2167
Sök

Hjälp med sänkning till 18" 8,5

2 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
Ska införskaffa mig ett bar Ocean MK18 till min Volvo 745-90 och funderar då på hur lågt man kan sänka den utan att det blir slitage på fälg och skärm eller för stora slitage på däck och skärm. Fälgarna är 18" och 8,5 breda med 215/35 däck. Kan man köra utan fjädrar eller går fälgen i skärmen?

Fotograf
11 Inlägg
11 april 2015
Att köra utan fjädrar är ju rätt idiotiskt då fjädringen har en viss funktion på ALLA fordonstyper (gokart undantaget) varpå en sådan rekommendation är lika idiotisk som själva frågan. Volvo spenderade X antar hundratusentals på att få fram rätt geometri för att bilen skulle vara så trafiksäker som möjligt i alla situationer, varför detta ej bör ändras. På senare år, minst ett 40-tal har vissa firmor tagit fram "sänkningsfjädrar" som ger bilen ett lite styvare beteende och ofta rätt hyfsad komfort/väghållning.  Mer i nutid finns även "kit" med något som heter Coilover. I dyrare av dessa kit är både bilens höjd och stötdämparens egenskaper justerbara. En god rekommendation kan såddes vara att använda sig av någon av dessa metoder för att både lagligt och säkert framföra fordonet på den väg där det kan hända att jag kommer att någon dag möta dig. Din bil väger ca 1,5 ton i olastat skick, att helt reducera fjädringsväg gör din bil totalt osäker i trafiken, och även att vissa komponenter tar så stor skada att de riskerar att haverera.

7 486 Inlägg
12 april 2015
Turbohusse skrev:
Att köra utan fjädrar är ju rätt idiotiskt.

X 2.cool

Sök