2681
Sök

Hur länge håller en airbag tills den inte fungerar längre?

Laddtrycksgalen
49 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
#1
Funderat på detta nu. Ska ev. köpa en 945 Turbo+.

Om bilen är från 1998, så är det 17 år sedan den byggdes.

Borde inte airbagens krutpatron försämras över tid?


Forummoderator
26 288 Inlägg
15 maj 2015
#2
tobberobbe skrev:
Funderat på detta nu. Ska ev. köpa en 945 Turbo+.

Om bilen är från 1998, så är det 17 år sedan den byggdes.

Borde inte airbagens krutpatron försämras över tid?
Nu sitter ju inte airbagen och dess vitalare delar så att dom utsätts för väder och vind direkt, så det är nog ingen större fara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Laddtrycksgalen
49 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
#3
Mycket möjligt. Anledningen är i alla fall att ratten är väldigt sliten, så tänkte på om det ens vore värt att hitta på en originalratt, ifall airbag rekommenderas att bytas ut så blir det genast dyrt, eller sportratt (ja jag är medveten om riskerna med sådan, har knappt råd att åka bil ändå).
Senast redigerat av tobberobbe (15 maj 2015)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 maj 2015
#4
Krockar du så kanske airbagen funkar. Eller kanske inte. Närmare än så går inte att svara

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Laddtrycksgalen
49 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
#5
Jo, men det som fångade mitt intresse i frågan var i alla fall att det stod på V70-manualen att dom rekommenderades byte utav airbagpatron efter 10 år, och tänkte då lite runt ämnet. Det verkar dock som det var på en viss årsmodell, pappas v70 från -08 har ingen sådan rekommendation.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 maj 2015
#6
Har varit med bekanta som skjutit av airbags från skrotbilar från 90talet. En tredjedel av dom smäller inte.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

En Medlem
405 Inlägg
15 maj 2015
#7
Takata, som bla levererar airbags till Toyota och Honda har haft problem med att airbagen (i bilar från ca 2000-2002 ngt) har gått sönder när de aktiveras. Metalliska delar innuti den pyrotekniska enheten hade utsatts för rost, vilket gjorde att den sköts iväg när airbagen aktiverades och dödade föraren.

Själva airbagens resistans i tändare osv, testas hela tiden live av bilens styrdator, vilket gör att den borde fungera när det väl är skarpt läge, det gäller iallafall den explosiva delen. Men vill du vara säker, så köp en ny airbag, dock tror jag inte att de nyproduceras till den bil du söker, så vill du vara säker så bör du köra en nyare bil helt enkelt, finns andra fördelar med det också smile

5 111 Inlägg
16 maj 2015
#8
På 90-talet var airbag relativt nytt. Då hade man hos Volvo en rekommendation att den skulle bytas vart tionde år för att man helt enkelt inte visste livslängden.
Man ändrade det sedan till 15 år, även för äldre airbags, en bit in på 2000-talet när man var mer säker på sin sak.
Nu är 15-årsrekommendationen borta och man talar om "bilens livslängd". Visst, ingen vet hur gammal bilen blir, men....

De första bilarna som kom ut på marknaden med airbag var en liten testserie Chevrolet Impala av 1973 års modell. NHTSA lyckades på 90-talet få tag i två riktigt risiga exemplar som hade stått länge och elfunktioner som klocka, radio osv. var ur funktion.

Dessa smällde de ihop med varandra och kuddarna löste ut och skyddade som de skulle.

Visst, det är ingen garanti....

Säger väl som så att jag kanske om det kommer till kritan litar mer på airbagen i en V70 2015 än i en 940 1998 - men jag skulle inte ha några betänkligheter att köra runt i en bil från 98 där SRS-lampan släcks som den skall pga någon rädsla att airbagen inte skulle lösa ut. Man kan inte gå och vara rädd för allt här i livet, och är man rädd för att krocka så är ju frågan om man bör köra en 17 år gammal bil alls, visst fanns det bilar som var relativt säkra för tiden då, 940 är en av dem, men dagens bilar är ju rent generellt mycket bättre. Jag tror risken är större att man hamnar i en olycka där man skadar sig i en 90-talsbil där man klivit ut oskadd i en ny, vare sig airbagen löser ut eller inte, än vad risken är för att man hamnar i en olycka där inte airbagen löser ut och man blir skadad pga det.


6 616 Inlägg
16 maj 2015
#9
Volvo544special65 skrev:
Jag tror risken är större att man hamnar i en olycka där man skadar sig i en 90-talsbil där man klivit ut oskadd i en ny, vare sig airbagen löser ut eller inte, än vad risken är för att man hamnar i en olycka där inte airbagen löser ut och man blir skadad pga det.
Fast nu ligger ju ändå 70-80% av säkerheten i bara bilbältet, så du är säkrare i en 99as Ford Focus än en 00as Escort (Främst för Focusen har bättre deformationszoner, men ja) pga sprängladdad bältessträckare. smile

Men smäller man så pass hårt att airbagen behövs så kan det skilja mellan liv och död.

De/Dem

5 111 Inlägg
16 maj 2015
#10
Jadå, men jag vet inte vad detta har med den ursprungliga diskussionen att göra.
Sen är ju Escorten en klart mycket äldre konstruktion än Focusen och som var rätt kass redan när den kom, modellerna tillverkades ju parallellt under ett par år med Escort som ett budgetalternativ.
Och visst är det som du säger, jag tycker bara man måste bedöma själva risken. Man kan dö på alla möjliga tänkbara och otänkbara sätt, ja, även på grund av att airbagen inte löser ut i en bil du köpte ny för en kvart sedan, men det är ju upp till en själv att bedöma vilka risker man vill ta. Att över huvud taget vistas efter vägarna är alltid en risk.



Sök