3063
Sök

CP kolvar

1 397 Inlägg
4 juni 2015
#21
torpis skrev:
youask skrev:
kör drop-in kolvar i samma dimension om det ser bra ut loppen, slipa in kolvringar och hona själv..

Jag har åkt 400 hk/l på detta concept i många år utan nån tendens till skurna lopp eller nämnvärd leakdown eller vevshusvent

fler vassa tips,

*Återanvända ram och vevlaget på nya stakar också! Dem funkade ju innan man rev motorn.
*Byter man olja var 500mil så kan man ha två dunkar där man bara skiftar fram och tillbaka mellan. Efter 6 gånger slänger man dunkarna som då har 1500mil per dunk. Tändstift knackar man bara ihop lite om den misständer. *Smalbandslambda från en Opel Ascona duger gott, koppla den direkt in i Megasquirtboxen för automatisk mappning av bränsle.
*Har inte bilen tändfördelare så montera en sådan och svetsa den stumt
*Tanka alltid 50% E85
*Biltema har en pump som är bättre än 044

Bästa tipsen på länge! Återbruka mera! Jag gillar när folk väljer att lyssna på dem som säger att det innebär minst jobb och minst pengar för en själv.

Samtidigt ska man faktiskt tänka på att både torpis och din motorbyggare har rätt.. men skulle det gälla min motor och jag ändå tänkt lägga ner pengar på smidda saker så skulle jag göra det så ordentligt jag bara kunde. Att bara "slänga ihop" motorn kan funka. Men du löper större risk att något ska ha blivit fel.

Eftersom du redan har bestämt dig för att lyssna på din motorbyggare så önskar jag dig att din motor håller många mil!


196 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
#22
lill3bror skrev:
torpis skrev:
youask skrev:
kör drop-in kolvar i samma dimension om det ser bra ut loppen, slipa in kolvringar och hona själv..

Jag har åkt 400 hk/l på detta concept i många år utan nån tendens till skurna lopp eller nämnvärd leakdown eller vevshusvent

fler vassa tips,

*Återanvända ram och vevlaget på nya stakar också! Dem funkade ju innan man rev motorn.
*Byter man olja var 500mil så kan man ha två dunkar där man bara skiftar fram och tillbaka mellan. Efter 6 gånger slänger man dunkarna som då har 1500mil per dunk. Tändstift knackar man bara ihop lite om den misständer. *Smalbandslambda från en Opel Ascona duger gott, koppla den direkt in i Megasquirtboxen för automatisk mappning av bränsle.
*Har inte bilen tändfördelare så montera en sådan och svetsa den stumt
*Tanka alltid 50% E85
*Biltema har en pump som är bättre än 044

Bästa tipsen på länge! Återbruka mera! Jag gillar när folk väljer att lyssna på dem som säger att det innebär minst jobb och minst pengar för en själv.

Samtidigt ska man faktiskt tänka på att både torpis och din motorbyggare har rätt.. men skulle det gälla min motor och jag ändå tänkt lägga ner pengar på smidda saker så skulle jag göra det så ordentligt jag bara kunde. Att bara "slänga ihop" motorn kan funka. Men du löper större risk att något ska ha blivit fel.

Eftersom du redan har bestämt dig för att lyssna på din motorbyggare så önskar jag dig att din motor håller många mil!

Okej kära vänner, efter mycket snack så lämnar jag iväg blocket till Uppsala Motorslip, Honing, borrning samt planing utav block kommer att ske ifall nödvändigt, eventuellt kanske lite annat också, återkommer isåfall.


2 117 Inlägg
6 juni 2015
#23
Decka inte för mycket. Absolut minimalt är det som gäller. Passa på att ta toppen också.


354 Inlägg
6 juni 2015
#24
torpis skrev:
youask skrev:
kör drop-in kolvar i samma dimension om det ser bra ut loppen, slipa in kolvringar och hona själv..

Jag har åkt 400 hk/l på detta concept i många år utan nån tendens till skurna lopp eller nämnvärd leakdown eller vevshusvent

fler vassa tips,

*Återanvända ram och vevlaget på nya stakar också! Dem funkade ju innan man rev motorn.
*Byter man olja var 500mil så kan man ha två dunkar där man bara skiftar fram och tillbaka mellan. Efter 6 gånger slänger man dunkarna som då har 1500mil per dunk. Tändstift knackar man bara ihop lite om den misständer. *Smalbandslambda från en Opel Ascona duger gott, koppla den direkt in i Megasquirtboxen för automatisk mappning av bränsle.
*Har inte bilen tändfördelare så montera en sådan och svetsa den stumt
*Tanka alltid 50% E85
*Biltema har en pump som är bättre än 044

lol


Avstängd
1 418 Inlägg
6 juni 2015
#25
torpis skrev:
youask skrev:
kör drop-in kolvar i samma dimension om det ser bra ut loppen, slipa in kolvringar och hona själv..

Jag har åkt 400 hk/l på detta concept i många år utan nån tendens till skurna lopp eller nämnvärd leakdown eller vevshusvent

fler vassa tips,

*Återanvända ram och vevlaget på nya stakar också! Dem funkade ju innan man rev motorn.
*Byter man olja var 500mil så kan man ha två dunkar där man bara skiftar fram och tillbaka mellan. Efter 6 gånger slänger man dunkarna som då har 1500mil per dunk. Tändstift knackar man bara ihop lite om den misständer. *Smalbandslambda från en Opel Ascona duger gott, koppla den direkt in i Megasquirtboxen för automatisk mappning av bränsle.
*Har inte bilen tändfördelare så montera en sådan och svetsa den stumt
*Tanka alltid 50% E85
*Biltema har en pump som är bättre än 044

du glömde att man ska vrida kammen 360grader för bättre effekt oxå;)
även att hälla i gammal olja som helst är spånig så sliter grejerna in sig fortare:D

271 Inlägg
10 juni 2015
#26
torpis skrev:
youask skrev:
kör drop-in kolvar i samma dimension om det ser bra ut loppen, slipa in kolvringar och hona själv..

Jag har åkt 400 hk/l på detta concept i många år utan nån tendens till skurna lopp eller nämnvärd leakdown eller vevshusvent

fler vassa tips,

*Återanvända ram och vevlaget på nya stakar också! Dem funkade ju innan man rev motorn.
*Byter man olja var 500mil så kan man ha två dunkar där man bara skiftar fram och tillbaka mellan. Efter 6 gånger slänger man dunkarna som då har 1500mil per dunk. Tändstift knackar man bara ihop lite om den misständer. *Smalbandslambda från en Opel Ascona duger gott, koppla den direkt in i Megasquirtboxen för automatisk mappning av bränsle.
*Har inte bilen tändfördelare så montera en sådan och svetsa den stumt
*Tanka alltid 50% E85
*Biltema har en pump som är bättre än 044

du behöver ju inte vara dryg och vara en idiot bara för vi har 2 olika uppfattningar för vad som funkar med drop-in kolvar.
Jag VET med att det är bättre och borra och hela den biten men det betyder INTE att det inte funkar med drop-in kolvar.

Har du åkt 9.3 på 402m? .....det har jag (gatmappat av mig)
Har du blåst olja i hela motorrummet pga för mkt blow-by??? jag har det inte iaf.

jag återanvänder inte vev eller ramlager, men visst kan du det så länge de är BRA och lagerspelen är det du ska...givetvis.

Byter du olja på det sättet ja...gör det du. Jag byter till ny , jag vet hur E85 "fläckar" ser ut på lager.

Biltema har bränslepumpar som funkar OK, Den flödar inte bättre än 044:an men den gör sitt jobb.
Jag åkte walbro pumpar (de funkade inte OK med e85..) Åkte sen äkta 044or, aldrig nått problem där.

Givetvis får man ju mäta in så det är OK att åka drop-in kolvar och cylinderlopp osv inte är ovala som en amerikans fotboll.


Forummoderator
10 576 Inlägg
11 juni 2015
#27
youask skrev:
du behöver ju inte vara dryg och vara en idiot bara för vi har 2 olika uppfattningar för vad som funkar med drop-in kolvar.
Jag VET med att det är bättre och borra och hela den biten men det betyder INTE att det inte funkar med drop-in kolvar.

Har du åkt 9.3 på 402m? .....det har jag (gatmappat av mig)
Har du blåst olja i hela motorrummet pga för mkt blow-by??? jag har det inte iaf.

jag återanvänder inte vev eller ramlager, men visst kan du det så länge de är BRA och lagerspelen är det du ska...givetvis.

Byter du olja på det sättet ja...gör det du. Jag byter till ny , jag vet hur E85 "fläckar" ser ut på lager.

Biltema har bränslepumpar som funkar OK, Den flödar inte bättre än 044:an men den gör sitt jobb.
Jag åkte walbro pumpar (de funkade inte OK med e85..) Åkte sen äkta 044or, aldrig nått problem där.

Givetvis får man ju mäta in så det är OK att åka drop-in kolvar och cylinderlopp osv inte är ovala som en amerikans fotboll.

Jo det om något behöver jag! Det är extremt viktigt, skall förklara varför.

Hade du bemödat dig med att skriva just detta som referens så hade jag inte behövt "väcka dig" heller. De flesta är nybörjare och lyssnar på fel folk så är det. Att bara haspla ur sig ett par radar om att man lätt honar själv är helt enkelt ett felaktigt beteende.  Med motivering är det ett rätt beteende. Så enkelt är det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

904 Inlägg
11 juni 2015
#28
Jag får själv uppfattningen att du framstår som dryg nu Torpis, ursäkta om jag är ärlig.

Visst är det bättre att borra om blocket men allt har ett pris och vart går gränsen.
Köper han en smidd kolv så är det gjort för ett visst borr på blocket. Du köper inte en kolv som är 81mm du köper en kolv som är för 81mm borr.
Han kommer högst troligt inte få något problem om han bara byter till dessa kolvar men det är bättre att borra men det är även betydligt dyrare.

Du anser att detta är ett felaktigt beteende, men jag anser inte att det är hela världen.
hade han tagit begagnade smidda kolvar från ett annat block hade de börjat bli lite väl..

De ska va gött å leva

Avstängd
1 418 Inlägg
11 juni 2015
#29
MrVain skrev:
Jag får själv uppfattningen att du framstår som dryg nu Torpis, ursäkta om jag är ärlig.

Visst är det bättre att borra om blocket men allt har ett pris och vart går gränsen.
Köper han en smidd kolv så är det gjort för ett visst borr på blocket. Du köper inte en kolv som är 81mm du köper en kolv som är för 81mm borr.
Han kommer högst troligt inte få något problem om han bara byter till dessa kolvar men det är bättre att borra men det är även betydligt dyrare.

Du anser att detta är ett felaktigt beteende, men jag anser inte att det är hela världen.
hade han tagit begagnade smidda kolvar från ett annat block hade de börjat bli lite väl..

har man råd med smidda kolvar så borde man ju ha med borrning i budgeten

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 juni 2015
#30
MrVain skrev:
Jag får själv uppfattningen att du framstår som dryg nu Torpis, ursäkta om jag är ärlig.

Visst är det bättre att borra om blocket men allt har ett pris och vart går gränsen.
Köper han en smidd kolv så är det gjort för ett visst borr på blocket. Du köper inte en kolv som är 81mm du köper en kolv som är för 81mm borr.
Han kommer högst troligt inte få något problem om han bara byter till dessa kolvar men det är bättre att borra men det är även betydligt dyrare.

Du anser att detta är ett felaktigt beteende, men jag anser inte att det är hela världen.
hade han tagit begagnade smidda kolvar från ett annat block hade de börjat bli lite väl..

Varför lära ut ett principfel? Drygt eller ej. Läser man på och motiverar, alltså att man förstår vad man gör och varför så bugar jag för det. Precis som någon här ovan gjorde med en tydligare utläggning - då är det helt plötsligt okej. Men när man inte är säker så är den vägen som gäller den till synes omständiga och dyra.

Man borrar och honar till hundradelar när. Visst kan du mäta cylindrarna och köpa 4st kolvar som passar till detta, men varför göra allt bakvänt.

Alltså jag skiter egentligen i hur någon gör om de kan motivera varför på ett vettigt sätt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

904 Inlägg
12 juni 2015
#31
Johan85 skrev:
MrVain skrev:
Jag får själv uppfattningen att du framstår som dryg nu Torpis, ursäkta om jag är ärlig.

Visst är det bättre att borra om blocket men allt har ett pris och vart går gränsen.
Köper han en smidd kolv så är det gjort för ett visst borr på blocket. Du köper inte en kolv som är 81mm du köper en kolv som är för 81mm borr.
Han kommer högst troligt inte få något problem om han bara byter till dessa kolvar men det är bättre att borra men det är även betydligt dyrare.

Du anser att detta är ett felaktigt beteende, men jag anser inte att det är hela världen.
hade han tagit begagnade smidda kolvar från ett annat block hade de börjat bli lite väl..

har man råd med smidda kolvar så borde man ju ha med borrning i budgeten

Ska han lämna bort jobbet blir det nästan dubbla kostnaden på en fyrcylindrig motor.

De ska va gött å leva

904 Inlägg
12 juni 2015
#32
torpis skrev:
MrVain skrev:
Jag får själv uppfattningen att du framstår som dryg nu Torpis, ursäkta om jag är ärlig.

Visst är det bättre att borra om blocket men allt har ett pris och vart går gränsen.
Köper han en smidd kolv så är det gjort för ett visst borr på blocket. Du köper inte en kolv som är 81mm du köper en kolv som är för 81mm borr.
Han kommer högst troligt inte få något problem om han bara byter till dessa kolvar men det är bättre att borra men det är även betydligt dyrare.

Du anser att detta är ett felaktigt beteende, men jag anser inte att det är hela världen.
hade han tagit begagnade smidda kolvar från ett annat block hade de börjat bli lite väl..

Varför lära ut ett principfel? Drygt eller ej. Läser man på och motiverar, alltså att man förstår vad man gör och varför så bugar jag för det. Precis som någon här ovan gjorde med en tydligare utläggning - då är det helt plötsligt okej. Men när man inte är säker så är den vägen som gäller den till synes omständiga och dyra.

Man borrar och honar till hundradelar när. Visst kan du mäta cylindrarna och köpa 4st kolvar som passar till detta, men varför göra allt bakvänt.

Alltså jag skiter egentligen i hur någon gör om de kan motivera varför på ett vettigt sätt.

Du anser att det är ett principfel, jag gör det inte.
En vettig anledning är priset.

De ska va gött å leva

Avstängd
1 418 Inlägg
12 juni 2015
#33
MrVain skrev:
Johan85 skrev:
MrVain skrev:
Jag får själv uppfattningen att du framstår som dryg nu Torpis, ursäkta om jag är ärlig.

Visst är det bättre att borra om blocket men allt har ett pris och vart går gränsen.
Köper han en smidd kolv så är det gjort för ett visst borr på blocket. Du köper inte en kolv som är 81mm du köper en kolv som är för 81mm borr.
Han kommer högst troligt inte få något problem om han bara byter till dessa kolvar men det är bättre att borra men det är även betydligt dyrare.

Du anser att detta är ett felaktigt beteende, men jag anser inte att det är hela världen.
hade han tagit begagnade smidda kolvar från ett annat block hade de börjat bli lite väl..

har man råd med smidda kolvar så borde man ju ha med borrning i budgeten

Ska han lämna bort jobbet blir det nästan dubbla kostnaden på en fyrcylindrig motor.

enligt lite priser på nätet kostar en borrning av blocket runt 2000kr? 1st smidd kolv kostar väll mer än det?
om jag lämnar in ett block på borrning så antar ja att dom borrar efter kolvarna jag skickar med?

904 Inlägg
12 juni 2015
#34
Du ska borra och hona, sedan planfräsa. Runt 3000kr brukar en bra motorfirma ta. Sedan finns det ju säkerligen mindre firmor som är billigare.

De ska va gött å leva

Avstängd
1 418 Inlägg
12 juni 2015
#35
MrVain skrev:
Du ska borra och hona, sedan planfräsa. Runt 3000kr brukar en bra motorfirma ta. Sedan finns det ju säkerligen mindre firmor som är billigare.

3000 är väll en piss i havet vid en motorrenovering så varför skippa det? :S
men vi tänker ju alla olika..
man kan ju spara 1500 till 2000 på att köra med gamla packningarna och packboxar oxå....

2 117 Inlägg
12 juni 2015
#36
Det finns många argument både för och emot. Kontentan i det hela är att det bara finns ett rätt sätt att renovera en prestandamotor och det är att göra det enligt angivna kravspecar och toleranser. Vem som har rätt eller fel är av underordnad betydelse. Pinka in revir och skrika högst skapar ändå ingen sanning.

Till trådskaparen. Gör det korrekt, snåla inte dumdristigt och slipp oroa dig för att någon besparing kanske får motorn att prestera dåligt eller krångla.

Till alla.
Artighet, hövlighet och vänlighet är att eftersträva. Utan detta kommer erfaret folk inte längre bry sig om att svara på frågor. Om detta sker, vem vinner på det? Den som skriker högst?


Avstängd
1 418 Inlägg
12 juni 2015
#37
shogun skrev:
Det finns många argument både för och emot. Kontentan i det hela är att det bara finns ett rätt sätt att renovera en prestandamotor och det är att göra det enligt angivna kravspecar och toleranser. Vem som har rätt eller fel är av underordnad betydelse. Pinka in revir och skrika högst skapar ändå ingen sanning.

Till trådskaparen. Gör det korrekt, snåla inte dumdristigt och slipp oroa dig för att någon besparing kanske får motorn att prestera dåligt eller krångla.

Till alla.
Artighet, hövlighet och vänlighet är att eftersträva. Utan detta kommer erfaret folk inte längre bry sig om att svara på frågor. Om detta sker, vem vinner på det? Den som skriker högst?

när jag räknar på en budget för en motorrenovering så räknar ja med packningar, lager inklusive slipning av vevaxel, kolvar och borrning, nya styrningar till ventiler och nya ventiler som slipas in, ny kamaxel(lar) tryckare vippor allt vad det innebär, viktning av vevstakar och kolvar. balansering av allt, och när det är isär så match portas allt och allt gjutskägg tas bort även om det inte trimmas, sen i med ny olja som töms ur efter uppstart och varmkörning och i med ny igen som får gå några mil sen ny igen. det tycker ja är en någorlunda motor renovering:)

156 Inlägg
13 juni 2015
#38
shogun skrev:
Det finns många argument både för och emot. Kontentan i det hela är att det bara finns ett rätt sätt att renovera en prestandamotor och det är att göra det enligt angivna kravspecar och toleranser. Vem som har rätt eller fel är av underordnad betydelse. Pinka in revir och skrika högst skapar ändå ingen sanning.

Till trådskaparen. Gör det korrekt, snåla inte dumdristigt och slipp oroa dig för att någon besparing kanske får motorn att prestera dåligt eller krångla.

Till alla.
Artighet, hövlighet och vänlighet är att eftersträva. Utan detta kommer erfaret folk inte längre bry sig om att svara på frågor. Om detta sker, vem vinner på det? Den som skriker högst?

Där fick du till det bra shogun!
För övrigt förstår jag inte vad Torpis får sitt driv ifrån, försöka hjälpa folk när "alla" säger mot och menar på att det man säger är att överarbeta...

2 117 Inlägg
13 juni 2015
#39
Torpis är duktig liksom många andra. Respektera detta och vid behov, använd inputen.
Det är lätt hänt att det skrivna misstolkas och även medvetet vinklas åt en helt annan riktning.
Sunt förnuft är guld värt.


271 Inlägg
16 juni 2015
#40
Skönt att man levt i en fantasi och mina oborrade maskiner har inte alls funkat.

Men torpis har nog heller aldrig kört över 50kmh på en 50-väg , för det är principfel. Det är dessutom olagligt.
Och varför ens ändra motorn torpis? för det strider ju garanterat mot de avgasåtagande motortillverkaren har. Också olagligt?



Kontentan är.

1. Ska du göra det "perfekt" by the book, borra, vikta, plana, fräs, polera, hona , ja gör allt som ska. Jag säger inte att det inte blir bättre..för det gör det men du det är upp till var och en och tycka om det är värt det.

2. Vill du göra det billigare så är min erfarenhet så funkar en enkel honing och drop-in kolvar i nästan alla fall.

Det som jag tycker gör MEST på en motor är att få en tät topp...så lägg energi och pengar på det.  Jag har haft spool-up skillnader på upp mot 1000rpm med samma övrig setup med stora turbos..
Senast redigerat av youask (16 juni 2015)



Sök