3241
Sök

Missljud vid start (startmotor eller? )

690 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
Hej

Har fått ett missljud vid start, när startmotorn går men innan bilen startar.
Det hela började med att jag skulle starta och vred nyckeln, Startmotorn började gå och sen blev det helt tyst i ca 0,5-1 sekund och sen fortsatte startmotorn som inget hade hänt och bilen startade.
Efter detta så har det till och från börjat låta väldigt oroväckande när man startar ibland. Har inget med om bilen är varm eller kall att göra och det spelar ingen roll om ac osv är på eller av.

Det är ett mekaniskt rassel eller skrammel... Låter lite som när en kedja slinter i hög hastighet på ett drev typ... svårt att förklara men ni får lyssna på videoklippet jag skapat och säga vad ni tror.

Bilen går för övrigt mycket bra och inga andra missljud eller konstigheter.
Bilen är en Honda Pilot 06 3,5l V6. Kamrem bytt, alla oljor osv i bra skick

https://www.youtube.com/watch?v=SdPgLh1tiXo

4 467 Inlägg
11 maj 2015
Kass startmotor.

690 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
Jag misstänker det också. Ska in till Honda om ett tag, men när jag talat med dem så säger de att de inte bytt en enda startmotor på en honda under den tiden den mekanikern jobbat där, vilket är många år som jag förstår det.
Han trodde mer på tändningslåskontakten, vilket jag dock har svårare att tro på.

Var inne på om svänghjulet skulle tappat någon kugg eller snedsliten kugg, men det låter ju ganska otroligt iom att materialt på svänghjulet är betydligt starkare än startmotorns drev

Det låter dock inte som när man tex vrider nyckel och kör startmotorn när motorn redan är igång... mycket mer aggressivt ljud än så.
Senast redigerat av AEN (11 maj 2015)

Sök