2529
Sök

Köpråd - köpt bil begagnad med fel

Ghostduster
6 april 2015
Trådstartare
#1
Hej! Vet inte om detta är rätt tråd men provar...

Jag har köpt en bil privat. Det tog en vecka efter att jag upptäckte att det tydligen är vatten under mattan på bilen på högersidan.

Är detta en sak som jag "får skylla mig själv" för jag kollade inte där.. eller kan jag göra något? Vi skrev kontrakt där jag köpte varan i befintligt skick

Står ju i lagen att jag har undersökningsplikt.

Och känns som att det kommer vara omöjligt att bevisa ett sådant fall då jag inte kan bevisa för ett sånt fel kan ju bara "komma" eller?

Tacksam för svar
Senast redigerat av Ghostduster (6 april 2015)

322 Inlägg
6 april 2015
#2
Köper du en bil i befintligt skick är det ju upp till dig om du vill betala priset för bilen eller ej och förmodligen kollade du på bilen och godkände skicket annars hade du ju inte köpt den? sen kan det ju vara så att säljaren inte visste att det var vatten under mattan.. Köper man bil privat har säljaren iprincip inget ansvar när bilen har lämnat hans ägo..


Ghostduster
6 april 2015
Trådstartare
#3
set som står i lagen är att om säljaren undanhållit fel på bilen som skulle varit en sån sak jag behövt veta, så kan han bli skadeståndsskyldig. men då måste jag ju bevisa att det var såhär när bilen var i hans ägo.., men det kommer jag aldrig kunna bevisa

322 Inlägg
6 april 2015
#4
Ghostduster skrev:
set som står i lagen är att om säljaren undanhållit fel på bilen som skulle varit en sån sak jag behövt veta, så kan han bli skadeståndsskyldig. men då måste jag ju bevisa att det var såhär när bilen var i hans ägo.., men det kommer jag aldrig kunna bevisa
och sen måste du bevisa att han visste om det innan han sålde, alltså det är ett stort svart kryphål som aldrig går att bevisa..


Ghostduster
6 april 2015
Trådstartare
#5
Ja, jag misstänker det, det är inte lätt med begagnade bilar

322 Inlägg
6 april 2015
#6
Ghostduster skrev:
Ja, jag misstänker det, det är inte lätt med begagnade bilar
nej, för mig säger ofta magkänslan om man kan lita på säljaren eller inte och det har fungerat på två bilar iallafall smile


7 359 Inlägg
6 april 2015
#7
Är det en brittisk eller brittiskproducerad bil?
Köpte själv en "engelsk" bil för några år sedan.
Den hade vatten under mattan på högra sidan.
När jag kollade upp så såg jag att golvet/torpedväggen var förberedd för alt ratten och pedalstället på höger eller vänster sida.
Min bil var vänsterstyrd men hade ytterst bristfällig tätning på högersidan.
Men det var inget jag tog upp med säljaren.

Ghostduster
6 april 2015
Trådstartare
#8
varan kan ändå anses felaktik om säljaren har låtit bli att berätta för dig om fel av mer allvarlig karaktär som hen kände till. Detta är ju inget allvarligt fel... men ah, klantigt från min sida känner jag.. Får bli en erfarenhet.. men såhär står det i köplagen: http://www.hallakonsument.se/tips-for-o … vatperson/


du tror fortfarande inte jag har någon chans?

322 Inlägg
6 april 2015
#9
Ghostduster skrev:
varan kan ändå anses felaktik om säljaren har låtit bli att berätta för dig om fel av mer allvarlig karaktär som hen kände till. Detta är ju inget allvarligt fel... men ah, klantigt från min sida känner jag.. Får bli en erfarenhet.. men såhär står det i köplagen: http://www.hallakonsument.se/tips-for-o … vatperson/


du tror fortfarande inte jag har någon chans?
grejen är att det finns lagar som reglerar lite men det är så svårt att bevisa någonting och då är det ord mot ord vilket rinner ut i sanden, sen är det ganska dyrt att dra upp det i högre instanser så det brukar oftast inte vara värt det.. hmm ta det som en erfarenhet och kom ihåg det till nästa köp smile


155 Inlägg
6 april 2015
#10
Första punkten i länken som du lade upp själv.

*Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som Du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och Du inte har gjort det.

Han kanske visste om felet. Han kanske inte visste om felet.
Köp hos firma eller köp en ny bil.

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!

Ghostduster
6 april 2015
Trådstartare
#11
TIC88b skrev:
Första punkten i länken som du lade upp själv.

*Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som Du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och Du inte har gjort det.

Han kanske visste om felet. Han kanske inte visste om felet.
Köp hos firma eller köp en ny bil.
Men om han har "dolt" felet för mig då?

Teknisk
328 Inlägg
6 april 2015
#12
Ghostduster skrev:
TIC88b skrev:
Första punkten i länken som du lade upp själv.

*Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som Du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och Du inte har gjort det.

Han kanske visste om felet. Han kanske inte visste om felet.
Köp hos firma eller köp en ny bil.
Men om han har "dolt" felet för mig då?
Dolt det hur? Genom att låta mattorna ligga kvar i bilen? Kan nog bli svårt att bevisa detta.

Sen är ju inte vatten under mattorna ett fel, utan snarare ett symptom. Kanske läge att kolla var vattnet kommer från. Är det värmepaket/värmekran som är trasigt eller är det utifrån kommande fukt. Har bilen taklucka kan det vara läge att kolla så att inte dräneringen är igensatt. Det kan t o m vara så enkelt att det är ett litet hål i mattan och det är gammalt smältvatten från snöiga skor.

Kom ihåg nästa gång du ska köpa en begagnad bil att känna under mattorna. Det gör jag alltid, då det ger en bra indikation om bilens skick.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

155 Inlägg
6 april 2015
#13
Ghostduster skrev:
TIC88b skrev:
Första punkten i länken som du lade upp själv.

*Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som Du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och Du inte har gjort det.

Han kanske visste om felet. Han kanske inte visste om felet.
Köp hos firma eller köp en ny bil.
Men om han har "dolt" felet för mig då?
Det är ju tråkigt OM han har gjort det.
MEN det är fortfarande din skyldighet att undersöka bilen.
Du har ju själv kört en vecka med bilen innan du upptäckte det.

Sånt här är ju inte kul, men du kan inte börja kräva saker/pengar av före detta ägaren bara för att du glömt att kolla just under mattorna.

Tyvärr är detta en sådan "får skylla mig själv" sak som du sa.
Ghostduster skrev:
Är detta en sak som jag "får skylla mig själv" för jag kollade inte där.. eller kan jag göra något? Vi skrev kontrakt där jag köpte varan i befintligt skick
Vid framtida bilköp kanske det vore en god idé att t.ex. göra en Besiktning av bilen där Du står för kostnaderna för att säkerhets ställa att det inte finns några dolda fel på fordonet.

Eller att fråga på olika forum vad just den bilen har för barnsjukdomar  och vanliga fel samt vilka ställen som rostar.

Jag kanske låter kall och elak.
Men så är det. Det är köparens ansvar att gå igenom bilen, för att leta fel.

Själv undanhåller jag aldrig något när jag säljer.
Har ägt ca:30 bilar på 9år och visst har jag glömt att kolla på diverse saker, men jag skulle inte gå tillbaka till före detta ägaren om saker som jag inte kollat på.

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!


Sök