2338
Sök

Mercedes 200e plötsligt svårstartad och går dåligt på tomgång

3 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#1
Hallå!

Vart lite förvirrad här om dagen då min Mercedes 200e 1990- plötsligt gick trögt att starta och gav även av sig en liten avgas smäll. Den är hyfsat ny införskaffad och ägaren innan mig har haft den ståendes i ett par månader.

Problemet uppstod då jag skulle bara köra in bilen i garaget hos en kompis och pilla på med lite extraljus, bilen small igång efter ett tag men gick som ett last skit på tomgången och huttrade nästan... Tänkte inte mer på det utan gjorde klart allt med extraljusen och lät bilen bli varm på tomgång och när jag väl var klar och skulle åka så gick den inte att få igång, hur mycket man tvingade runt den på startmotorn så lät det som att man inte fick något svar alls.. Vi provade även att rulla igång den men lika dåligt gick det neutral Notera att det var väldigt fuktigt ute denna kväll!

Dagen efter for jag tillbaka och tänkte prova få igång den igen, den började smälla igång hyfsat med hjälp av gasen men samma problem, försöker få igång den sen mata upp den till 2000/3000 varv för att hålla den vid liv för direkt jag släpper så stänger den av sig direkt, såvida den inte har 90 grader då orkar den just precis hålla den vid liv på tomgången!   sad   Något jag märkte dock var att Economy mätaren (som är vakumstyrd?) Ligger på MAX då bilen är helt avstängd och den lägger sig ungefär halvvägs då man har bilen på tomgången? Kan det vara något med vakum som spökar? Bilen går köra  bara man tar sig iväg och då märker man inget på motorn, men är bilen då varm så går den absolut inte starta igen.

Har kollat luftfilter och den ser rent och okej ut!
Har kollat Fördelarlock efter fukt men var krut torrt!

Vore hemskt uppskattat för råd och tips på vad som kan vara orsaken på detta neutral

45 Inlägg
21 juli 2015
#2
Elektromekaniskt insprut på dessa bilar tror jag. Kolla att säkringen till OVP-relät är hel.

Öppna huven och lyft locket till säkringsboxen vid passagerarsidan. Där ska det finnas ett högt relä i aluminium med en 10Amp säkring i toppen om jag minns rätt.  Om säkringen är hel så är det inte allt för ovanligt att lödningarna släpper inuti relät.

Om du har en bränd säkring så ersätt denna. Kolla sedan att inte säkringen brinner igen. Om den gör det så prova att dra ur kablarna till lambdasonden och se om säkringen håller då. ( Sitter i en svart plastlåda som man kan pilla upp i närheten av säkringsboxen med 1 svart och 2 vita kablar från lambdan)

En annan teori är insugsläckage eftersom enkonomimätaren går på vakuum i insuget om jag inte är helt ute och cyklar. Kolla slangar och kablar runt motorn. Du kanske råkade peta lös någon när du hängde över huven.

Värt att kolla smile

3 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#3
Men du tack för svar! smile
Jag är 100% på att jag inte gjort något med kablarna då bilen gick dåligt redan innan vi öppnade huven men såklart kan det ha blivit något efter det!

Jag ska gå ut och kika på OVP-relät och hålla tummarna på en brunnen säkring bara haha!
Hör av mig snart! smile

3 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#4
Framhjulsspinn skrev:
Elektromekaniskt insprut på dessa bilar tror jag. Kolla att säkringen till OVP-relät är hel.

Öppna huven och lyft locket till säkringsboxen vid passagerarsidan. Där ska det finnas ett högt relä i aluminium med en 10Amp säkring i toppen om jag minns rätt.  Om säkringen är hel så är det inte allt för ovanligt att lödningarna släpper inuti relät.

Om du har en bränd säkring så ersätt denna. Kolla sedan att inte säkringen brinner igen. Om den gör det så prova att dra ur kablarna till lambdasonden och se om säkringen håller då. ( Sitter i en svart plastlåda som man kan pilla upp i närheten av säkringsboxen med 1 svart och 2 vita kablar från lambdan)

En annan teori är insugsläckage eftersom enkonomimätaren går på vakuum i insuget om jag inte är helt ute och cyklar. Kolla slangar och kablar runt motorn. Du kanske råkade peta lös någon när du hängde över huven.

Värt att kolla smile

Nu har jag kollat på OVP-Relät och det är helt och fint!
Då måste det ju vara nått  vakumspöke va? Economy räknaren står på max då bilen är avstängd men direkt jag drar igång bilen så sjunker den direkt men försöker stå på halv på tomgången men om jag varvar den så kryper den ner till 0 enda tills bilen brummar på tomgång igen.. då är den halvvägs och går dåligt

45 Inlägg
21 juli 2015
#5
Jadu. Jag har varit med om att en tändkabel har gått sönder efter en lätt dikesåkning, så man ska inte utesluta saker för snabbt.

Har du provat ryckt tomgångsmotorn och se vad som händer? Tror den sitter bakom "luftburken" på din. En rund sak  lite mindre än en knytnäve med 2 slanganslutningar och en kontakt i. Prova dra ur sladden till den när bilen står. Det bör "poffa" till från luftfiltret om den arbetar eftersom den tvärstänger till standardläge när kontakten åker ur.

Antingen dör bilen, går upp i varv eller sjunker i varv. Hur som helst är något av det ett tecken på att den faktiskt ö.h.t gör något.

Sätt tillbaka kontakten och starta sedan om bilen och låt den lägga sig på tomgång. Lyft sedan på oljelocket hastigt och se om bilen tappar varv. Osäker på var återcikulationen sitter på mercedes. Sitter den innan luffmätaren så ska det nog inte ha någon betydelse.

Har för övrigt själv problem med min som har liknande insprutning och jag är bra nära på att elda upp skiten smile


Sök