Ska du ha den som bruksbil?
I så fall tycker jag A5 med Quattro är ett klockrent val. Om du likt många andra svenskar befinner dig i fjälltrakterna på vintern så är fyrhjulsdrift aldrig en dum idé. Har som synes själv en Audi A6 Quattro nu, tidigare hade jag en BMW E39 535 (lilla V8:an). Den var näst intill omöjlig att köra på vintern så fort det var oplogade vägar, trots nya vinterdäck.
Var på väg hem via E14 från Trondheim en höstkväll, och plötsligt börjar det snöa. Blir ganska snabbt 2-3 dm snö, och jag hade sommardäck på. Så fort det blev uppförsbacke så tog det tvärstopp, så jag får backa några hundra meter tills jag når en parkeringsficka. Där byter jag till vinterdäck (jag hade dom som tur var med mig i bagaget, hade precis innan hämtat dom i förvaringsgaraget och fick inte tid att slänga ur dom innan jag åkte till Norge) och lyckas ta mig över fjället, men det var inte lätt. Vid det laget var det 3-4 decimeter snö som sprutade åt alla håll när jag plogade mig fram. Vissa stunder gick det mer sidledes än rakt fram, men det gick ju i alla fall.
Lång historia, men min poäng är att fyrhjulsdrift vinner på en bruksbil. Vet att BMW har XDrive, men vet inte om den finns på 6-serien med V8..? Om den gör det så är BMW:n ett schysst val, deras V8:or är inte så törstiga som man kan tro.
Senast redigerat av Mervolic (1 juli 2015)