3235
Sök

Vindrutetorkar-länkage

21 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
Tja!

volkswagen passat -00

Efter att plockat ned vindrutetorkare-länkaget och motorn för att smörja upp allt, för att sedan sätta tillbaka det. Så gick det inte riktigt som jag hade tänkt mig. Nu ligger "nollan" på vindtorkare mitt på rutan. Därifrån går dom längst upp för att sedan åka längst ner och sedan återgå till mitten/noll-läget.

Alltså så kan jag inte flytta på själva torkararmarna genom att flytta ner några kuggar. Det skulle betyda att vindrutetorkarna skulle slå ner långt under rutan. Hur gör man får att återställa noll-punkten? Jag hoppas att det är något med länkaget som jag bara kan flytta runt, men har ni några knep så jag slipper dra sönder något?
Kan även nämna att jag tog bort en kåpa på vindrutetorkarmotorn och tittade in, där det var två armar som gick på något hjul fullt med fett. Jag var på och pillade lite på fettet. Har det någon betydelse?? Vet inte riktigt hur dom där två armarna i hjulet fungerar.

Sen som så alla vet så är det den där förbannade plastbiten som sitter i underkant av framrutan. Jag hade inga problem med att få loss den, men jag har problem att få dit den rätt. Den sitter inte riktigt fast mot rutan som den gjorde tidigare. Det jag gör är att jag trycker flärpen in i spåret och drar dit clipsen. Men det blir inte så tätt. Vad gör jag för fel?

5 119 Inlägg
12 augusti 2015
Du flyttar på staget som går ut från torkarmotorn. Lossa staget från motorns axel. Kör motorn till noll och ställ in torkarna genom att vrida staget och skruva fast det igen på motorn. Kommer dock inte ihåg om det ska at mot motorn eller från motorn men det bör märkas.
Sedan kan du få flytta på torkararmarna. För att få rätt läge.
Syns på torkararmarnas axel från lekaget när dom är i rätt läge och går åt rätt håll utan att vända i börja av torkningen.
Senast redigerat av mb_pucken (12 augusti 2015)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

21 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Du flyttar på staget som går ut från torkarmotorn. Lossa staget från motorns axel. Kör motorn till noll och ställ in torkarna genom att vrida staget och skruva fast det igen på motorn. Kommer dock inte ihåg om det ska at mot motorn eller från motorn men det bör märkas.
Sedan kan du få flytta på torkararmarna. För att få rätt läge.
Syns på torkararmarnas axel från lekaget när dom är i rätt läge och går åt rätt håll utan att vända i börja av torkningen.

Okok, ska försöka det i eftermiddag.
Hur ska jag få dit den där plastbiten RÄTT som är i underkant av rutan?¨
Är det någon som har något mer förslag?
Senast redigerat av zerty (12 augusti 2015)

21 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
Sådär nu har jag återgärdat det. Gick på första försöket, gjorde precis som ovanstående sa.
Till er som ska göra det själva, se fan till att hålla kolla på ordningen på brickorna. Jag lyckades inte och nu är jag tvungen att ta bort allt igen! hmm

Sök