2540
Sök

Köp av sin första bil, så tips är välkommet!!

4 180 Inlägg
31 maj 2015
#41
Saab är väldigt mycket bil för pengarna som tidigare nämnts. Trevlig inredning, lätt att få tag på delar, helt okej väghållning om man bortser från 900. Billigt och enkelt att chiptrimma.

Jag hade fortfarande valt en 940 dock. Det är en mycket roligare bil enligt mig. Pappa hade 2 motorstarka saabar som jag övningskörde med och sedan även körde en del när jag fått körkort.
Det ena var en 9000 med typ 300 hk och det andra en chippad 900 talladega med 230 hk. Har även kört en hel del 9-5 aero.

Dessa bilar ä endast roliga att köra fort med, och det duger dom gott till. 
Men så fort man skall accelerera ur en rondell eller liknande och det bara spinner på framdäcken så blir man ju bara less. Spinner det bak på en 940 är är det ju roligt. Och sen varje gång man skall parkera eller liknade och man upptäcker att det går ju fan inte svänga med framhjulsdrivna bilar så blir man ju ännu mer förbannad.

Inredningen på Saabarna är bättre än 940 fast jag undrar om inte sätena i 940 är bekvämare. 

Om det är regn eller snö ute så ä en 740 gl med 116 hk roligare än en 300 hk saab tycker jag. Men det är min högst personliga åsikt.


112 Inlägg
1 juni 2015
Trådstartare
#42
Jag tänkte ringa idag för att se hur den verkar och försöka få tag på lite bilder, är ändå en bit att åka och kolla.

Men kommer bilen vara pålitlig efter att man trimmar den på en firma?tongue

På GDM Performance kan man uppgradera till steg 3 men vad är skillnaden mellan steg 1 och 3?

Så just nu står det mellan en volvo 940 turbo eller en saab 9-3 154hk. Det som jag känner för volvo är att dom är bakhjulsdrivna samt tycker jag att dom kan bli snygga om du har tex en R vinge, medans saaben har en motor som är enklare att trimma upp bättre inredning alltså allmänt mer bil för pengarna men ett minus är framhjulsdriften men det är väl något man kan leva med, det kommer ju bli fler bilar i framtiden. tongue wink
Senast redigerat av MangoLinus (1 juni 2015)


1 194 Inlägg
1 juni 2015
#43
MangoLinus skrev:
Jag tänkte ringa idag för att se hur den verkar och försöka få tag på lite bilder, är ändå en bit att åka och kolla.

Men kommer bilen vara pålitlig efter att man trimmar den på en firma?tongue

På GDM Performance kan man uppgradera till steg 3 men vad är skillnaden mellan steg 1 och 3?

Så just nu står det mellan en volvo 940 turbo eller en saab 9-3 154hk. Det som jag känner för volvo är att dom är bakhjulsdrivna samt tycker jag att dom kan bli snygga om du har tex en R vinge, medans saaben har en motor som är enklare att trimma upp bättre inredning alltså allmänt mer bil för pengarna men ett minus är framhjulsdriften men det är väl något man kan leva med, det kommer ju bli fler bilar i framtiden. tongue wink

GDM ger 2 års garanti på mjukvaran så kolla snarare upp om själva bilen kommer klara den extra kraften! Koppling brukar vara det som ger sig först.

Du trimmar upp den till steg 1 och kan fortsätta därifrån till steg 2 och sedan steg 3 om du nu vill det. Väljer du att fortsätta till de senare stegen så behövs dock modifikation till avgassystemet och sportkatalysator vilket du får kosta på dig själv. Dessutom slits koppling och låda betydligt mer om du kör steg 3 så de ska helst uppgraderas till Aero/Viggen-grejer. Jag tycker att steg 1 räcker smile

Steg 1 ger 220hk och 330Nm medan steg 3 ger 260hk och 360Nm.


112 Inlägg
1 juni 2015
Trådstartare
#44
så du tycker att jag ska köpa en 9-3 innan 00 och sedan uppgradera till steg 1?

Nu när man har suttit och glott på olika Saabar har man fastnat lite för dom liksom tongue lol  sen är dom lite sleeper på nådot sätt om man har steg 1 tongue big_smile


6 649 Inlägg
1 juni 2015
#45
Du behåller inte första bilen hela livet ändå, måste prova sig fram. smile

De/Dem

112 Inlägg
1 juni 2015
Trådstartare
#46
det är sant.
nu har jag snackat med farsan om saaben och han blev nästan arg när jag nämnde saab...
han sa att jag kommer behöva köpa ett garage för att kunna meka med den för att den kommer gå sönder vilket jag inte förstår, liksom är inte saab bra och pålitliga bilar?

så nu verkar det tyvärr vara så att det inte kommer att bli nån saab tyvärr om jag inte har något superargument bortsett ifrån att det är mycket bil för pengarna.

så i nuläget lutar det väll åt en 940 turbo som man kan trimma lite eller en audi quattro av något slag


1 194 Inlägg
1 juni 2015
#47
Tidigare än 00 är verkligen att rekommendera och speciellt om du ska trimma smile helt enkelt en mer slitstark motor.

Det är väldigt bra bilar och det är även Saab 900 och 9000. Det är just 9-3 00-02 och 9-5 98-03 du ska akta dig för.


EDIT: Det låter som att far din har en väldigt vinklad åsikt. Saab strular inte mer än andra bilar OM du aktar dig för ovanstående årsmodeller. Det är som att säga att alla franska bilar är skit.
Senast redigerat av Cracksoup (1 juni 2015)


112 Inlägg
1 juni 2015
Trådstartare
#48
jag vet att han kan ha helt fel åsikter ibland och min farfar säger att man aldrig ska äga en saab så det går väll i släkten... neutral

Så du säger att det är mer ett antal årsmodeller som är bra att akta sig för mer.
så om jag köper en saab 9-3 från 99 kommer det troligtvis vara en pålitlig bil.

För att när man ser på blocket så finns det en uppsjö av trasiga saabs mend et finns det väll av alla möjliga bilar antar jag tongue


Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
1 juni 2015
#49
Cracksoup skrev:
Tidigare än 00 är verkligen att rekommendera och speciellt om du ska trimma smile helt enkelt en mer slitstark motor.

Det är väldigt bra bilar och det är även Saab 900 och 9000. Det är just 9-3 00-02 och 9-5 98-03 du ska akta dig för.


EDIT: Det låter som att far din har en väldigt vinklad åsikt. Saab strular inte mer än andra bilar OM du aktar dig för ovanstående årsmodeller. Det är som att säga att alla franska bilar är skit.

säga vad man vill ... men saab strular på, man ska akta sig för att trimma då växellådorna är enormt klena


112 Inlägg
1 juni 2015
Trådstartare
#50
CHEEVA skrev:
Cracksoup skrev:
Tidigare än 00 är verkligen att rekommendera och speciellt om du ska trimma smile helt enkelt en mer slitstark motor.

Det är väldigt bra bilar och det är även Saab 900 och 9000. Det är just 9-3 00-02 och 9-5 98-03 du ska akta dig för.


EDIT: Det låter som att far din har en väldigt vinklad åsikt. Saab strular inte mer än andra bilar OM du aktar dig för ovanstående årsmodeller. Det är som att säga att alla franska bilar är skit.

säga vad man vill ... men saab strular på, man ska akta sig för att trimma då växellådorna är enormt klena

säger du det här av egen erfarenhet?
menar du att växellåderna är klena orginal såsom man säger att impreza växellåderna är klena?
för dom på båda bilarna är det redan bevisat att dom pallar endel.


Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
1 juni 2015
#51
MangoLinus skrev:
CHEEVA skrev:
Cracksoup skrev:
Tidigare än 00 är verkligen att rekommendera och speciellt om du ska trimma smile helt enkelt en mer slitstark motor.

Det är väldigt bra bilar och det är även Saab 900 och 9000. Det är just 9-3 00-02 och 9-5 98-03 du ska akta dig för.


EDIT: Det låter som att far din har en väldigt vinklad åsikt. Saab strular inte mer än andra bilar OM du aktar dig för ovanstående årsmodeller. Det är som att säga att alla franska bilar är skit.

säga vad man vill ... men saab strular på, man ska akta sig för att trimma då växellådorna är enormt klena

säger du det här av egen erfarenhet?
menar du att växellåderna är klena orginal såsom man säger att impreza växellåderna är klena?
för dom på båda bilarna är det redan bevisat att dom pallar endel.

Egen erfarenhet vet jag inte, har vänner som kört väldigt mycket saab... både 900 och 9000 lådor har rasat stup i kvarten

Hål i blocket har hänt ett gäng gånger också, är på 2ans cylinder har jag för mig t5 block och runt 400 hk alla gånger


112 Inlägg
1 juni 2015
Trådstartare
#52
fast nu snackar jag inte om en 900 eller en 9000( tillverkades när dom samarbetade med fiat) utan en 9-3 som antagligen inte har samma växellåda?

och sen förstår jag inte, hade dom pressat ut 400hk och fortfarande körde på orginalväxellåda? då kan man nästan förvänta sig att nåt kommer att gå knas för dom är inte byggda för det.
fast jag är ingen saab expert så jag vet inte.


6 649 Inlägg
1 juni 2015
#53
MangoLinus skrev:
nu har jag snackat med farsan om saaben och han blev nästan arg när jag nämnde saab...
han sa att jag kommer behöva köpa ett garage för att kunna meka med den för att den kommer gå sönder vilket jag inte förstår, liksom är inte saab bra och pålitliga bilar?

Är det du eller din farsa som ska köra bilen?

Alfa är ett av märkena med sämst ryckte, men bilen man själv äger måste ju inte vara värdelös för de.

Min morsas V60 D3 strular som fan, redan behövt byta växellåda efter 4000 mil och EGR, säkert något mer på gång, men hennes tidigare Renault bilar? (Megané II och III för nyfikna) Aldrig behövt något annat än service och glödlampsbyten.
Och alla franska bilar suger kom vi överens om på detta forum! Eller.. jo fast näe.

Volvo 900 börjar bli gamla nu, det var bra bilar men åldern tar ut sin rätt. Tycker ändå att du ska välja en bil du vill ha, sen kolla vilka årsmodeller, växellådor, motorer ovs. man bör undvika.. själv har jag en skitväxellåda i min, men den har ändå inte visat något tecken på problem trots att jag överskridit max vridet.

De/Dem

535 Inlägg
1 juni 2015
#54
av dom jag känner som åker / åkt motorstarka saab tycker jag det verkar vara nåt hela tiden, och det är ju inga normala saker som händer utan både växelåda / motor / koppling som rasar.

skulle satsat på en tysk bil, kanske bmw 325.


1 194 Inlägg
1 juni 2015
#55
Skapa din egen uppfattning i stället. Skit i vad farsan säger och skit i vad folk här tycker! Alla gamla bilar strular om de inte är skötta som de ska.

Mitt tips är att INTE köpa en gammal sketen BMW 325. Oddsen är att flera gasglada 18 åringar har haft den innan dig då det faktiskt är en populär busbil. Ska du köpa en fin BMW så får du lägga minst det dubbla. Kollade försäkringen på en 325 E46 som jag kollade på innan jag köpte Saaben och den skulle ligga på ca 2000kr mer/år än min Saab.
Senast redigerat av Cracksoup (1 juni 2015)


535 Inlägg
1 juni 2015
#56
Cracksoup skrev:
Skapa din egen uppfattning i stället. Skit i vad farsan säger och skit i vad folk här tycker! Alla gamla bilar strular om de inte är skötta som de ska.

Om det hade handlat om android vs iOS eller liknande så hade jag förstått ditt tankesätt.

Men att strunta i vad folks erfarenheter och sedan försöka skaffa sig en egen uppfattning skulle kunna bli väldigt dyrt i bilvärlden.

Senario: Köper en saab, får växelåderas / turboras / motorhaveri efter en vecka som alla 3 är kända saab problem och då tänka: Ah men nu vet ja det, dom hade rätt?


nja....


1 194 Inlägg
1 juni 2015
#57
aha_100 skrev:
Cracksoup skrev:
Skapa din egen uppfattning i stället. Skit i vad farsan säger och skit i vad folk här tycker! Alla gamla bilar strular om de inte är skötta som de ska.

Om det hade handlat om android vs iOS eller liknande så hade jag förstått ditt tankesätt.

Men att strunta i vad folks erfarenheter och sedan försöka skaffa sig en egen uppfattning skulle kunna bli väldigt dyrt i bilvärlden.

Senario: Köper en saab, får växelåderas / turboras / motorhaveri efter en vecka som alla 3 är kända saab problem och då tänka: Ah men nu vet ja det, dom hade rätt?


nja....

Kan lika väl hända en utsliten 325 smile
Ska man ha något som nästan garanterat håller så ska man köpa en gammal japanare eller möjligtvis den där 940 som TS var inne på.

Det jag menar är att folk helt utan erfarenhet skriver att Saabs lådor rasar för att de har "flera kompisar" vars Saabar har gått sönder. Det verkar alltid saknas bevis på att Saab bilar går sönder mer frekvent än Volvo S60 eller Audi A4. Det finns mycket hat mot märket av någon omotiverad anledning och sedan fick Saab dåligt rykte i och med sina erkänt dåliga T7 maskiner som jag nämnde i tidigare inlägg.


Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
1 juni 2015
#58
MangoLinus skrev:
fast nu snackar jag inte om en 900 eller en 9000( tillverkades när dom samarbetade med fiat) utan en 9-3 som antagligen inte har samma växellåda?

och sen förstår jag inte, hade dom pressat ut 400hk och fortfarande körde på orginalväxellåda? då kan man nästan förvänta sig att nåt kommer att gå knas för dom är inte byggda för det.
fast jag är ingen saab expert så jag vet inte.

nej det var vid 400hk blocken gick åt skogen smile
räckte med lite chip trim för att lådan skulle rasa, oftast 2an och 3an som gick åt skogen
ng 900 och og 9-3 är mer eller mindre samma bil... det är typ en facelift bara

Jag har skruvat ganska mycket saab och kommer utav den anledningen aldrig att köpa en .... det är skrot helt enkelt
Senast redigerat av CHEEVA (1 juni 2015)


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
1 juni 2015
#59
aha_100 skrev:
Cracksoup skrev:
Skapa din egen uppfattning i stället. Skit i vad farsan säger och skit i vad folk här tycker! Alla gamla bilar strular om de inte är skötta som de ska.

Om det hade handlat om android vs iOS eller liknande så hade jag förstått ditt tankesätt.

Men att strunta i vad folks erfarenheter och sedan försöka skaffa sig en egen uppfattning skulle kunna bli väldigt dyrt i bilvärlden.

Senario: Köper en saab, får växelåderas / turboras / motorhaveri efter en vecka som alla 3 är kända saab problem och då tänka: Ah men nu vet ja det, dom hade rätt?


nja....

Ägt min 9000 i snart 10 år och 32 000 mil utan tendenser till havererad låda, turbo eller motor. Min förra 9000 hade 38 000 mil på mätaren och gick som en dröm utan trubbel, polarens 9000 som är uppskrämd till närmare 300 hästar utan förstärkt låda rullar klanderfritt, likaså hans tidigare Aero som dock fick sätta livet till en frontalkrock.

Däremot har jag bekanta med Audi och BMW där kostsamma haverier förekommer illavarslande ofta, så erfarenheterna går uppenbarligen isär här smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 194 Inlägg
2 juni 2015
#60
CHEEVA skrev:
MangoLinus skrev:
fast nu snackar jag inte om en 900 eller en 9000( tillverkades när dom samarbetade med fiat) utan en 9-3 som antagligen inte har samma växellåda?

och sen förstår jag inte, hade dom pressat ut 400hk och fortfarande körde på orginalväxellåda? då kan man nästan förvänta sig att nåt kommer att gå knas för dom är inte byggda för det.
fast jag är ingen saab expert så jag vet inte.

nej det var vid 400hk blocken gick åt skogen smile
räckte med lite chip trim för att lådan skulle rasa, oftast 2an och 3an som gick åt skogen
ng 900 och og 9-3 är mer eller mindre samma bil... det är typ en facelift bara

Jag har skruvat ganska mycket saab och kommer utav den anledningen aldrig att köpa en .... det är skrot helt enkelt

Okej, så ingen borde köpa Saab bara för att du har skruvat på dem och har dåliga minnen med dem. Dina argument håller inte riktigt du. Saknar fortfarande statistik på att Saab går sönder mer än motsvarande BMW, Audi och Mercedes.


Till TS: Ta allt du hör här med en stor nypa salt, eftersom folk har väldigt partiska åsikter. Köp Saab om du gillar den! Sedan kan den bära eller brista precis som vilken bil som helst. Jag hade min Audi A3 i en vecka tills motorfästet havererade och jag var då tvungen att även göra ett kamremsbyte. Jag hade även en Golf 2012 som fick alla möjliga elfel.
Kontenta: Bilar går sönder.



Sök