3638
Sök

Förhöjd lambda-värde tomgång, tips och trix välkomnas!

Of World
3 369 Inlägg
5 maj 2015
Trådstartare
#1
Halloj. har och bessade min V40 med 42 200mil på nacken och fick en halvdan arbetsorder

den svåraste som jag helt fastnat på är lambdavärdet som höjs på tomgång endast

Hur gör jag? alla andra avgasvärden är kanonbra

förra året var lambdan bra sen monterades det ett biltema lambdasond ihopp om att lösa ett annat problem (det gjorde det inte) kan det vara den som spökar?

om inte; Funkar K-sprit för att sänka den? bilfan har ändå gått en del går bra iövrigt osv synd att skrota en ypperligt fräsch V40 för detta.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 686 Inlägg
5 maj 2015
#2
Högt lambdavärde = snål blandning. Då hjälper inte K-sprit.

Kolla efter avgasläckage, bilprovningen mäter ju i ändröret så är det avgasläckage någonstans i avgassystemet så får man skumma lambdavärden.


Of World
3 369 Inlägg
5 maj 2015
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Högt lambdavärde = snål blandning. Då hjälper inte K-sprit.

Kolla efter avgasläckage, bilprovningen mäter ju i ändröret så är det avgasläckage någonstans i avgassystemet så får man skumma lambdavärden.

då stryker vi spriten här.

Hon tanten som bessade hittade ingen läckage men värt att kolla upp igen ändå hon kanske missade det.. jag tycker bilen låter lite högt när man vrider på nyckeln.

en annan ledtråd är att bilen blöddrar vid låga växel ibland.. även vid "jämn" hastighet i 5an men inte lika ofta. kanske har nåt samband.. men iofs så har han gjort så här i 3 år så det kan inte höra ihop

Vad mer kan orsaka detta förutom läckage?

värt att notera; Inga varningslampor lyser.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Kokar ris
923 Inlägg
5 maj 2015
#4
insugsläckage

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Of World
3 369 Inlägg
5 maj 2015
Trådstartare
#5
cenoxide skrev:
insugsläckage

får ta och kolla upp detta!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2015
#6
opel_vectra_gts skrev:
den svåraste som jag helt fastnat på är lambdavärdet som höjs på tomgång endast

Que? Lambda värdet mäts inte på tomgång utan vid typ 2500-3000 rpm. HUR högt är lambda värdet?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Of World
3 369 Inlägg
5 maj 2015
Trådstartare
#7
dawwe skrev:
opel_vectra_gts skrev:
den svåraste som jag helt fastnat på är lambdavärdet som höjs på tomgång endast

Que? Lambda värdet mäts inte på tomgång utan vid typ 2500-3000 rpm. HUR högt är lambda värdet?

står så här exakt; Lambda-värde felaktig-förhöjd tomgång

Om dom inte kollar det så låter det konstigt att dom kollade detta.

Edit; det låg på 1.16 max är väl 1.05
Senast redigerat av opel_vectra_gts (5 maj 2015)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2015
#8
Du uttrycker dig knasigt...Lambda mäts vid "förhöjd tomgång",dvs typ runt 2500-3000 rpm. 1.16 tyder på att den går ordentligt snålt, eller ett ordentligt läckage EFTER lambdasonden.
1: Kolla efter läckage efter sonden
2: Koppla upp dig mot bilen o kolla vilka live-värden lambdan ger. Notera om lambda-spänningen pendlar snabbt mellan 0.1 - 0.9 V. Har du en röd och/eller gul kabel till lambdan så har du en "5 volts lambda" gissningsvis...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

473 Inlägg
6 maj 2015
#9
Biltemas katalysatorer är inte av bästa kvalite så trotts att du har bytt den så är det ingen säkerhet att den är bra . en sak som ibland fungerar är att tanka 50% etanol

Of World
3 369 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
#10
fick tips om att man skulle radera eventuell felkod om man bytt lambdasonden så den "förstår" att den blitt bytt? kan det stämma.. ?

falmo; har inte biltema katt bara lambdasonden är där ifrån

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 822 Inlägg
7 maj 2015
#11
man ska inte behöva redera felkoderna men det skadar väll inte att kolla och nolla dom.

lambdasonderna ifrån biltema är ingen jätte hit, byt till en orginal istället så ska du se att du får ordning på lambdavärdet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

7 274 Inlägg
8 maj 2015
#12
falmo skrev:
Biltemas katalysatorer är inte av bästa kvalite så trotts att du har bytt den så är det ingen säkerhet att den är bra . en sak som ibland fungerar är att tanka 50% etanol

Tanka etanol när den redan går för snålt? Inte direkt genomtänkt ...


473 Inlägg
8 maj 2015
#13
ursäkta att jag fick det till att det var katten som kom från Biltema , men som du skrev Christian så är inte deras Lambda heller så värst bra ,

5 Inlägg
28 april 2020
#14
Jag hade en V40 T4. Lambda värde på 1.18  men hittade ett hål i insugningsröret mellan turbon och motorn. Vid besiktningen gick hamnade den nu på 1.11 (skall ligga max 1.04). Om det finns läckage efter luftmätningen då förstår jag att motorn får mer syre än bränsle. Men jag fattar inte varför ett hål i avgassystemet  skulle påverka Lambda värdet då det är ju tryck i avgasröret. Lambda sonden sitter strax efter kolvarna. I mitt fall strax efter turbon. (inte 100 på det). Mer troligt att Lambda sonden är dålig eller katalysatorn. (min katalysator är köpt på Biltema). ca 6år. Kanske bästa att byta katalysatorn?

5 686 Inlägg
29 april 2020
#15
Apricosen skrev:
Jag hade en V40 T4. Lambda värde på 1.18  men hittade ett hål i insugningsröret mellan turbon och motorn. Vid besiktningen gick hamnade den nu på 1.11 (skall ligga max 1.04). Om det finns läckage efter luftmätningen då förstår jag att motorn får mer syre än bränsle. Men jag fattar inte varför ett hål i avgassystemet  skulle påverka Lambda värdet då det är ju tryck i avgasröret. Lambda sonden sitter strax efter kolvarna. I mitt fall strax efter turbon. (inte 100 på det). Mer troligt att Lambda sonden är dålig eller katalysatorn. (min katalysator är köpt på Biltema). ca 6år. Kanske bästa att byta katalysatorn?

Bilprovningen mäter med en egen sond längst bak i avgasröret, har du avgasläckage någonstans på vägen kommer syre in och Bilprovningens sond visar då högt lambdavärde trots att motorn är helt felfri.


5 Inlägg
11 maj 2020
#16
Idag kunde jag kolla Lambda och detpendlade mellan 0.1-0.9. När jag drop bort Lamda kontakten då hände det ingen raka linjer. Det borde innebära att Lamda sonden är ok. Hade insugningsröret sugit in luft då hade väl värdet varit högre. Det som kan tänkas som är dåligt så kan det vara katalysatorn. Jag trodde att den var bytt men det var den inte. Förmodligen original. Luft kan val inte komma in i avgassystemet då det är under konstant tryck? Skulle det vara hål då går avgaser ut? inte luft in?

5 Inlägg
11 maj 2020
#17
Hur bra är besiktningens utrustnkng? Dom borde väl ha någon tollerans värde? eller räknar dom från deras lägsta? Tänkte man kunde åka till en annan besiktningsföretag
Senast redigerat av Apricosen (11 maj 2020)


Sök