4212
Sök

S60 2.5T kvittrar

769 Inlägg
21 maj 2015
Trådstartare
#1
Tjena, har gjort av mig med min v40 2.0t och köpt en s60 2.5t som redan var chippad och jag får ett jäkla kvittrande / visslande ljud när jag accar och släpper gasen, vad jag kan se så är det ingen bögvissla monterad och en återcirkulerande dumpen sitter där den bör sitta så vitt jag kunde känna iaf men min fråga är

1. Vad bör ladd ligga på med BSR ppc steg 1? Mitt ladd ligger på 0.5 bar - känns lite lågt
2. Ska skiten vissla bara för att man har öppet sportluftfiler aka BSR optiflow? Upplands motor påstår det... jag säger nä så bör det väl ändå inte vara. v40:in lämnade 270hk och inte f*n visslade det om den inte snarare pyyyyschh än kvidevitt ko ko

Kan någon som är erfaren s60 ägare ge mig lite tips och idéer?

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

10 163 Inlägg
21 maj 2015
#2
En 2,5T ska ej kvittra och nej ett sportluftfilter ska ej ge ett kvittrande ljud.

Laddtrycket känns något lågt men jag vet ej vad dom ska ligga på får någon annan uttala sig om. Kolla tryckslangar så inget där är trasigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

4 468 Inlägg
21 maj 2015
#3
0,5bar är väl i det närmaste orig,tryck..har haft en likadan bil med samma filter,lät "snarare pyyyyschh" som du säger vid växling,gassläpp

3 860 Inlägg
21 maj 2015
#4
Håller med, den ska inte kvittra bara frusta mer som ni redan nämt. Laddet låter org, har för mig det är ca 0.4 bar. Inte säkert org dumpen är som den ska, kolla så atg dom inte bara pluggat den!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

769 Inlägg
21 maj 2015
Trådstartare
#5
Så långt är vi alla överens att det ska pysccchha och inte kvittra, hur kommer man lättast åt snurrbon, det är bra tight att försöka ta sig ner där bakom...

En teori kan vara att wg armen släppt eller gängat upp sig kanske? Kan någon rekommendera en vettig firma som är van att handskas med trimmade bilar i norrort?

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

904 Inlägg
21 maj 2015
#6
Tror det är membranet som är sönder

AUTOTECH S60 power

73 Inlägg
21 maj 2015
#7
låter så när membranet är kass i orginaldumpen eller vacumslangen lossnat från den.


769 Inlägg
22 maj 2015
Trådstartare
#8
ja men du, där sa du något för visst går  det en slang från dumpen till "klockan" som sen förflyttar en arm som öppnar ett spjäll. Jag ska kolla det, tack för tipset.

Om det är WG som gett upp, passar en från ett 12t agg? har ett 12t liggandes hemma från min gamla v40 som fungerar, köpte ett 14t och bytte när jag skulle trimma till autotech steg 4.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

4 822 Inlägg
22 maj 2015
#9
Muninet skrev:
ja men du, där sa du något för visst går  det en slang från dumpen till "klockan" som sen förflyttar en arm som öppnar ett spjäll. Jag ska kolla det, tack för tipset.

Om det är WG som gett upp, passar en från ett 12t agg? har ett 12t liggandes hemma från min gamla v40 som fungerar, köpte ett 14t och bytte när jag skulle trimma till autotech steg 4.

nej slangen till dumpen har inget med wastegaten att göra och kan omöjligt göra så att det kvittrar när du släpper på gasen.

wastegaten styr bara laddtrycket och den styrs av magnetventilen som styrs av databoxen, det är 3 slangar på magnetventilen, 1 med röd färgmarkering på sig som kommer ifrån kompressordelen på turbon, 1 med gul färgmarkering på sig som kommerifrån wastegatenklockan, 1 med blå färgmarkering på sig som kommer ifrån friskluftsröret (röret imellan lmm och turbo).
Senast redigerat av Christian S (22 maj 2015)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

769 Inlägg
22 maj 2015
Trådstartare
#10
Tack för tydlig förklaring Christian!

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

130 Inlägg
23 maj 2015
#11
''kvitter'' brukar oftast uppstå då avlastningsventilen(dumpventilen) inte fungerar korrekt. original ventilerna är en slitagedel och membranet går förr eller senare sönder och då orkar laddtrycket inte hålla emot och få den helt tät och då tappar man ju självklart tryck och det ''snurrar'' bara ''runt'' i systemet. man får även problemet att ventilen inte öppnar som den ska när det väl blir vaccum i insuget då man släpper på gasen (då gassjället stänger) och får då övertryck som ''studsar'' baklänges och då absolut hörs bäst om man har öppet filter.

mina föräldrars audi a6 2,7t som gått ca 17-18k mil hade trasigt membran på båda avlastningsventilerna(bosch original och sitter 2 st) vilket ju självklart hindrade prestandan. men i min xantia som jag hade så satt det inte ens en avlastningsventil original och då jag hade öppet filter så kvittrade den en hel del. och då laddade den 0,5 bar

jag skulle kollat över avlastningsventilen innan man kollar över något annat iaf då det är en relativt billig del att åtgärda innan man kollar något annat. går att kontrollera rätt så enkelt om man har tillgång till lite tryckluft.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91

3 860 Inlägg
23 maj 2015
#12
Man kommer enklast åt turbon underifrån tycker jag, om man hissar bilen ordentligt. Dumpen sitter lätt att ta loss och se ifallmembranet är slut eller så, är inte helt ovanligt.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

769 Inlägg
25 maj 2015
Trådstartare
#13
ny WG beställd från autotech motor, nu ska jag bara hitta en firma som kan byta åt mig också.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

4 822 Inlägg
25 maj 2015
#14
varför ska du byta wastegate? den har ju inget med kvittrandet att göra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

207 Inlägg
25 maj 2015
#15
membranet i avlastningsventilen som gett upp tyck ja de verkar som, inget med WG att göra tongue


769 Inlägg
25 maj 2015
Trådstartare
#16
hmm vilken del är vilken, inte skruvat bil på flera år. Känner mig lätt korkad just nu men det bjuder jag på :-)
Det är iaf en sån här jag beställde, är det fel? http://atechmotor.com/images/IMG_0534-400(1).jpg
Senast redigerat av Muninet (25 maj 2015)

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

904 Inlägg
25 maj 2015
#17
Helt rätt :-)

AUTOTECH S60 power

769 Inlägg
26 maj 2015
Trådstartare
#18
wohoo jag var inte ute och cykla big_smile tack grabbar smile

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

4 822 Inlägg
26 maj 2015
#19
Muninet skrev:
hmm vilken del är vilken, inte skruvat bil på flera år. Känner mig lätt korkad just nu men det bjuder jag på :-)
Det är iaf en sån här jag beställde, är det fel? http://atechmotor.com/images/IMG_0534-400(1).jpg

det där är en dumpventil (avlastningsventil) wink

det här är en wastegateklocka
http://shop.klracing.se/bilder/artiklar/zoom/01349_1.jpg

och här ser du var den sitter
http://turbolabofamerica.com/wp-content/uploads/2013/05/internalwg2.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

769 Inlägg
26 maj 2015
Trådstartare
#20
hehe tack smile tydligare än så blir d inte wink

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590


Sök