3628
Sök

Köpråd bmw 740 e38 1997, tips?!

390 Inlägg
14 maj 2015
Trådstartare
#1
Hej, jag är intresserad av att köpa denna 740:in

http://m.blocket.se/eslov/BMW_740_IAL__ … 969171.htm

Möjliga För och nackdelar med bilen uppskattas gärna smile

Mvh mastercar


58 Inlägg
14 maj 2015
#2
MasterCar skrev:
Hej, jag är intresserad av att köpa denna 740:in

http://m.blocket.se/eslov/BMW_740_IAL__ … 969171.htm

Möjliga För och nackdelar med bilen uppskattas gärna smile

Mvh mastercar

De negativa först då

Högrisk bil hos försäkringsbolagen om du ska ha mer än trafik ( hade halv o betala 2300 kr / månad )
Tung i fram vagnen dvs bytas styrleder . Länkarmar o Stag
Tv kan du glömma går på de analoga nätet smile om du inte skaffar parabol

Svårt o hitta delar till tyvärr

Positiva då smile

Enormt baksäte känns att sitta i en fotölj
Pigg för att väga 2 ton
På med feta fälgar och vita blinkers fram o angel demon eyes samt led bakljus
Batter bak ( prefekt för slutsteg ) 120 ah

Bästa av allt de är svårsålda ! Bjud 25 för den för han kommer aldrig få den såld för 48 k


390 Inlägg
14 maj 2015
Trådstartare
#3
Tack  för svaret Nymphomaniac! Bilen har ju redan goa fälgar på, men tänk hur 20-21 tummare alpina fälgar skulle sitta:)

Aa, jag vet ju att de är svårsålda och det som är det dyra i detta fallet kan vara försäkringen. Bränsleförbrukningen kan man själv styra en aning, men självklart kommer man vara gasglad ibland också

Vad kan förbrukningen ligga på blandad körning?

mvh mastercar


58 Inlägg
14 maj 2015
#4
MasterCar skrev:
Tack  för svaret Nymphomaniac! Bilen har ju redan goa fälgar på, men tänk hur 20-21 tummare alpina fälgar skulle sitta:)

Aa, jag vet ju att de är svårsålda och det som är det dyra i detta fallet kan vara försäkringen. Bränsleförbrukningen kan man själv styra en aning, men självklart kommer man vara gasglad ibland också

Vad kan förbrukningen ligga på blandad körning?

mvh mastercar

Hade 22" på min . Lite stötigt men 19-20" för komfort kan ja tillägga

Den drar 1 liter vid lugn körning på motorvägen .


Turbo lover
555 Inlägg
14 maj 2015
#5
Modellguiden på autopower.se säger 1.30 blandad körning, fabrikssiffror från BMW. Men räkna med en hel del mer i ren stadstrafik.

Alla delar finns på ebay.de, ingen större skillnad mot att åka E39.

Verkar väl fin om den nu verkligen är rostfri. Enda riktigt tråkiga problemet är att glidskenorna till kamkedjan är i plast på M62 så de kan ge sig vid höga miltal. Men det är inget som händer alla bilar och den dagen den sorgen.

Vet inte hur gammal du är men min kostar helförsäkrad ca 9k per år. Dyrt då jag är 31 i en ganska liten stad. Så ligger nog i en del om det med dålig statistik på modellen.
Senast redigerat av Turbovin (14 maj 2015)


58 Inlägg
14 maj 2015
#6
Turbovin skrev:
Modellguiden på autopower.se säger 1.30 blandad körning, fabrikssiffror från BMW. Men räkna med en hel del mer i ren stadstrafik.

Alla delar finns på ebay.de, ingen större skillnad mot att åka E39.

Verkar väl fin om den nu verkligen är rostfri. Enda riktigt tråkiga problemet är att glidskenorna till kamkedjan är i plast på M62 så de kan ge sig vid höga miltal. Men det är inget som händer alla bilar och den dagen den sorgen.

Vet inte hur gammal du är men min kostar helförsäkrad ca 9k per år. Dyrt då jag är 31 i en ganska liten stad. Så ligger nog i en del om det med dålig statistik på modellen.

Är en högriskbil ....

Brinnande förort = dyrt om du har halv/trafik försäkring om nån händer

1.5 mil minst vid stadskörning .

Se även till att den inte är mätarskruvad även . Ja tycker ja känner igen den bilen då låg den ute för 18000 kr ( söder förort så kolla regnummer o se om han haft den länge )


390 Inlägg
14 maj 2015
Trådstartare
#7
Tackar för era svar. Ja, försäkringen är tyvärr ganska hög, kan man entusiast försäkra denna bilen? Ellee måste den vara äldre än 20 år.
Men, denna är en 1996:a enligt transportstyrelsen och ägaren har ägt den i ca 6 månader. 18 tusen va lågt, men han verkar ha fixat en del


390 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
#8
Nymphomaniac, nuvarande ägare köpte bilen 2015-01-04


Forummoderator
18 003 Inlägg
15 maj 2015
#9
Trevliga bilar! Haft 2 styck -kortare period- och de gick fint men runt 1.3 l/mil vid gubbkörning var inget problem. Dessutom ÄR jag en gubbe :-)

Ska inte svära på det men har sett då och då är någon modell där bultarna till oljepumpen släpper? Blandar kanske ihop bilar nu...

En sak är dock  lådan ZF5HP30. Den lider av "plastkulesyndromet" Dvs börjar växla oroligt och har svårt att få i växlarna. Det problem som är förekommande och dyrt. Lådan ska växla perfekt! Du ska dessutom aldrig gasa på med en äldre 740 när du backar. Den har en ventil i lådan som kan ge sig med inte allt för roliga följder.

Underbar bil! Skulle absolut köpt! Men priset var helt åt Helv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 798 Inlägg
15 maj 2015
#10
Ja de är denna modell som oljebultar brukar lossna på de är de första man ska kolla om man köper en. Jättesköna bilar o fina som bara den att åka men de där priset nej dessa bilar är svårsålda

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

390 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
#11
Vad tycker ni att jag skall satsa på för pris? Om det är precis som ägaren skriver att den är...toppskick!


Forummoderator
18 003 Inlägg
15 maj 2015
#12
MasterCar skrev:
Vad tycker ni att jag skall satsa på för pris? Om det är precis som ägaren skriver att den är...toppskick!

Något åt detta hållet:
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_740i … amp;last=1

Men lättsålda är de inte, i synnerhet inte med doftgranar i backspegeln...
http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_740_ … 15&w=2

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

58 Inlägg
15 maj 2015
#13
skippa att pruta över telefon . Åk o titta på bilen o se ifall det är läckage vid ventilkåporna

Ta med 30 000 kontant eller eller max 35000 o berätta vad du vill lägga det för han vet likväl att det är ett helvete att få dem sålda för en fantasisumma .

Hur pass viktigt är de med den längre varianten ? tror de skiljer 30 cm i baksätet smile annars är en 735 ial ca 10-20 billigare då det är en v8 på 235 hk istället för 289 hk det är ingen sportbil utan en direktörsvagn där man ska åka i baksätet

Ps . ingen är fullt utrustad ! en äkta fullt utrustad  ial har kylskåp plus endast 2 platser  smile
Senast redigerat av Nymphomaniac (15 maj 2015)


Turbo lover
555 Inlägg
15 maj 2015
#14
Jag har bud på 65-70k på min 00:a som det är nu (utan att den är till salu). För ett rostfritt ex i toppskick kan jag tycka det är värt att betala lite mer men 48k för en icke facelift är kanske att ta i ändå. Men för gemene man är de nog inte värda så mycket utan gäller att hitta rätt köpare. De två ovan ser ut att va mer nakna utrustningsmässigt än iAL:en.
Senast redigerat av Turbovin (15 maj 2015)


390 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
#15
Aa. Bilen verkar ändå påkostad. Om bilen är en 96:a så är det en M62 motor utan VANOS eller hur?


Turbo lover
555 Inlägg
15 maj 2015
#16
Jepp det är 4.4:an då. Vanos kom med facelift -99

Som en kul notis bara http://www.blocket.se/jonkoping/Sverige … 11&w=3

Budet är visst upp i 230k enligt ägaren läste jag på Autopower så det finns nog nån dåre som betalar mycket för en E38 ändå smile

Mycket trevliga bilar men man går inte precis plus på modellen smile Har i stort sett inte haft nåt problem med min men mycket pengar rinner iväg på renovering och fix ändå.


390 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
#17
Jag ska kolla priset med ägaren, har inte tänkt att betala 48 tusen:)


296 Inlägg
16 maj 2015
#18
Ja, 96 och uppåt har M62 och Steptronic. Lite bättre.
Bultarna till oljepumpen på M60-M62 lossnar allihop, det får man kolla upp, däremot hade det åtgärdats på bilen i annonsen tydligen. Oberoende av modell alltså, det har varit så från E34 till E39 såvitt jag vet.

Jag hade en 1995 med de gamla versionerna av motor och låda och märkte ingenting.
23 tusen inköpspris, hade gått 24 tusen mil. Allting funkade klockrent, och ventilkåporna läckte inte ens,
som de gör på alla M60. Det gäller väl att titta efter vad man köper.

Dyra i försäkring är de inte.
Jag vet inte vad första snubben har för ålder och riskzon men jag var 23 när jag hade min,
och det var 4500kr om året i trafik, fick däremot prisförslag på 12 tusen på halv, men man ställer ändå inte BMW's flaggskepp ute på en gemensam parkering i ghettot. Hans uppgift om 2 tusen i månaden blir 24 tusen om året. Det är det dubbla mot vad jag såg när jag ägde en dylik.
Så högriskbil, nope. Inte så många ungdomar kvaddar 7-serier, och de är rätt svårstulna,
vilket gör att ingen ens försöker för 20 papp. Nu när de börjar bli billiga så kanske fler kvaddar dem dock,
vad vet jag.

Delarna är en annan sak, där har ni också fel. BMW kan få hem delarna till nästa dag,
de är inte svårfunna alls. Däremot dyra i vissa fall. Ingenting i inredningen (plastkåpor eller nånting) gick att få för under tusenlappen, motorkåpan kostade 2700kr (den svarta kåpan över insuget).
Däremot valsade jag in på lunchrasten och beställde ett tanklock för hela 140kr när det saknades en gång.
Så både ja och nej. Bromsskivor fram 600 spänn. Märker ingen större skillnad mot andra nyare bilar.

De drar mycket, men å andra sidan så förstör man miljön samtidigt, så man får ju iallafall värde för pengarna.

48 papp är den inte värd, den är för fan grön. Det lägger den i samma prisklass som alla andra,
25, 28 på sin höjd. Killen är ute och seglar totalt.

För 48 tusen hade jag förväntat mig Lexanifälgar och inte billigt skit. Fälgarna må se bra ut men de är billiga hur man än vrider och vänder på det. Vad som kan vara värt något är däcken, premiumdäck i de dimensionerna är dyrare än vad fälgarna är, om han nu inte gjort som alla andra och slängt på Accelera för 800kr stycket.
Kolla det, det kan vara en prisskillnad på 6-7 tusen kronor i däck i dessa dimensioner.


Turbo lover
555 Inlägg
16 maj 2015
#19
Det blev andra "låsbultar" med vanosmotorn. De är inte alls lika drabbade som tidigare.


296 Inlägg
16 maj 2015
#20
Turbovin skrev:
Det blev andra "låsbultar" med vanosmotorn. De är inte alls lika drabbade som tidigare.

Se där, då kan det enbart appliceras på M60 och M62 utan Vanos.



Sök