På 90-talet var airbag relativt nytt. Då hade man hos Volvo en rekommendation att den skulle bytas vart tionde år för att man helt enkelt inte visste livslängden.
Man ändrade det sedan till 15 år, även för äldre airbags, en bit in på 2000-talet när man var mer säker på sin sak.
Nu är 15-årsrekommendationen borta och man talar om "bilens livslängd". Visst, ingen vet hur gammal bilen blir, men....
De första bilarna som kom ut på marknaden med airbag var en liten testserie Chevrolet Impala av 1973 års modell. NHTSA lyckades på 90-talet få tag i två riktigt risiga exemplar som hade stått länge och elfunktioner som klocka, radio osv. var ur funktion.
Dessa smällde de ihop med varandra och kuddarna löste ut och skyddade som de skulle.
Visst, det är ingen garanti....
Säger väl som så att jag kanske om det kommer till kritan litar mer på airbagen i en V70 2015 än i en 940 1998 - men jag skulle inte ha några betänkligheter att köra runt i en bil från 98 där SRS-lampan släcks som den skall pga någon rädsla att airbagen inte skulle lösa ut. Man kan inte gå och vara rädd för allt här i livet, och är man rädd för att krocka så är ju frågan om man bör köra en 17 år gammal bil alls, visst fanns det bilar som var relativt säkra för tiden då, 940 är en av dem, men dagens bilar är ju rent generellt mycket bättre. Jag tror risken är större att man hamnar i en olycka där man skadar sig i en 90-talsbil där man klivit ut oskadd i en ny, vare sig airbagen löser ut eller inte, än vad risken är för att man hamnar i en olycka där inte airbagen löser ut och man blir skadad pga det.