Hej allihop.
Ny som user här och sitter med ett litet bekymmer.
Jag köpte en BMW 320, som nu efter 9-10 månader börjat vibrera kring dragläge, ibland kraftigt. Jag googlade lite och kom fram till vad det förmodligen berodde på men för säkerhets skull så lämnade jag även in bilen för felsökning. Verkstaden säger: "enkel felsökning, det är dubbelmassesvänghjulet som är dåligt".
Inga problem, tänker jag. Jag köpte ju bilen med "begagnadförsäkring" från Autoconcept. De har ju inte varit speciellt sugna på att betala för något tidigare men det här borde ju vara glasklart då "garantin" täcker, citat: "Mekaniskt haveri av koppling..." och "Växellåda - alla mekaniska komponenter", samt "alla invändiga mekaniska komponenter i motorblock".
Men gissa vad! Svaret VAR glasklart, fast glasklart NEJ.
Så jag tänkte höra med er på detta forum om någon kan hjälpa mig med att definiera exakt var man skulle säga att dubbelmassesvänghjulet hör hemma?
Jag säger: det tillhör kopplingen! Å andra sidan så sitter det precis vid blocket...så...? Det måste väl ändå antingen vara en invändig komponent till motorblock eller till koppling? Vilka andra alternativ finns?!
Jag kommer överklaga deras beslut, såklart, men det är lite marigt för mig som tämligen novis på bilar att motivera exakt varför jag ska få reparationen betald.
Tack på förhand
//Hans