2837
Sök

Saab 9-5,(långsamt) projekt bygga ljud!

Bygga ljud i Saab 9-5 utan stress, montera iPad, byta steg, dra nya kablar, dämpa dörrar, nya högtalare. Hoppas på en lärorik resa. Bilder och text uppdateringar kommer så fort jag har gjort något. Eftersom jag inte har garage... Visa mer

10 619 Visningar
Uppdaterades senast 17 augusti 2015
Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
14 augusti 2015
#21
illiuminati skrev:
Kevaz skrev:
johannesb12 skrev:
jag beställde kabel från mds. dom hade för ett väldigt bra pris. kan inte klaga på själva smidigheten i kabeln, utan bara tjockleken. dock suger deras kundservice rent utsagt så inte värt att försöka ta upp en diskussion med dom smile

kevaz, det är alltså det dom är till för? haha, känner mig faktiskt ganska dum nu då jag trott det var om man ville förminska kabeln av någon dum anledning, tack för förklaringen!
Haha man lär sig alltid något nytt! wink
Jag vet massa folk som håller på att "klipper av en bit av kabeln" för att få tex sina 50mm2 i sina steg men herregud ~100kr per anslutning är det lätt värt då det både blir snyggare och att man riskerar inte att kabeln spretar och att det blir något fel! smile
Ja smile finns fan inget värre! kommer ihåg när man hade en 2x12" i min gamla Volvo 850 som inte stod stilla och steget på lådan, kunde skapat en storbrand när kablarna åkte ur. Nu är man dock smartare och låter det ligga stabilt! men alltid skönt med enkel inkoppling.

johannesb12 skrev:
http://www.mds.se/ct35-0awg.html
här har du kabelkitet jag använder ifall du ångrar dig och kör på 50mm direkt smile mycket billigare och funkar galant! enda jag kunde klaga på var att högtalarkablarna man fick med var små så att dom skulle kunna brännas av ett par diskanter, riktigt onödigt att ens skicka med det smile
Jag har det i tankarna! köper nog på meter istället då jag inte har verktyg för att få på så stora kabelskor, men satan va billigt det var :o räcker den från batteri bak till bagaget?
Kompisen har 4,4 meter 50mm2 kabel ifrån batteriet fram till bagaget på sin 9-5a så det räcker! smile
Var sjukt billigt må jag säga...
Billigaste meterpris på 50mm2 kabel som jag hittat är 100kr! smile


243 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#22
Kevaz skrev:
illiuminati skrev:
Kevaz skrev:

Haha man lär sig alltid något nytt! wink
Jag vet massa folk som håller på att "klipper av en bit av kabeln" för att få tex sina 50mm2 i sina steg men herregud ~100kr per anslutning är det lätt värt då det både blir snyggare och att man riskerar inte att kabeln spretar och att det blir något fel! smile
Ja smile finns fan inget värre! kommer ihåg när man hade en 2x12" i min gamla Volvo 850 som inte stod stilla och steget på lådan, kunde skapat en storbrand när kablarna åkte ur. Nu är man dock smartare och låter det ligga stabilt! men alltid skönt med enkel inkoppling.

johannesb12 skrev:
http://www.mds.se/ct35-0awg.html
här har du kabelkitet jag använder ifall du ångrar dig och kör på 50mm direkt smile mycket billigare och funkar galant! enda jag kunde klaga på var att högtalarkablarna man fick med var små så att dom skulle kunna brännas av ett par diskanter, riktigt onödigt att ens skicka med det smile
Jag har det i tankarna! köper nog på meter istället då jag inte har verktyg för att få på så stora kabelskor, men satan va billigt det var :o räcker den från batteri bak till bagaget?
Kompisen har 4,4 meter 50mm2 kabel ifrån batteriet fram till bagaget på sin 9-5a så det räcker! smile
Var sjukt billigt må jag säga...
Billigaste meterpris på 50mm2 kabel som jag hittat är 100kr! smile
Mjo tycker fan det, kollar man typ BRL ligger deras kit på 1999:- så ska beställa helt klart.
Tråkiga med adaptrarna för att minska storleken till steget är ju att dom flesta steg som inte är high-end har ju dom där vanliga uttagen som man behöver gaffelskor till. Finns ingen adapter med gaffel till uttaget?


243 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#23
Eller kom på nu att man kanske kan sätta skor på den förminskaren? :o


12 Inlägg
14 augusti 2015
#24
jag använde en polygrip och lite muskler på mina, inte det skönaste men funkade bra smile ska ta in det till jobbet och pressa på riktigt någon gång! men då jag inte kom på detta fören efter jag dragit kabeln så sket det sig smile


243 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#25
johannesb12 skrev:
jag använde en polygrip och lite muskler på mina, inte det skönaste men funkade bra smile ska ta in det till jobbet och pressa på riktigt någon gång! men då jag inte kom på detta fören efter jag dragit kabeln så sket det sig smile
Har testat med polygrip och allt möjligt, aldrig fått det lika bra som när jag bett dom på SLS eller Bra ljud i bil att göra, dom brukar oftast inte ta betalt för arbetet bara man betalar för kabelskon smile


243 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#26
En liten fundering nu, ska beställa kabelkitet och lite småplock, hittade ett par schyssta 6.5" midbasar på MDS med från DD dessa: http://www.mds.se/vo-m6-5.html

Mitt 4 kanals steg orkar det driva både dessa midbasar och mina 3.5" diskanter?

Det här är steget jag har: http://www.ullareddigital.se/kenwood--p … n=prisjakt


12 Inlägg
14 augusti 2015
#27
klart det "orkar" driva dom. sen om dom kommer kunna spela på full effekt är en annan femma smile


243 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#28
johannesb12 skrev:
klart det "orkar" driva dom. sen om dom kommer kunna spela på full effekt är en annan femma smile
Utryckte mig fel där smile kommer dom spela på bra med det steget? antar att det va ett nej men bäst att vara säker hehe. Om inte finns det några 6.5" midbasar som kommer göra sig bra med det steget? fick en liten budget nu, ska köpa en 2x12" Kenwood låda med steg imorgon för en billig slant, och så har jag över lite så ja kan köpa kablar med mera och midbasar, men räcker inte till nytt steg sad


12 Inlägg
14 augusti 2015
#29
är inte jätte insatt på märken osv, men ditt steg lämnar 60w i 4 ohm, om det är max eller rms vet ja inte haha. men är väl att leta efter några midbasar som ligger runt 100 w rms så ska det nog låta bra! sen tror jag nog dom du länkade skulle låta bra med ditt steg ändå. då har du ju möjlighet att uppgradera steget senare och fortfarande ha högtalare som är i samma klass smile


243 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#30
johannesb12 skrev:
är inte jätte insatt på märken osv, men ditt steg lämnar 60w i 4 ohm, om det är max eller rms vet ja inte haha. men är väl att leta efter några midbasar som ligger runt 100 w rms så ska det nog låta bra! sen tror jag nog dom du länkade skulle låta bra med ditt steg ändå. då har du ju möjlighet att uppgradera steget senare och fortfarande ha högtalare som är i samma klass smile
Det är ju sant iofs tongue


243 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#31
Handlat lite! så blir att pilla med det i helgen.

2st Kenwood KFC-W3011, i portad låda
2st GAS PM64 (till dörrarna)
2st GAS PT43 (till brädan)
Kenwood KAC-6203 2-kanal (till basen)
Kenwood KAC-7404 4-kanal (till högtalarna fram)
Kenwood kdc-5051u huvudenhet
35m 2.5mm2 kabel!

Dämpning får bli nästa projekt.

Är just nu väldigt osäker på Kenwood KAC-6203 till 2st Kenwood KFC-W3011 sad tidigare ägaren sa att det spela grymt bra! men känns som att man kommer maxa steget och ändå inte få ut full potential från basarna?

@Kevaz skippade att köpa större pluskabel denna gång, får bli när jag planerar in att köpa bättre steg framöver. Som jag har det nu klarar jag mig. Och känns som att jag kommer ha tillräckligt med saker att göra i helgen.



http://puu.sh/jBfcM/9b06d75b7b.jpg
http://puu.sh/jBfdW/1b1f443cfc.jpg
Senast redigerat av illiuminati (14 augusti 2015)


Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
14 augusti 2015
#32
För dom grejerna så räcker 35mm2 så det blir kanon! smile
Kan också säga att PT34 och PM64 spelar på riktigt bra för sina pengar, sålänge dom får tillräckligt mycket effekt! wink


243 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#33
Kevaz skrev:
För dom grejerna så räcker 35mm2 så det blir kanon! smile
Kan också säga att PT34 och PM64 spelar på riktigt bra för sina pengar, sålänge dom får tillräckligt mycket effekt! wink
Får dom det med mitt kac-7405 720w 4 kanals? enligt Blib skulle det fungera bra.
21mm2 kör jag på som det är just nu och verkar fungera, om det fungerar är det väl onödigt att byta ut eller? för framtida byten givetvis, men kan ju lika gärna ta det då sånt fall smile

Skönt att höra att dom spelar på bra, hörde att dom skulle spela högt med och det gillar jag smile


243 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#34
Men så blev man lurad av en bekant, båda baselementen hade "repor" i själva verket sprickor i sig, så spelade inte alls bra, lät som någon satt och knökla ihop en plastmugg i bagaget när man spelade.
Och gas högtalarna 6.5" passade inte i original baffeln, 3.5" stack upp för mycket, okunnig som man är så blir det svårt att modifiera.
Dra igenom separata kablar va ju också lättare sagt än gjort.

Så att får nog vänta ett tag tills man har råd att lämna in istället! bättre att det blir bra gjort innan mer pengar går till spillo smile

Det var föresten Crunch högtalare koaxialer både 3.5" och 6.5" med andra ord inga värstingar, men det spelar ju på bättre än standarden när folk använder original framsystem och bara puttar i en baslåda.
Så får nöja mig med det tillsvidare!


Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
16 augusti 2015
#35
Tråkigt att basarna var dåliga, provlyssnade du inte innan du köpte? roll


243 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
#36
Kevaz skrev:
Tråkigt att basarna var dåliga, provlyssnade du inte innan du köpte? roll
Nej tyvärr, borde ha gjort det, köpte ju ändå från en bekant, ingen jag umgås med men vi känner varandra osv. Så litade på att han talade sanning, men icke! och nu svarar han inte på FB när jag skriver.
Man ska fan inte lita på någon...



Sök