Hej. Det var bukplåten som lossnade i vintras som behövdes för att styra luften genom kylaren och inte under den...
Aja. Har en ny fräsch bil med alla delar bytta iaf
Jag har rivit motorn och bytt ALLT. T.o.m tempgivare igen. Börjar få slut på idéer
Nytt: Vattenpump, termostat x3, kylare, kylarslangar, topplockspacking + bultar, kylarlock x3, tempgivare x2, luftat, spolat systemet..
Blir galen! Vad har jag missat? finns det någon kontroll att göra för att se att alt står rätt till?
MVH
Delar med mig av problemet ifall någon annan får liknande problem i framtiden. (Borde vara lag på detta när man startar en forumtråd)
Såhär såg min topplockspackning ut när toppen lyftes av:
Det bruna är kylarcement av ett välkänt märke som slogs i bilen för många herrans år sen p.g.a läckande kylare. Om det är handhavande fel eller produkten i sig kan jag inte svara på. Jag kan bara konstatera att kylkanalerna i hela toppen var igenbäckad. Aldrig mera kylarcement i mina bilar
Har skrivit på NA forum men provar här också. Jag saxar rakt av med lätta modifikationer:
Har under hela vintern kört med en trasig tempgivare, och har därför aldrig vetat hur varm motorn varit under färd.
Tänkte att det vore bra om den fungerar. Så jag tog och beställde en ny multigivare och monterade.
Efter bytet så fungerar mätaren och jag blir givetvis jätteglad att det inte var mätarhuset som var trasigt. MEN temperaturen stiger sakta men säkert förbi 90 och klättrar vidare, och förbi 100 grader enligt mätaren och jag blir tvungen att stänga av.
Konstaterar att termostaten inte öppnar då hela kylaren och undre kylarslangen är iskalla trots att övre slangen är brännhet och mätaren visar 100 i bilen. Köper en NY termostat och monterar utan resultat. Fortfarande stängd
Om jag kör med en termostat som alltid är halvt öppen så blir både kylare och exp.kärl varmt och bilen överhettar inte så länge fartvinden kyler.
Kan det vara så "enkelt" som en envis luftficka, eller kan toppen ha rykt trots allt? Blir galen snart!
*Har testat 2 nya termostater av olika fabrikat. (båda provkokad och ska fungera)
*Har bra värme i kupén
*masserat och klämt och försökt luftat.
*Ny kylare
*exp.kärl-locket håller tryck (rätt hårda slangar vid 100 garder, Släpper även in luft vid undertryck)
*Inget konstigt i oljan varken på stickan eller i locket
*inget konstigt i kylarvätskan heller vad jag kan se. Försvinner inget heller
*ryker inte i avgasröret vad jag kan se. Helt färglöst vid varm motor
Bilen går i övrigt mycket bra och är lättstartad
Tacksam för svar!
*Edit: Har nu provkokat tempgivaren och jämfört med nålen i bilen. Den verkar stämma och står stadigt på 100 när vattnet kokar i kastrullen.
*Testade att lufta igen med bilen helt kall. Fyllde upp skapligt med kylarvätska och startade bilen med locket av. Efter en stund, ca 40 grader på mätaren så stiger nivån i kärlet upp till mynningen och vill rinna över. Tyder detta på luft eller expanderar verkligen vätska så mycket på endast 40 grader i motorn? Bubblar inget i kärlet och ser/luktar inget konstigt heller.
*Rivit kamrem och tömt allt på vatten. Pumpen glappar inte och impellern verkar vara av metall. Snart åker dunken och tändstickan fram.
Aja. Har en ny fräsch bil med alla delar bytta iaf
Jag har rivit motorn och bytt ALLT. T.o.m tempgivare igen. Börjar få slut på idéer
Nytt: Vattenpump, termostat x3, kylare, kylarslangar, topplockspacking + bultar, kylarlock x3, tempgivare x2, luftat, spolat systemet..
Blir galen! Vad har jag missat? finns det någon kontroll att göra för att se att alt står rätt till?
MVH
Delar med mig av problemet ifall någon annan får liknande problem i framtiden. (Borde vara lag på detta när man startar en forumtråd)
Såhär såg min topplockspackning ut när toppen lyftes av:
Det bruna är kylarcement av ett välkänt märke som slogs i bilen för många herrans år sen p.g.a läckande kylare. Om det är handhavande fel eller produkten i sig kan jag inte svara på. Jag kan bara konstatera att kylkanalerna i hela toppen var igenbäckad. Aldrig mera kylarcement i mina bilar
Har skrivit på NA forum men provar här också. Jag saxar rakt av med lätta modifikationer:
Har under hela vintern kört med en trasig tempgivare, och har därför aldrig vetat hur varm motorn varit under färd.
Tänkte att det vore bra om den fungerar. Så jag tog och beställde en ny multigivare och monterade.
Efter bytet så fungerar mätaren och jag blir givetvis jätteglad att det inte var mätarhuset som var trasigt. MEN temperaturen stiger sakta men säkert förbi 90 och klättrar vidare, och förbi 100 grader enligt mätaren och jag blir tvungen att stänga av.
Konstaterar att termostaten inte öppnar då hela kylaren och undre kylarslangen är iskalla trots att övre slangen är brännhet och mätaren visar 100 i bilen. Köper en NY termostat och monterar utan resultat. Fortfarande stängd
Om jag kör med en termostat som alltid är halvt öppen så blir både kylare och exp.kärl varmt och bilen överhettar inte så länge fartvinden kyler.
Kan det vara så "enkelt" som en envis luftficka, eller kan toppen ha rykt trots allt? Blir galen snart!
*Har testat 2 nya termostater av olika fabrikat. (båda provkokad och ska fungera)
*Har bra värme i kupén
*masserat och klämt och försökt luftat.
*Ny kylare
*exp.kärl-locket håller tryck (rätt hårda slangar vid 100 garder, Släpper även in luft vid undertryck)
*Inget konstigt i oljan varken på stickan eller i locket
*inget konstigt i kylarvätskan heller vad jag kan se. Försvinner inget heller
*ryker inte i avgasröret vad jag kan se. Helt färglöst vid varm motor
Bilen går i övrigt mycket bra och är lättstartad
Tacksam för svar!
*Edit: Har nu provkokat tempgivaren och jämfört med nålen i bilen. Den verkar stämma och står stadigt på 100 när vattnet kokar i kastrullen.
*Testade att lufta igen med bilen helt kall. Fyllde upp skapligt med kylarvätska och startade bilen med locket av. Efter en stund, ca 40 grader på mätaren så stiger nivån i kärlet upp till mynningen och vill rinna över. Tyder detta på luft eller expanderar verkligen vätska så mycket på endast 40 grader i motorn? Bubblar inget i kärlet och ser/luktar inget konstigt heller.
*Rivit kamrem och tömt allt på vatten. Pumpen glappar inte och impellern verkar vara av metall. Snart åker dunken och tändstickan fram.
Senast redigerat av Framhjulsspinn (7 juli 2015)
0
0
0
0