hos trafikskolor, normal service (Longlife) trots ett lite speciellt bruk och sedan en elev som gjorde ett antal tjuvstopp på raken blev för mycket helt enkelt. Service är viktigt men har det skötts hade jag inte varit orolig.
-N43 (16/18/20i, 122/143/170Hk): Direktinsprutad och bensindriven fyra i senare årsmodeller som går imponerande snålt, nästan så att den ger dieselmotorer en match i driftkostnader. Några enstaka fall av brustna kedjor har förekommit men som på många andra direktinsprutade motorer är det främst det systemet som krånglar vid mycket korta körsträckor och om man har otur. Kedjan sitter inte i bakkant, det gäller endast N47, och är därför billigare att byta om oturen skulle vara framme.
-M47 (18/20d 122/163Hk): En säker konstruktion men den har spjäll i insuget (så kallade Swirl flaps) som låg bakom en del haverier på tidigare exemplar, spjällen i sig har aldrig varit tillräckligt små för att leta sig in i motorn utan det var kringliggande delar som sögs in efter att spjällen lossnat. Konstruktionen är dels förstärkt och dels ombyggd för att eliminera de mindre delarna så en E9x med den motorn hade inte oroat mig.
-N47 (16/18/20d 115/143/177Hk): Sorgebarnet enligt somliga men samma sak som resten av motorerna gäller här, hur många har tillverkats och hur många har havererat? Visst är det fel på konstruktionen men som tröst så har BMW nyligen kallat tillbaka bilarna för kontroll av kedjan och byte av spännaren, om kedjan visar tecken på slitage byts även den på BMW´s bekostnad.
Jag upplever att moderna motorer i regel har god kvalité men en mindre felfrekvens går att hitta hos alla märken även de som i vissa kretsar påstås vara skottsäkra, det är aldrig fel att sätta sig in i problemen och vara medveten om dem under tiden man har en bil i sin ägo, men jag hade inte avfärdat ett fint exemplar med någon av motorerna ovan bara för att ett litet antal ställt till med problem.
Nu vet jag inte vilken budget du har satt men vill du gå helt säker och samtidigt få en roligare motor är 325d (197Hk) ett alternativ för den har inga spjäll i insuget, sexan har inga problem med kedjan, partikelfiltret har lång livslängd men inget fast bytesintervall och jag har aldrig hört eller läst om något annat som krånglar på dem heller. Ibland är roligare även bättre!