3202
Sök

När slår el/hybridbilen ut bränslebilen?

84 Inlägg
18 april 2015
#121
is300h pratar vi om.

mja jag är rätt kass på att skriva, har alltid varit och kommer nog alltid vara.

en a4 2.0T 0-100 6.6 sek (6.5 med tiptronic) enligt wiki.

vad min bil gör 0-100 vet jag inte och den är orelevant för denna diskussion.

Forummoderator
18 009 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
#122
insen skrev:
is300h pratar vi om.

mja jag är rätt kass på att skriva, har alltid varit och kommer nog alltid vara.

en a4 2.0T 0-100 6.6 sek (6.5 med tiptronic) enligt wiki.

vad min bil gör 0-100 vet jag inte och den är orelevant för denna diskussion.

Bra. Då vet vi detta och för min del respekteras det till fullo.
Jag skrev till dig innan att Audi 2.0T har en hjälpmotor. Givetvis är det inte så. Jag gillar att retas men du tog inte betet :-)

Men du får gärna förklara för mig vad prestanda har med saken att göra? Ska Svensson köra snålbil så blir den lidande. Inget konstigt med det. Jag kan ha missat något, det erkänner jag gärna, tittar på en del trådar och blandar ihop dessa ibland.

Kul att du nämner tiptronic! Folk i allmänhet, oftast äldre då, tror att en automatbil är en slö 3-växlad jävel som drar sjuka mängder bränsle. Tiderna förändras...

Jag gillar inte Audi men nog fan växlar de gott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

84 Inlägg
18 april 2015
#123
Det handlar om att den lila skara folk (te,x mig) som gillar att ha lite mer "kräm" i bilen samtidigt som priset hålls på jämförbara nivåer som "traditionellt" drivna bilar inte riktigt har fått något bra alternativ till bil.

Jag såg att du skrev det men är inte mkt för att "bråka" på forum.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
18 april 2015
#124
Evildan och Hybridsmurfen, här är jag. wink

När slår el/hybridbilen ut bränslebilen?

Aldrig, inte för oss förbränningsmotorintresserade iaf.

För vanligt folk kan nog hybridbilen bli mer intressant över tid. Tror dock inte att Svensson väljer att förpassa sin förbränningsbil till skroten och köpa en hybrid imorgon för 500k så det kan ta ett låångt tag innan hybriden blir majoritet i Sveriges bilpark.

Elbilar kommer aldrig slå ut förbränningsmotorn i Sverige. Finns väl bara ett tänkbart ställe och det är i Stockholm för (ursäkta mig)miljökärringar som inte rör sig 1 km utanför tullarna. Där har elbilen sin största kundkrets. I övriga Sverige kommer elbilen aldrig slå igenom. Sedan finns det ett land långt borta som inte många känner till där elbilen aldrig ens kommer komma på tal och det landet heter Norrland. Långa sträckor och kyla är ingen bra kombination för en elbil.

Nöjeskör närproducerat

6 632 Inlägg
18 april 2015
#125
Jag skiter nästan i vad som sitter under huven, så länge det låter bra och går bra är jag nöjd!

Om de skulle möjliggöra som Renault har med R-sound effekt så skulle nog intresset vara större.

Senast redigerat av Malheus (18 april 2015)

De/Dem

En Medlem
405 Inlägg
18 april 2015
#126
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan och Hybridsmurfen, här är jag. wink



Elbilar kommer aldrig slå ut förbränningsmotorn i Sverige. Finns väl bara ett tänkbart ställe och det är i Stockholm för (ursäkta mig)miljökärringar som inte rör sig 1 km utanför tullarna. Där har elbilen sin största kundkrets. I övriga Sverige kommer elbilen aldrig slå igenom. Sedan finns det ett land långt borta som inte många känner till där elbilen aldrig ens kommer komma på tal och det landet heter Norrland. Långa sträckor och kyla är ingen bra kombination för en elbil.

Du menar att om 100 år så körs bilar fortfarande i Sverige på förbränningsmotorer? Det tror jag inte...

Sen så är Norge Tesla:s 3:de största marknad om jag inte har fel, tätt följt efter Kina och Usa. Och folk är helnöjda där.
Senast redigerat av -matte (18 april 2015)

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
18 april 2015
#127
-matte skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan och Hybridsmurfen, här är jag. wink



Elbilar kommer aldrig slå ut förbränningsmotorn i Sverige. Finns väl bara ett tänkbart ställe och det är i Stockholm för (ursäkta mig)miljökärringar som inte rör sig 1 km utanför tullarna. Där har elbilen sin största kundkrets. I övriga Sverige kommer elbilen aldrig slå igenom. Sedan finns det ett land långt borta som inte många känner till där elbilen aldrig ens kommer komma på tal och det landet heter Norrland. Långa sträckor och kyla är ingen bra kombination för en elbil.

Du menar att om 100 år så körs bilar fortfarande i Sverige på förbränningsmotorer? Det tror jag inte...

Sen så är Norge Tesla:s 3:de största marknad om jag inte har fel, tätt följt efter Kina och Usa. Och folk är helnöjda där.

Om 100 år finns inte ens Sverige så förbränningsmotorer kommer aldrig bli minoritet här men det är en annan diskussion.

Det är väl bara i Oslo som Teslan säljer, till samma kundkrets som jag beskrev där den kan slå igenom i Sverige.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (18 april 2015)

Nöjeskör närproducerat

En Medlem
405 Inlägg
18 april 2015
#128
Inte alls, en av Teslas större privatkunder bor ovanför polcirkeln. Har för mig att han har närmare 10st Tesla-bilar. Nordligaste laddstationen ligger också 9 mil norr om Narvik, sedan finns dem ju också i tex Kanada och har varit där ett bra tag. Model S var också den mest sålda bilen i Norge (vet inte hur det ligger till just nu dock). Glöm inte också att många delar i USA har betydligt värre vintrar än dem här, Minnesota exempelvis där det även bor mycket svenskar faktiskt.

Jag är dock hoppfull att Sverige kommer finnas kvar på kartan om 100 år.
Senast redigerat av -matte (18 april 2015)

Forummoderator
18 009 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
#129
_Blue_Speed_ skrev:
-matte skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan och Hybridsmurfen, här är jag. wink



Elbilar kommer aldrig slå ut förbränningsmotorn i Sverige. Finns väl bara ett tänkbart ställe och det är i Stockholm för (ursäkta mig)miljökärringar som inte rör sig 1 km utanför tullarna. Där har elbilen sin största kundkrets. I övriga Sverige kommer elbilen aldrig slå igenom. Sedan finns det ett land långt borta som inte många känner till där elbilen aldrig ens kommer komma på tal och det landet heter Norrland. Långa sträckor och kyla är ingen bra kombination för en elbil.

Du menar att om 100 år så körs bilar fortfarande i Sverige på förbränningsmotorer? Det tror jag inte...

Sen så är Norge Tesla:s 3:de största marknad om jag inte har fel, tätt följt efter Kina och Usa. Och folk är helnöjda där.

Om 100 år finns inte ens Sverige så förbränningsmotorer kommer aldrig bli minoritet här men det är en annan diskussion.

Det är väl bara i Oslo som Teslan säljer, till samma kundkrets som jag beskrev där den kan slå igenom i Sverige.

Nej. Så kanske det är, håller med lite. Frågan är varför du påstår detta? Jag har mina åsikter men skulle vara intressant att höra dina.

Om 100 år är nog oljan slut. Därom tvistar de lärda. Men med tanke på att vi pumpar upp sjuka mängder olja varje dag sedan 50-talet så är det väl i sammanhanget en rimlig tanke?

Så om vi nu ponerar att du har en i nuläget normal bränslebil då, vad ska du köra på? Givetvis är både du och jag stendöda då men som en ren hypotetisk fråga :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 632 Inlägg
18 april 2015
#130
Hybridsmurfen skrev:
Om 100 år är nog oljan slut. Därom tvistar de lärda. Men med tanke på att vi pumpar upp sjuka mängder olja varje dag sedan 50-talet så är det väl i sammanhanget en rimlig tanke?

Nej då, det är bara att sätta en skatt på volymen motorolja man har i motorn så kommer folk bli tvingade till mindre motorer (Typ). Ford Ka 2009 är en jätte bra bil då, 2.75L olja i motorn.

De/Dem

Evildan
18 april 2015
#131
-matte skrev:
Inte alls, en av Teslas större privatkunder bor ovanför polcirkeln. Har för mig att han har närmare 10st Tesla-bilar. Nordligaste laddstationen ligger också 9 mil norr om Narvik, sedan finns dem ju också i tex Kanada och har varit där ett bra tag. Model S var också den mest sålda bilen i Norge (vet inte hur det ligger till just nu dock). Glöm inte också att många delar i USA har betydligt värre vintrar än dem här, Minnesota exempelvis där det även bor mycket svenskar faktiskt.

Jag är dock hoppfull att Sverige kommer finnas kvar på kartan om 100 år.

En artikel från 10e april som bekräftar detta gällande försäljning av Tesla S i Norge.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m … 819998.ece

Även jag hoppfull att vårat land finns kvar om 100år.
Senast redigerat av Evildan (18 april 2015)

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 april 2015
#132
Kan man skönja en rysskräck som sprider sig bland våra ungdomar? Nej, att Ryssland skulle annektera Sverige är nog inte så troligt.
Ordet "fakta" är synnerligen farligt att använda men det torde vara fakta att oljan tar slut. Då kan man fundera över ersättningen. För den kommer. Raps, avkok på växter, likdelar... olja (fett) finns överallt om forskarna vill. Men jag tror utan tvekan att elbilen kommer. Tesla fixar 40-45mil idag. När väl forskningen lägger om (den är ju styrd av oljebranschen men de lär ju vakna) så är 60 mil inga problem i en bil. Hur ofta tankar ni idag?

Hur tankar vi el då? Absolut, ett kommande problem. Vi ska ersätta fossila bränslen med el som ska tillverkas. Kolkraft, kärnkraft..?  Sol, vind och vatten? Nej tyvärr så kommer nog skatterna för att få oss att sluta köra öht. Gps/chip/övervakning. Kilometerskatt som heter duga. Det är framtiden. Surt för oss bensinskallar. Segelflyg ska visst vara ganska upphetsande...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
18 april 2015
#133
-matte skrev:
Inte alls, en av Teslas större privatkunder bor ovanför polcirkeln. Har för mig att han har närmare 10st Tesla-bilar. Nordligaste laddstationen ligger också 9 mil norr om Narvik, sedan finns dem ju också i tex Kanada och har varit där ett bra tag. Model S var också den mest sålda bilen i Norge (vet inte hur det ligger till just nu dock). Glöm inte också att många delar i USA har betydligt värre vintrar än dem här, Minnesota exempelvis där det även bor mycket svenskar faktiskt.

Jag är dock hoppfull att Sverige kommer finnas kvar på kartan om 100 år.

Du kan inte köra långt med en elbil i kyla. Säg att du vill ha 22 grader i bilen när det är 25 minus ute. Då kommer krämen i batterierna att ta slut fortare än du hinner säga Tesla.

Hybridsmurfen skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
-matte skrev:
Du menar att om 100 år så körs bilar fortfarande i Sverige på förbränningsmotorer? Det tror jag inte...

Sen så är Norge Tesla:s 3:de största marknad om jag inte har fel, tätt följt efter Kina och Usa. Och folk är helnöjda där.

Om 100 år finns inte ens Sverige så förbränningsmotorer kommer aldrig bli minoritet här men det är en annan diskussion.

Det är väl bara i Oslo som Teslan säljer, till samma kundkrets som jag beskrev där den kan slå igenom i Sverige.

Nej. Så kanske det är, håller med lite. Frågan är varför du påstår detta? Jag har mina åsikter men skulle vara intressant att höra dina.

Om 100 år är nog oljan slut. Därom tvistar de lärda. Men med tanke på att vi pumpar upp sjuka mängder olja varje dag sedan 50-talet så är det väl i sammanhanget en rimlig tanke?

Så om vi nu ponerar att du har en i nuläget normal bränslebil då, vad ska du köra på? Givetvis är både du och jag stendöda då men som en ren hypotetisk fråga :-)

Det vet du nog att det barkar utför för varje dag som går.

Vi kör då på något ekologiskt bränsle.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (18 april 2015)

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
18 009 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
#134
_Blue_Speed_ skrev:
-matte skrev:
Inte alls, en av Teslas större privatkunder bor ovanför polcirkeln. Har för mig att han har närmare 10st Tesla-bilar. Nordligaste laddstationen ligger också 9 mil norr om Narvik, sedan finns dem ju också i tex Kanada och har varit där ett bra tag. Model S var också den mest sålda bilen i Norge (vet inte hur det ligger till just nu dock). Glöm inte också att många delar i USA har betydligt värre vintrar än dem här, Minnesota exempelvis där det även bor mycket svenskar faktiskt.

Jag är dock hoppfull att Sverige kommer finnas kvar på kartan om 100 år.

Du kan inte köra långt med en elbil i kyla. Säg att du vill ha 22 grader i bilen när det är 25 minus ute. Då kommer krämen i batterierna att ta slut fortare än du hinner säga Tesla.

Hybridsmurfen skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Om 100 år finns inte ens Sverige så förbränningsmotorer kommer aldrig bli minoritet här men det är en annan diskussion.

Det är väl bara i Oslo som Teslan säljer, till samma kundkrets som jag beskrev där den kan slå igenom i Sverige.

Nej. Så kanske det är, håller med lite. Frågan är varför du påstår detta? Jag har mina åsikter men skulle vara intressant att höra dina.

Om 100 år är nog oljan slut. Därom tvistar de lärda. Men med tanke på att vi pumpar upp sjuka mängder olja varje dag sedan 50-talet så är det väl i sammanhanget en rimlig tanke?

Så om vi nu ponerar att du har en i nuläget normal bränslebil då, vad ska du köra på? Givetvis är både du och jag stendöda då men som en ren hypotetisk fråga :-)

Det vet du nog att det barkar utför för varje dag som går.

Vi kör då på något ekologiskt bränsle.

Jaha? Varifrån ska vi ta detta är tänkt? Teoretiskt sett så tar oljan slut om 14109 dagar. 59535 dagar till gasen lägger av. Kol varar längre men det enda "vettiga" alternativet är att bränna upp denna till el. Inte optimalt.

Så jag frågar återigen: Vad ska du tanka biljäveln med? Ska du pressa vätgas ur Pingviner? Man får nog vrida rätt hårt då. Dessutom lär de bli skitförbannade. Nu både jag låter och är dryg men verifiera gärna ditt påstående :-)

Eller tänkte du att vi ska odla gröda och pressa till bränsle? Förvisso är det inget konstigt med detta men då behöver vi några jordklot till. Hur många får jag räkna på.

http://www.worldometers.info/se/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
18 april 2015
#135
Hybridsmurfen skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
-matte skrev:
Inte alls, en av Teslas större privatkunder bor ovanför polcirkeln. Har för mig att han har närmare 10st Tesla-bilar. Nordligaste laddstationen ligger också 9 mil norr om Narvik, sedan finns dem ju också i tex Kanada och har varit där ett bra tag. Model S var också den mest sålda bilen i Norge (vet inte hur det ligger till just nu dock). Glöm inte också att många delar i USA har betydligt värre vintrar än dem här, Minnesota exempelvis där det även bor mycket svenskar faktiskt.

Jag är dock hoppfull att Sverige kommer finnas kvar på kartan om 100 år.

Du kan inte köra långt med en elbil i kyla. Säg att du vill ha 22 grader i bilen när det är 25 minus ute. Då kommer krämen i batterierna att ta slut fortare än du hinner säga Tesla.

Hybridsmurfen skrev:
Nej. Så kanske det är, håller med lite. Frågan är varför du påstår detta? Jag har mina åsikter men skulle vara intressant att höra dina.

Om 100 år är nog oljan slut. Därom tvistar de lärda. Men med tanke på att vi pumpar upp sjuka mängder olja varje dag sedan 50-talet så är det väl i sammanhanget en rimlig tanke?

Så om vi nu ponerar att du har en i nuläget normal bränslebil då, vad ska du köra på? Givetvis är både du och jag stendöda då men som en ren hypotetisk fråga :-)

Det vet du nog att det barkar utför för varje dag som går.

Vi kör då på något ekologiskt bränsle.

Jaha? Varifrån ska vi ta detta är tänkt? Teoretiskt sett så tar oljan slut om 14109 dagar. 59535 dagar till gasen lägger av. Kol varar längre men det enda "vettiga" alternativet är att bränna upp denna till el. Inte optimalt.

Så jag frågar återigen: Vad ska du tanka biljäveln med? Ska du pressa vätgas ur Pingviner? Man får nog vrida rätt hårt då. Dessutom lär de bli skitförbannade. Nu både jag låter och är dryg men verifiera gärna ditt påstående :-)

http://www.worldometers.info/se/

Växtriket? wink

Nån smart jäkel kommer väl hitta på nåt jag kan tanka med.

Vanligt folk får gärna köra elbilar men tyvärr är ju tekniken inte här än för att alla vanliga ska kunna köra el! Bara de fortsätter pumpa upp oljan som finns kvar till oss förbränningsmotorintresserade så är jag nöjd.

Jag kör bränslebil och njuter av det så länge oljan finns kvar. smile
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (18 april 2015)

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
18 009 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
#136
_Blue_Speed_ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Du kan inte köra långt med en elbil i kyla. Säg att du vill ha 22 grader i bilen när det är 25 minus ute. Då kommer krämen i batterierna att ta slut fortare än du hinner säga Tesla.


Det vet du nog att det barkar utför för varje dag som går.

Vi kör då på något ekologiskt bränsle.

Jaha? Varifrån ska vi ta detta är tänkt? Teoretiskt sett så tar oljan slut om 14109 dagar. 59535 dagar till gasen lägger av. Kol varar längre men det enda "vettiga" alternativet är att bränna upp denna till el. Inte optimalt.

Så jag frågar återigen: Vad ska du tanka biljäveln med? Ska du pressa vätgas ur Pingviner? Man får nog vrida rätt hårt då. Dessutom lär de bli skitförbannade. Nu både jag låter och är dryg men verifiera gärna ditt påstående :-)

http://www.worldometers.info/se/

Växtriket? wink

Nån smart jäkel kommer väl hitta på nåt jag kan tanka med.


Vanligt folk får gärna köra elbilar men tyvärr är ju tekniken inte här än för att alla vanliga ska kunna köra el! Bara de fortsätter pumpa upp oljan som finns kvar till oss förbränningsmotorintresserade så är jag nöjd.

Jag kör bränslebil och njuter av det så länge oljan finns kvar. smile

Växtriket? Kanske inte. Då får vi göra om jorden till en åker. Men jag kan dock hålla med om att någon smart fan kommer på någonting. Verkligheten överträffar dikten. Och visst: Du njuter av oljan så länge den finns kvar. Inget fel med det. Jag tankar också min Prius med bensin knappt varje månad för -i nuläget- 400:- pengar. Mina Chrysler är lite törstigare men körs mycket sparsamt.

2053-12-03 tar oljan slut. Jag tror varken du eller jag behöver bry oss om det. Iallafall inte jag. Då är jag 80 år fyllda...  Med lite marginal. Mina 3 barn kan dock ha vissa åsikter i frågan :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

En Medlem
405 Inlägg
18 april 2015
#137
Problemet är väl att striden mellan lagrad energi i en växt, vs lagrad energi i ett batteri, så kommer batteriet alltid att gå ut segrande.

Om man ska använda tex soljus för att driva sin bil så kan du antingen: ladda ett batteripack direkt via solpanel , eller odla en växt, skörda den, förädla den, transportera den, och sedan ineffektivt förbränna den.

Hela kedjan soljus till flytande bränsle är så fruktansvärt ineffektiv, speciellt när du i slutändan brännar allt i en motor med en genomsnittslig verkningsgrad på 20-25%. Detta kommer inte att fungera i längden, ytarealerna som krävs är helt orealistiska, oavsett om det är någon supergröda eller ej.

Att istället använda solljuset för att genom en enkel solpanel ladda ett batteripack direkt, och använda det i en motor med en verkningsgrad närmare 100% (läs:närmare) är det enda alternativet som funkar i längden. Man kan dessutom använda andra energikällor, såsom kärn/vattenkraft mm. Dessutom så finns det ingen begränsning i jorden för råmaterial till batterier.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
19 april 2015
#138
Hybridsmurfen skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Jaha? Varifrån ska vi ta detta är tänkt? Teoretiskt sett så tar oljan slut om 14109 dagar. 59535 dagar till gasen lägger av. Kol varar längre men det enda "vettiga" alternativet är att bränna upp denna till el. Inte optimalt.

Så jag frågar återigen: Vad ska du tanka biljäveln med? Ska du pressa vätgas ur Pingviner? Man får nog vrida rätt hårt då. Dessutom lär de bli skitförbannade. Nu både jag låter och är dryg men verifiera gärna ditt påstående :-)

http://www.worldometers.info/se/

Växtriket? wink

Nån smart jäkel kommer väl hitta på nåt jag kan tanka med.


Vanligt folk får gärna köra elbilar men tyvärr är ju tekniken inte här än för att alla vanliga ska kunna köra el! Bara de fortsätter pumpa upp oljan som finns kvar till oss förbränningsmotorintresserade så är jag nöjd.

Jag kör bränslebil och njuter av det så länge oljan finns kvar. smile

Växtriket? Kanske inte. Då får vi göra om jorden till en åker. Men jag kan dock hålla med om att någon smart fan kommer på någonting. Verkligheten överträffar dikten. Och visst: Du njuter av oljan så länge den finns kvar. Inget fel med det. Jag tankar också min Prius med bensin knappt varje månad för -i nuläget- 400:- pengar. Mina Chrysler är lite törstigare men körs mycket sparsamt.

2053-12-03 tar oljan slut. Jag tror varken du eller jag behöver bry oss om det. Iallafall inte jag. Då är jag 80 år fyllda...  Med lite marginal. Mina 3 barn kan dock ha vissa åsikter i frågan :-)

Ingen vet exakt om den tar slut då men om den gör det så vad kan jag göra åt det? neutral Tror inte mina få mil per år bidragit till särskilt mycket. Det är på sommaren man kör mest, det är ju då bilkulturen lever. Det här är en deprimerande diskussion faktiskt på många sätt. sad Stackars barn nu, det kommer bara bli tuffare och tuffare i Sverige och världen i framtiden...

Det här har jag sagt förr och jag säger det än en gång: Folk som köper miljöbil och tror att dom bidrar med något gott för miljön kan dra åt helvete om de sitter och reser utomlands med flyg flera gånger per år!!!

Vi som är intresserade av motorer kan med gott samvete unna oss lite nöje med våra bränsledrivna fordon några månader per år. Miljöpartister och andra nyttiga idioter borde sopa framför sina egna dörrar före de kommer och försöker döda vår kultur!!
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (19 april 2015)

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
18 009 Inlägg
19 april 2015
Trådstartare
#139
_Blue_Speed_ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Växtriket? wink

Nån smart jäkel kommer väl hitta på nåt jag kan tanka med.


Vanligt folk får gärna köra elbilar men tyvärr är ju tekniken inte här än för att alla vanliga ska kunna köra el! Bara de fortsätter pumpa upp oljan som finns kvar till oss förbränningsmotorintresserade så är jag nöjd.

Jag kör bränslebil och njuter av det så länge oljan finns kvar. smile

Växtriket? Kanske inte. Då får vi göra om jorden till en åker. Men jag kan dock hålla med om att någon smart fan kommer på någonting. Verkligheten överträffar dikten. Och visst: Du njuter av oljan så länge den finns kvar. Inget fel med det. Jag tankar också min Prius med bensin knappt varje månad för -i nuläget- 400:- pengar. Mina Chrysler är lite törstigare men körs mycket sparsamt.

2053-12-03 tar oljan slut. Jag tror varken du eller jag behöver bry oss om det. Iallafall inte jag. Då är jag 80 år fyllda...  Med lite marginal. Mina 3 barn kan dock ha vissa åsikter i frågan :-)

Ingen vet exakt om den tar slut då men om den gör det så vad kan jag göra åt det? neutral Tror inte mina få mil per år bidragit till särskilt mycket. Det är på sommaren man kör mest, det är ju då bilkulturen lever. Det här är en deprimerande diskussion faktiskt på många sätt. sad Stackars barn nu, det kommer bara bli tuffare och tuffare i Sverige och världen i framtiden...

Det här har jag sagt förr och jag säger det än en gång: Folk som köper miljöbil och tror att dom bidrar med något gott för miljön kan dra åt helvete om de sitter och reser utomlands med flyg flera gånger per år!!!

Vi som är intresserade av motorer kan med gott samvete unna oss lite nöje med våra bränsledrivna fordon några månader per år. Miljöpartister och andra nyttiga idioter borde sopa framför sina egna dörrar före de kommer och försöker döda vår kultur!!

Håller bara med. Miljönissar borde grillas offentligt tycker jag, inte pga inställningen till miljön utan pga av de pratar i slow-motion och tycker de är "intellektuella". Jaha? Förutfattade meningar givetvis men jag tål inte folk som pratar sakta. Sinnesslöa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 april 2015
#140
Hybridsmurfen skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Växtriket? Kanske inte. Då får vi göra om jorden till en åker. Men jag kan dock hålla med om att någon smart fan kommer på någonting. Verkligheten överträffar dikten. Och visst: Du njuter av oljan så länge den finns kvar. Inget fel med det. Jag tankar också min Prius med bensin knappt varje månad för -i nuläget- 400:- pengar. Mina Chrysler är lite törstigare men körs mycket sparsamt.

2053-12-03 tar oljan slut. Jag tror varken du eller jag behöver bry oss om det. Iallafall inte jag. Då är jag 80 år fyllda...  Med lite marginal. Mina 3 barn kan dock ha vissa åsikter i frågan :-)

Ingen vet exakt om den tar slut då men om den gör det så vad kan jag göra åt det? neutral Tror inte mina få mil per år bidragit till särskilt mycket. Det är på sommaren man kör mest, det är ju då bilkulturen lever. Det här är en deprimerande diskussion faktiskt på många sätt. sad Stackars barn nu, det kommer bara bli tuffare och tuffare i Sverige och världen i framtiden...

Det här har jag sagt förr och jag säger det än en gång: Folk som köper miljöbil och tror att dom bidrar med något gott för miljön kan dra åt helvete om de sitter och reser utomlands med flyg flera gånger per år!!!

Vi som är intresserade av motorer kan med gott samvete unna oss lite nöje med våra bränsledrivna fordon några månader per år. Miljöpartister och andra nyttiga idioter borde sopa framför sina egna dörrar före de kommer och försöker döda vår kultur!!

Håller bara med. Miljönissar borde grillas offentligt tycker jag, inte pga inställningen till miljön utan pga av de pratar i slow-motion och tycker de är "intellektuella". Jaha? Förutfattade meningar givetvis men jag tål inte folk som pratar sakta. Sinnesslöa.

J a g    t y c k e r...   v i    a l l a...    b o r d e...!   s j u n g a....  " W e...    s h a l l    o v e r c o m e "

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök