3153
Sök

Saab 9-5,(långsamt) projekt bygga ljud!

Bygga ljud i Saab 9-5 utan stress, montera iPad, byta steg, dra nya kablar, dämpa dörrar, nya högtalare. Hoppas på en lärorik resa. Bilder och text uppdateringar kommer så fort jag har gjort något. Eftersom jag inte har garage... Visa mer

10 620 Visningar
Uppdaterades senast 17 augusti 2015
243 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#1
Projekt bygga ljud nybörjare!

Har tröttnat på att vara okunnig och att inte ta mig någonstans, att lämna in kostar pengar dessutom har jag inte en aning om vad som blir gjort.
Så nu tänkte jag göra ett seriöst (långsamt) försök till att få till ett ordentligt ljud i bilen. Hoppas kunna lära mig ett och annat under tiden.
Då jag bara har denna bil, och inget garage att ha bilen ståendes i, så kommer jag göra mindre jobb åt gången.

Vad som sitter i bilen nu:
-Kenwood 2-kanals steg
-Kenwood 4-kanals steg
-6.5" Koaxialer i fram dörrar
-3.5" Koaxialer i brädan
-5.25" koaxialer i bakdörrarna
-21mm2 +Kabel, Kit med 80Ah säkring
-3st lågnivå från HU
-2st Jord 21mm2 borrat i plåtrent chassi
-Remote från HU
-kdc-5051u
-Rockford Punch (äldre modell) 12" sluten

Planer:
-2st Kenwood KFC-W3011, i portad låda
-2st GAS PM64 (till dörrarna)
-2st GAS PT43 (till brädan)
-Kenwood KAC-6203 2-kanal (till basen)
-Kenwood KAC-7404 4-kanal (till högtalarna fram)
-Kenwood kdc-5051u huvudenhet
-2.5mm2 kabel till varje högtalare, 4mm2 kabel till baslåda
-iPad mini som dockas i en Brodit hållare och modellanpassat fäste för Saab 9-5.
-Dämpa dörrar, tak (till en början).

Även funderingar på om man kan koppla en backkamera som man kan få upp på iPaden, jag som är så dålig på att backa hade ju varit underbart <3

-----------------------------------------------------------------------


Kommer att uppdatera med text och bilder så fort något händer. Har inga höga förväntningar själv, men vem vet?
Senast redigerat av illiuminati (15 augusti 2015)


243 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#2
Som ni kan se på denna bild, så ser det ut nu, förhoppningsvis får jag tummen ur och åker ner och handlar lite så jag kan börja göra i ordning där under redan imorgon. Just nu är det skitigt, dåligt draget och helt enkelt oplanerat.
Det jag kommer göra imorgon blir att köpa en 10mm MDF skiva som ska ha exakt passform, kommer sätta en liten flärp så man ändå vid nödfall kommer åt reservhjulet när det behövs. Kommer klä MDF plattan i svart högtalarmatta, och kommer montera stegen liggandes horisontellt för att enkelt komma åt både inställningar och kablage. Som det hänger just nu så kommer jag knappt åt att skruva i en kabel.

http://puu.sh/jwPaY/eecf51bf41.jpg

Kommer även vid senare tillfälle då jag handlat nya steg och förhoppningsvis som ser lite bättre ut och fått in alla nya kablar, tänkte då såga lite i luckan kanske med formen av Saab örnens huvud och sätta plexi så man kan skåda det som gömmer sig under. Är inte mycket för bling bling osv egentligen men kanske kan bli lite små fränt.

Så här ser det ut över nu, väldigt ont om prylar! och jag gillar inte att lådan jag har nu är sluten blir inte det trycket i basen jag vill ha även om den dundrar på ganska rejält så är det långt ifrån tillräckligt.

http://puu.sh/jwQ00/5a9fe9f113.jpg


243 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#3
Beställde även igår kväll fäste för 9-5 och hållare till Saab 9-5 från Brodit som kommer sitta i överkant till höger om ratten. Tog även fram min iPad mini retina som kommer att få sitta i bilen permanent, skönt att slippa behöva hålla på med AUX kabel och laddare eller att koppla upp BT varje gång man sätter sig i bilen, eller behöva stänga av musiken för att någon ringer.

Sitter och uppdaterar den nu då den inte varit använd på ett år, lagt in en fin fin bakgrund, forslat undan onödiga original appar och ska ladda ner alla spellistor i offlineläge så man slipper oroa sig för att mobildata tar slut.
Tror att det kommer bli helgrymt och skönt att ha den där! 15-18 dagars leveranstid på hållaren men laddar upp bild så fort jag fått och monterat.

http://puu.sh/jwQdk/9403726669.jpg


12 Inlägg
11 augusti 2015
#4
kommer följas! har inga bilder på mitt projekt men har samma tanke som du angående ipaden. fast har byggt om min panel så den sitter inbyggd och sedan gömt stereon. läskigt nog har jag exakt likadan ipad men också precis samma bakgrundsbild! haha smile


243 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#5
johannesb12 skrev:
kommer följas! har inga bilder på mitt projekt men har samma tanke som du angående ipaden. fast har byggt om min panel så den sitter inbyggd och sedan gömt stereon. läskigt nog har jag exakt likadan ipad men också precis samma bakgrundsbild! haha smile
haha okej smile ja tänkte att det kan bli ganska så smidigt att ha stereon kvar. Kommer bild om 15-18 dagar när jag fått fästet och hållaren.


12 Inlägg
11 augusti 2015
#6
smidigare är klart det blir, hade som du först men vart icke nöjd haha, petig är man. har gömt min stereo i handsfackets tak och kopplat in rattkontrollen och tycker faktiskt det funkar helt okej smile


243 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#7
johannesb12 skrev:
smidigare är klart det blir, hade som du först men vart icke nöjd haha, petig är man. har gömt min stereo i handsfackets tak och kopplat in rattkontrollen och tycker faktiskt det funkar helt okej smile
Får väl se hur det blir framöver! brukar inte vara den som nöjer mig efter allt!
Precis dragit om i bagaget idag så man ska komma åt enkelt, inte lätt att ligga i skuffen och skruva när man är nästan 2m och väger 140Kg så gjorde allt lite smidigare nu.

Men får se hur det blir sen när fästet och hållaren kommer, kanske rådfrågar dig om det blir att bygga in i handsfacket smile


12 Inlägg
12 augusti 2015
#8
haha, känner igen mig i det! är själv 205 cm smile ja visst! vet inte exakt hur det ser ut i 9-5 men det ska nog gå att lösa smile


Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
12 augusti 2015
#9
Blir att följa!

Ett tips är dock att dra 50mm2 kabel direkt då det blir så mycket krångel att dra om allt om du bestämmer dig för att uppgradera ljudet i framtiden. (Räcker såklart med ~30mm2 till 600w slutsteg men skadar inte att köpa större.)
Finns en "gummiplugg" i torpedvägg precis bakom/snett över bromspedalen. Om man pillar upp den lite så får man enkelt igenom en 50mm2 kabel där! smile

Sen hade jag även rekommenderat att dämpa taket före dörrarna då taket på 9-5 är väldigt "mjukt" och det flexar för minsta lilla vilket ger ett riktigt störande missljud.
Såklart ska man dämpa dörrarna också, det ger stor skillnad för framsystemet!
Men taket är bilens största plåtyta just därför tycker jag av erfarenhet att du ska börja dämpa där. smile

Tycker också att du ska lägga mer pengar på ett kraftigt slutsteg och köpa bas därefter istället för tvärt om.
Tex hellre billigare basar med 1000w slutesteg än 600w slutsteg med dyrare basar.


Var bara lite tips, vill inte att du ska ta det som att jag klagar. Du gör exakt som du vill!
Men tänkte bara dela med mig lite av hur jag hade gjort men som sagt så blir det att följa hur du än gör! big_smile
Lycka till. smile


243 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#10
Kevaz skrev:
Blir att följa!

Ett tips är dock att dra 50mm2 kabel direkt då det blir så mycket krångel att dra om allt om du bestämmer dig för att uppgradera ljudet i framtiden. (Räcker såklart med ~30mm2 till 600w slutsteg men skadar inte att köpa större.)
Finns en "gummiplugg" i torpedvägg precis bakom/snett över bromspedalen. Om man pillar upp den lite så får man enkelt igenom en 50mm2 kabel där! smile

Sen hade jag även rekommenderat att dämpa taket före dörrarna då taket på 9-5 är väldigt "mjukt" och det flexar för minsta lilla vilket ger ett riktigt störande missljud.
Såklart ska man dämpa dörrarna också, det ger stor skillnad för framsystemet!
Men taket är bilens största plåtyta just därför tycker jag av erfarenhet att du ska börja dämpa där. smile

Tycker också att du ska lägga mer pengar på ett kraftigt slutsteg och köpa bas därefter istället för tvärt om.
Tex hellre billigare basar med 1000w slutesteg än 600w slutsteg med dyrare basar.


Var bara lite tips, vill inte att du ska ta det som att jag klagar. Du gör exakt som du vill!
Men tänkte bara dela med mig lite av hur jag hade gjort men som sagt så blir det att följa hur du än gör! big_smile
Lycka till. smile
Tips är alltid välkommet! hur många ark tror du går åt till taket då? va ju inte gratis direkt smile tror nog jag börjar med dörrarna, tänkte då jag ändå ska ta bort sidorna för att kunna dra kabel, och ev byta koaxialerna till midbasar om pengarna räcker. Men taket kanske man kan ta månaden efter.

Anledningen till valet av steg va mest pga bra pris, paketpris med baslådan jag kollat på.
30mm2 kabel borde väl räcka till ett 1000w steg och ett 600w steg? mer än så lär jag inte behöva. Inte inom snar framtid! ska till ett överskott på pengar. Tycker redan nu att ja fått till ljudet bra, då har jag inte ens dragit om kablarna, går att spela högt, ganska så rent. Bara en ordentlig bas jag saknar sad


12 Inlägg
12 augusti 2015
#11
30-35 kablar är med en dugligt för ett sådant system, absolut smidigast med. jag kör dubbla mds fr12 i min bil med t5 steget på 3000w max och har 50mm2 kabel, för det första så är 35mm rekommenderat för mitt steg och för det andra så var det ett rent helvete att dra kabeln genom bilen, fick inte plats under listerna så fick dra via sidokjolen och upp vid bakskärmen, sen var kabeln för grov att ens få in i uttaget på steget, så du ska nog klara dig!


243 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#12
johannesb12 skrev:
30-35 kablar är med en dugligt för ett sådant system, absolut smidigast med. jag kör dubbla mds fr12 i min bil med t5 steget på 3000w max och har 50mm2 kabel, för det första så är 35mm rekommenderat för mitt steg och för det andra så var det ett rent helvete att dra kabeln genom bilen, fick inte plats under listerna så fick dra via sidokjolen och upp vid bakskärmen, sen var kabeln för grov att ens få in i uttaget på steget, så du ska nog klara dig!
Låter bra det! någon rekommendation på kabel? dom som är smidigare och mjukare brukar väl vara dom som också kostar lite extra, för min del som är osmidig kanske det är värt att gå på en smidig kabel?


243 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#13
Ner till posten nu och hämta fäste och hållare för iPad mini! bild kommer antagligen ikväll, är på helspänn över hur det ska bli smile måste dock beställa en kortare svart iPad laddningskabel, den ja har just nu är klumpig och vit kommer inte passa in.

Det var falsk alarm! fick hållaren men inte fästet sad får vänta någon vecka.
Senast redigerat av illiuminati (12 augusti 2015)


Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
12 augusti 2015
#14
johannesb12 skrev:
30-35 kablar är med en dugligt för ett sådant system, absolut smidigast med. jag kör dubbla mds fr12 i min bil med t5 steget på 3000w max och har 50mm2 kabel, för det första så är 35mm rekommenderat för mitt steg och för det andra så var det ett rent helvete att dra kabeln genom bilen, fick inte plats under listerna så fick dra via sidokjolen och upp vid bakskärmen, sen var kabeln för grov att ens få in i uttaget på steget, så du ska nog klara dig!
illiuminati skrev:
johannesb12 skrev:
30-35 kablar är med en dugligt för ett sådant system, absolut smidigast med. jag kör dubbla mds fr12 i min bil med t5 steget på 3000w max och har 50mm2 kabel, för det första så är 35mm rekommenderat för mitt steg och för det andra så var det ett rent helvete att dra kabeln genom bilen, fick inte plats under listerna så fick dra via sidokjolen och upp vid bakskärmen, sen var kabeln för grov att ens få in i uttaget på steget, så du ska nog klara dig!
Låter bra det! någon rekommendation på kabel? dom som är smidigare och mjukare brukar väl vara dom som också kostar lite extra, för min del som är osmidig kanske det är värt att gå på en smidig kabel?
Som jag skrev så räcker 30/35mm2 kabel absolut, tänkte mest om du blir sugen på att uppgradera dig i framtiden så har du redan kabel!
Sen johannesb12, det finns "adaptrar" 50-25mm2 som gör att man får in kabeln snyggt och smidigt in i slutsteget! smile


Vad använder du dig av för dämpmatta? smile
Edit: Vad har du för strömförsörjning till dina 1600w? wink
Senast redigerat av Kevaz (12 augusti 2015)


12 Inlägg
13 augusti 2015
#15
jag beställde kabel från mds. dom hade för ett väldigt bra pris. kan inte klaga på själva smidigheten i kabeln, utan bara tjockleken. dock suger deras kundservice rent utsagt så inte värt att försöka ta upp en diskussion med dom smile

kevaz, det är alltså det dom är till för? haha, känner mig faktiskt ganska dum nu då jag trott det var om man ville förminska kabeln av någon dum anledning, tack för förklaringen!


243 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#16
Kevaz skrev:
johannesb12 skrev:
30-35 kablar är med en dugligt för ett sådant system, absolut smidigast med. jag kör dubbla mds fr12 i min bil med t5 steget på 3000w max och har 50mm2 kabel, för det första så är 35mm rekommenderat för mitt steg och för det andra så var det ett rent helvete att dra kabeln genom bilen, fick inte plats under listerna så fick dra via sidokjolen och upp vid bakskärmen, sen var kabeln för grov att ens få in i uttaget på steget, så du ska nog klara dig!
illiuminati skrev:
johannesb12 skrev:
30-35 kablar är med en dugligt för ett sådant system, absolut smidigast med. jag kör dubbla mds fr12 i min bil med t5 steget på 3000w max och har 50mm2 kabel, för det första så är 35mm rekommenderat för mitt steg och för det andra så var det ett rent helvete att dra kabeln genom bilen, fick inte plats under listerna så fick dra via sidokjolen och upp vid bakskärmen, sen var kabeln för grov att ens få in i uttaget på steget, så du ska nog klara dig!
Låter bra det! någon rekommendation på kabel? dom som är smidigare och mjukare brukar väl vara dom som också kostar lite extra, för min del som är osmidig kanske det är värt att gå på en smidig kabel?
Som jag skrev så räcker 30/35mm2 kabel absolut, tänkte mest om du blir sugen på att uppgradera dig i framtiden så har du redan kabel!
Sen johannesb12, det finns "adaptrar" 50-25mm2 som gör att man får in kabeln snyggt och smidigt in i slutsteget! smile


Vad använder du dig av för dämpmatta? smile
Edit: Vad har du för strömförsörjning till dina 1600w? wink
Hittar inte dessa adaptrar, lust att länka? kan va skönt att ha även vid 21mm2 eller 30mm2!


Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
13 augusti 2015
#17
illiuminati skrev:
Kevaz skrev:
johannesb12 skrev:
30-35 kablar är med en dugligt för ett sådant system, absolut smidigast med. jag kör dubbla mds fr12 i min bil med t5 steget på 3000w max och har 50mm2 kabel, för det första så är 35mm rekommenderat för mitt steg och för det andra så var det ett rent helvete att dra kabeln genom bilen, fick inte plats under listerna så fick dra via sidokjolen och upp vid bakskärmen, sen var kabeln för grov att ens få in i uttaget på steget, så du ska nog klara dig!
illiuminati skrev:

Låter bra det! någon rekommendation på kabel? dom som är smidigare och mjukare brukar väl vara dom som också kostar lite extra, för min del som är osmidig kanske det är värt att gå på en smidig kabel?
Som jag skrev så räcker 30/35mm2 kabel absolut, tänkte mest om du blir sugen på att uppgradera dig i framtiden så har du redan kabel!
Sen johannesb12, det finns "adaptrar" 50-25mm2 som gör att man får in kabeln snyggt och smidigt in i slutsteget! smile


Vad använder du dig av för dämpmatta? smile
Edit: Vad har du för strömförsörjning till dina 1600w? wink
Hittar inte dessa adaptrar, lust att länka? kan va skönt att ha även vid 21mm2 eller 30mm2!
Absolut!

http://www.brl.se/sv/artiklar/acv-kabel … -20mm.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-adapt … -20mm.html

Massa kabelmys: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … index.html


Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
13 augusti 2015
#18
johannesb12 skrev:
jag beställde kabel från mds. dom hade för ett väldigt bra pris. kan inte klaga på själva smidigheten i kabeln, utan bara tjockleken. dock suger deras kundservice rent utsagt så inte värt att försöka ta upp en diskussion med dom smile

kevaz, det är alltså det dom är till för? haha, känner mig faktiskt ganska dum nu då jag trott det var om man ville förminska kabeln av någon dum anledning, tack för förklaringen!
Haha man lär sig alltid något nytt! wink
Jag vet massa folk som håller på att "klipper av en bit av kabeln" för att få tex sina 50mm2 i sina steg men herregud ~100kr per anslutning är det lätt värt då det både blir snyggare och att man riskerar inte att kabeln spretar och att det blir något fel! smile


12 Inlägg
14 augusti 2015
#19
http://www.mds.se/ct35-0awg.html
här har du kabelkitet jag använder ifall du ångrar dig och kör på 50mm direkt smile mycket billigare och funkar galant! enda jag kunde klaga på var att högtalarkablarna man fick med var små så att dom skulle kunna brännas av ett par diskanter, riktigt onödigt att ens skicka med det smile


243 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#20
Kevaz skrev:
johannesb12 skrev:
jag beställde kabel från mds. dom hade för ett väldigt bra pris. kan inte klaga på själva smidigheten i kabeln, utan bara tjockleken. dock suger deras kundservice rent utsagt så inte värt att försöka ta upp en diskussion med dom smile

kevaz, det är alltså det dom är till för? haha, känner mig faktiskt ganska dum nu då jag trott det var om man ville förminska kabeln av någon dum anledning, tack för förklaringen!
Haha man lär sig alltid något nytt! wink
Jag vet massa folk som håller på att "klipper av en bit av kabeln" för att få tex sina 50mm2 i sina steg men herregud ~100kr per anslutning är det lätt värt då det både blir snyggare och att man riskerar inte att kabeln spretar och att det blir något fel! smile
Ja smile finns fan inget värre! kommer ihåg när man hade en 2x12" i min gamla Volvo 850 som inte stod stilla och steget på lådan, kunde skapat en storbrand när kablarna åkte ur. Nu är man dock smartare och låter det ligga stabilt! men alltid skönt med enkel inkoppling.

johannesb12 skrev:
http://www.mds.se/ct35-0awg.html
här har du kabelkitet jag använder ifall du ångrar dig och kör på 50mm direkt smile mycket billigare och funkar galant! enda jag kunde klaga på var att högtalarkablarna man fick med var små så att dom skulle kunna brännas av ett par diskanter, riktigt onödigt att ens skicka med det smile
Jag har det i tankarna! köper nog på meter istället då jag inte har verktyg för att få på så stora kabelskor, men satan va billigt det var :o räcker den från batteri bak till bagaget?



Sök