Tjena.
Osäker på om ämnet ska placeras här eller i avancerat då motorn är lite modifierad. Ligger tråden fel får någon moderator väldigt gärna flytta den.
Bilen det gäller är min M5 E34, som jag inte får genom besiktningen längre. Motorn är en S38B36.
Jag har bytt ut styrenheten mot ett MaxxECU. Kompressionen är ändrad till 12:1. Spridarna är utbytta till större och insuget är avplockat och nu sitter det öppna filter rakt på trattarna. Jag körde förra sommaren med fördelare och en tändspole, men då dwelltiden på den blev alldeles för kort så räckte den givetvis inte till för att förbränna bränslet optimalt. Motorn är mappad med allt detta, men jag hade inledningsvis problem med att tändningen störde triggersignalen så jag har därefter byggt om tändningen till "wasted spark"-typ med VAG-spolar och tändstift av typen NGK DCPR6E, gapade till 1.3mm efter rekommendation. Tidigare var gången orolig även vid hastigheter kring 70 - 80 men det har blivit betydligt mycket bättre sedan jag gapade stiften. Jag skulle ju kunna pröva större gap, men motorn saknar knacksensor och enligt obekräftade uppgifter ska gapet vara endast 0.6mm original så man blir ju lite tveksam.
I alla fall så började det med hög HC när bilen inställdes för besiktning i slutet av förra sommaren. Eftersom att motorn gick så pass orent med elektromagnetiska störningar och en klen spole så trodde jag ju då att allting skulle lösa sej när jag byggde om tändsystemet men problemet kvarstår och nu är även COn orolig. Lambdan ligger inom gränsvärdena hela tiden. Nu senast precis vid 1.0 men motorn går ryckigt vid lägre varv och är bråkig när man kör på höga växlar i låga hastigheter. Det känns som att den inte förbränner bränslet som den ska, men kopplar jag upp datorn vid färd så ligger lambdan och pendlar kring värden väldigt nära 1. Jag har antagit att det är normalt, men det kan ju vara så att den ska ligga mera statiskt. Det kan ju likaväl vara katalysatorn som är dålig men jag tycker att motorn går för ryckigt för att jag ska nöja mej med det svaret.
Jag har ytterligare en teori som är kopplat till ett annat problem jag har. Bränslepumpen slutar inte att snurra när tändningen är till, normalt ska den ju bygga tryck för att sedan stanna. Nu går den konstant, om det sedan beror på att den aldrig når rätt tryck eller om det beror på att något är galet med pumpen vet jag inte. Tanken är ju i alla fall att det kanske påverkar spridarbilden så pass att förbränningen blir dålig vid lägre varvtal och därmed så skiter sej avgasvärdena?
Tackar på förhand!