''kvitter'' brukar oftast uppstå då avlastningsventilen(dumpventilen) inte fungerar korrekt. original ventilerna är en slitagedel och membranet går förr eller senare sönder och då orkar laddtrycket inte hålla emot och få den helt tät och då tappar man ju självklart tryck och det ''snurrar'' bara ''runt'' i systemet. man får även problemet att ventilen inte öppnar som den ska när det väl blir vaccum i insuget då man släpper på gasen (då gassjället stänger) och får då övertryck som ''studsar'' baklänges och då absolut hörs bäst om man har öppet filter.
mina föräldrars audi a6 2,7t som gått ca 17-18k mil hade trasigt membran på båda avlastningsventilerna(bosch original och sitter 2 st) vilket ju självklart hindrade prestandan. men i min xantia som jag hade så satt det inte ens en avlastningsventil original och då jag hade öppet filter så kvittrade den en hel del. och då laddade den 0,5 bar
jag skulle kollat över avlastningsventilen innan man kollar över något annat iaf då det är en relativt billig del att åtgärda innan man kollar något annat. går att kontrollera rätt så enkelt om man har tillgång till lite tryckluft.
Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91