Såg att du kikat lite på en Impreza, då jag själv har kört Impreza I nu 3 år så känner jag att min input kan vara värdefull.
Min första bil var en 740GL -88b. Hade skitkul I den bilen, körde väl ett halvår sådär innan jag ville ha mer effect. (115hk I ett lik = inte kul )
Mitt tips till dig är att införhandla något liknande att "härja" med och lära dig meka lite smått. I efterhand hade jag nog valt minst en GLT. Det bästa med GL är att de knappt är buskörda. Ett tips är att isf köpa din av någon äldre, för isåfall rullar bilen hur långt som helst. Bilen står fortfarande på gårdsplanen och startar lika lätt 2 år sen den stängdes av för sista gången.
Iallafall, lite information som kan vara bra att ha om imprezan:
1. Det är en EXTREMT rolig bil att köra, väldigt förlåtande för drivererrors och du kan I princip inte göra fel. Att Subaru dessutom gör säkra bilar är inte heller något att sticka under stolen med.
2. Soppaförbrukningen. Soppaförbrukningen beror HELT på vilken motor & växellåda du har på bilen. Impreza (Speciellt de äldre) modellerna har en tendens att göra 10miljarders olika Type. Givet med en olik växellåda. Har du en Spec C eller Type RA så får du den extremt lågutväxlade lådan (topphastighet 225km/h på varvstoppet).
Med min gamla Impreza STi Type RA V-Limited 555 (1240kg bil, 276HK/319NM org såldes endast I japan) så låg jag på cirka 1.6 som billigast, tack vare det höga varvet och en hyffsat tung högerfot.
Med min nya Impreza (Sti peter Solberg edition -06 har den 6-petade DCCD lådan) som vi byggt om motorn och har en cirka 430HK/585Nm så ligger jag på cirka 2.5-3L/Milen om jag ligger på. Tar jag det lugnt så hamnar jag på cirka 0.8-0.9L-1L/milen. Det anser inte jag är dåligt på 430HK och konstant fyrhjulsdrift. Tar det lugnt = 85-90Km/h och släpper efter I nerförsbackar. ) Med det sagt så bör du undersöka vilken låda och motor imprezan har du tänkt kika på. Den bästa kombinationen I gamla Imprezor (hållbarhetsmässigt) är 5-petade STi Lådan (Ganska svaga lådor på den här tiden.. ) med EJ207 CDB (closed deck block) bäst. Jag har dock för mig att GT/WRX-lådan har längre utväxling. Och som de flesta andra säger - du kommer aldrig att ha det roligare på vintern än I just en Impreza alternativt Evo.
Nu pratar vi lite om körkänsla.
Körkänslan är mycket bra, de flesta GT/STi'er du hittar har bytt dämpare, det är nästan ett måste I den äldre modellen då de har en tendens att bli mycket svampiga/svajjiga, gärna till värre variant. Även basmodellen (2.5 RS, sen finns det väl en 'GL' har jag för mig) är väääldigt skön att köra på vägen. Specifikt med Subaru är att de inte har speciellt mycket bodyroll.
Hur är det då inne I kupén ?
Högljutt. Det är en väldigt väldigt skön & rolig bil att köra på alla sett förutom vägljudet och den taskiga stereon + den omoderna inredningen. Subaru har alltid varit efter på inredningar och det är mest på senare år den har blivit bättre. Förvänta dig kass ljudkvalité (de flesta har bytt ut högtalarna!) och mycket vägljud. Konstigt nog, så bryr man sig inte mycket om det här när man har en Subaru. Jag vet inte, det finns så mångra andra fina bilar men ingen JAG har provkört har Passat mig lika bra I smaken. Imprezan är INTE en bil om du vill köra 250km/h på motorvägen, DOCK är det en bil om du vill köra på grusvägar fort, köra på krokiga vägar och känna dig ett med vägen, kunna utmana de flesta andra bilar och totalt dominera på vintervägarna, går även att köra en del I skogen! (Dock inte lika bra med STI'n, den har inte diff I fram. )
Min historia med Subaru har varit följande:
2012 köpte jag min första Impreza.
2013, 1 år och 1 dag efter inköpet rasade min första impreza.
2013, 3 månader efter ras, köpte jag min nya impreza.
2013, 1 vecka efter inköp av impreza rasade jag motorn på den nya imprezan.
2014, nybyggd bil.
Jag har lagt ner sjuukt mycket tid och arga timmar på mina Imprezor, men det är ett levande bevis på att det är en sjukt kul bil att köra.
en GT/WRX 96-99 får du för runt 25-35 och en STi runt 45-65. Försök köp en otrimmad om du beslutar dig för att köpa en. Inte lika farligt på STIn så länge du håller koll på oljan (det gjorde inte jag på första bilen) EJ207 är en skottsäker motor. Däremot så är växellådorna på gamla GT/WRX kass och lådan på äldre STI'er är hyffsat kass. Min gamla STi rullade dock 3000mil med 330-340HK, mycket fullgas.
På äldre imprezor gäller rost på tankröret och bakre skärmkanter.
OBS, ovan är min bild av Subaru, jag är extremt vinklad då jag helt enkelt älskar Imprezan, har provkört flera andra bilar bl.a. M3, M5 V10, RS6 men ingen har samma känsla som Imprezan. Så är du bara ute efter körkänsla & inte speciellt mycket comfort.. köp en Impreza.
Du kommer inte ångra dig. Nämnde jag förresten att runt 70% som har köpt en Subaru köper en till Subaru?
Kika gärna in på
www.subaruclub.se där finns det massor med information samt ett forum. Där kan andra nördar som vet betydligt mer än jag svara!
Hoppas du köper en rolig bil, hade jag köpt en första bil I andrahand såhär hade jag köpt en BMW 320 tror jag.
Såhär sa dom om Imprezan på Sportbilen.se
. Lyckas man hålla bilen i området 3.500-7.000 varv så kan man njuta av riktiga sportbilsprestanda, 0-100 på 5,9 sekunder är en imponerande siffra. Efter att ha kört 24,5 mil med Imprezan stannade pumpen på 35,5 liter, vilket gör en bränsleförbrukning på 1,45 liter milen. Men då ingick många snabba starter och berg- och dalbanekörning på landet. Officiella siffrorna för blandad körning är 0,92 liter milen, vilket kanske är möjligt att komma ner i om man kör som en gammal dam. Gör man inte det blir det mustiga sopparäkningar, men kom ihåg att man betalar för smil per mil, då blir det inte lika blodigt! Fegkörare håller sig till andra bilar, en Impreza är gjord för att gå fort. Förbrukningen i STI ska man helst inte tala om. Siffrorna säger 1,55 liter milen i stadsmiljö, men en halvliter mer är ingen ovanlighet.