Ska göra iordning min Volvo 164 samt en B30 motor. Ska fixa iordning 164:an i bra skick och hålla den ganska så original och motorn ska trimmas lite. Det finns en hel del att göra på bilen då den varit stillastående i 15 år hos... Visa mer
Hejsan! Jag har köpt mig en Volvo 164 -71 som ska renoveras till bra skick, bilen har varit stillastående i 15 år hos en släkting så det finns en del att göra på bilen.
Har även köpt mig en B30 som också den ska renoveras (den har jag dock börjat lite smått på då den införskaffades tidigare), det som finns kvar att göra på B30:in är att köpa nya delar, plana toppen och hona cylindrarna.
Det som nu först ska göras på bilen är att laga all rost (vilket är en hel del), lyfta ur den gamla motorn och lyfta i den nya samt plocka ner automatlådan och kolla igenom den. Sedan ska vissa delar på bilen lackas om och utseende grejer fixas iordning.
Hoppas mitt projekt verkar intressant, Mvh Julia
Senast redigerat av JuliaJohanssonNyber (2 maj 2015)
Har pillat lite med min pärla nu i helgen, städat en del innuti och tvättat rent lite smått och gott av inredningen. Har även plockat av framdäcken, innerskärmarna, framskärmarna (som ska bytas till ett par andra), stötfångarn, grillen och fronten. Nästa steg nu är att lyfta ur motorn samt växellådan!
Senast redigerat av JuliaJohanssonNyber (4 maj 2015)
Vad kul Sven Motorn har kokat samt att vi tror det är ett lager som att gått (har inte öppnat den än så vi är inte helt säkra. Plus att den knackar som en diesel Innan bilen ställdes av så kördes den ett tag utan kickdown-vajer (vilket jag har hört inte är det allra bästa för lådan) så jag och min pappa som hjälper mig ska titta igenom lådan så den är OK och kanske köpa lite renoveringssatser till paketen.. Mvh Julia
I helgen har det inte hänt så mycket, har tappat ur vattnet i kylen samt tagit bort kylet. Sen så har jag även smörjt in lädersätena, kände att det behövdes då det inte är gjort på en herrans massa år!
det viktiga är inte att det händer mycket.....sålänge det händer något !!! Såg länken till grejjerna du använde, funkade dom bra ? Du får gärna slänga upp bilder på bil o säten. / sven