3252
Sök

Skjuter packningen på oljefilter Nissan skyline Rb25det!

1 364 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#1
HJÄLP! E så jävla less nu! Har problem med att jag skjuter packningen till oljefiltret hela tiden och det pissar olja!
Testat att ta bort filterflytten och kört standard men samma sak endå!

Ni kan läsa va jag gjort med motorn på min sida!

Någon som vart med om liknande?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2015
#2
Nu gissar jag bara: Det bör ju va så att du har väldigt högt oljetryck. Det skulle kunna va så att kanalen tillbaka till tråget efter filtret är tät. Som sagt bara gissningar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 364 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#3
DiwraZ skrev:
Nu gissar jag bara: Det bör ju va så att du har väldigt högt oljetryck. Det skulle kunna va så att kanalen tillbaka till tråget efter filtret är tät. Som sagt bara gissningar

Jo men jävligt skumt motorn e helrenoverad


2 117 Inlägg
12 april 2015
#4
Högt vevhustryck? Toppackning på gång att ge sig?
Ibland så hänger sig övertrycksventilen i oljepumpen. Har den inte använts på länge så kan den fastna i stängt läge och då skenar oljetrycket iväg.
Senast redigerat av shogun (12 april 2015)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2015
#5
Beangt skrev:
DiwraZ skrev:
Nu gissar jag bara: Det bör ju va så att du har väldigt högt oljetryck. Det skulle kunna va så att kanalen tillbaka till tråget efter filtret är tät. Som sagt bara gissningar

Jo men jävligt skumt motorn e helrenoverad

Om en motor varit isär finns ju risken att främmande föremål blir kvar...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 364 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#6
shogun skrev:
Högt vevhustryck? Toppackning på gång att ge sig?

Testat att köra öppenvevhusvent hjälpte ej...


1 364 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#7
DiwraZ skrev:
Beangt skrev:
DiwraZ skrev:
Nu gissar jag bara: Det bör ju va så att du har väldigt högt oljetryck. Det skulle kunna va så att kanalen tillbaka till tråget efter filtret är tät. Som sagt bara gissningar

Jo men jävligt skumt motorn e helrenoverad

Om en motor varit isär finns ju risken att främmande föremål blir kvar...

Har faktist svårt att tänka mig det då jag var extremt nogran och bilen gick jätte bra på mappningen i höstas problemet kom nu efter vintern


2 117 Inlägg
12 april 2015
#8
shogun skrev:
Ibland så hänger sig övertrycksventilen i oljepumpen. Har den inte använts på länge så kan den fastna i stängt läge och då skenar oljetrycket iväg.


1 364 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#9
shogun skrev:
shogun skrev:
Ibland så hänger sig övertrycksventilen i oljepumpen. Har den inte använts på länge så kan den fastna i stängt läge och då skenar oljetrycket iväg.


Okej, låter vettigt vad kan man göra åt de??


2 117 Inlägg
1 364 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#11
shogun skrev:
Jucka ventilen. Rengör. Kärvar den ändå? Byt pump.

Ventilen?

Pumpen är en ny N1 pump känns surt om man skulle behöva byta den tongue


2 117 Inlägg
12 april 2015
#12
övertrycksventilen....relief valve....
Fjäderförspänd ventil som gör att oljetrycket hålls på önskad nivå.
Kärvar den så....


1 364 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#13
shogun skrev:
övertrycksventilen....relief valve....
Fjäderförspänd ventil som gör att oljetrycket hålls på önskad nivå.
Kärvar den så....

Okej! tror ja måste ta bort tråget för att komma åt den, å det inebär lyfta motorn ,,, suck..


2 117 Inlägg
12 april 2015
#14
du vill ändå inte riskera att skjuta några andra packningar eller få ett motorhaveri. Bättre att kolla upp det hela.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2015
#15
Beangt skrev:
shogun skrev:
övertrycksventilen....relief valve....
Fjäderförspänd ventil som gör att oljetrycket hålls på önskad nivå.
Kärvar den så....

Okej! tror ja måste ta bort tråget för att komma åt den, å det inebär lyfta motorn ,,, suck..

Roligt nästan jämt. Har du möjlighet att mäta oljetryck i nuläget? Behöver ju inte bero på det

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 364 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#16
Nej självklart ska det åtgärdas innan ja använder bilden!

ska göra ett sista försök med att ta bort orginal oljekyl (vattenkylt) samt nytt filter samt olja med oljetrycksmätare inkopplad så får vi se...


1 938 Inlägg
13 april 2015
#17
Låter tråkigt, det är inte så att du nyligen bytt olja och hällt på nån tjockare än förra säsongen?
N1 har högre tryck och flöde på sina pumpar, samma sak med Nitto enligt en snabb Googling.
Högre tryck och flöde med en för tjock olja med kall motor kan få rätt gött tryck, jag säger som Taxihunden ovan, mät ditt oljetryck.

1 364 Inlägg
13 april 2015
Trådstartare
#18
Kör med samma som innan castrol edge 10w60

Japp ska göra det men tror det låg på ca 7 kallstart vilket inte är onormalt högt


1 938 Inlägg
13 april 2015
#19
7 bar när då? Tomgång???

Sir
935 Inlägg
13 april 2015
#20
Jag har 2,5 bar på tomgång på min audi och strax under 5 bar vid 5000 rpm. Så ditt låter sjukt högt.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??


Sök