Under de lite drygt 10 år som Huggern vart i min ägo så har jag växt med bilen och haft en hel del tankar om utveckling av den i olika steg. Jag har tex haft fyra olika hjuluppsättningar varav två är kvar just nu....
Jag har även försökt hittat en linje med bilen och dess utseende som skall spegla mina tankar om hur just jag vill ha den samtidigt som den inte skall sticka ut för mycket utan se ut som om den kom från 1969....en svår och snårig väg att vandra men mycket spännande!
Visar här några bilder på saker som jag fixat med under de 10 åren hittills:
Så här såg den ut i USA när jag köpte den:
Mycket var löst och snabbt i hopskruvat å fälgarna var hopplöst fel från Corvette...så det blev fälgbyte till 18" bling-bling och en massa annat fix:
Sedan vart de sänkning å nytt avgas:
...motorrum före och efter lite uppfräschning:
Vart less på blinget så originalfälgar blev grejen:
Byte till originalfärg på grillen:
Fixat lite mer originalstuk på inredningen....före:
...och efterbild:
Dags för stötfångarhorn, breddning av bakfälgar och däckbyte,.....igen!
Senaste uppgraderingen av fälgar, tidsenliga American racing 200S, att skifta med vid humör! Plåtisarna finns alltid kvar!
Vi har nu kommit till nästa fas och det blir ett motorbyte!!Har länge varit svag för den värsta Camaron som gick att köpa för pengar 1969, COPO 9560! Den modellen är även känd som ZL-1 och var utrustad med en 427 BB där både block, toppar och insug var i aluminium. Effekten har uppgetts blygsamt av Chevrolet till 430 hk men den riktiga siffran är 530+ hk! Betänk då att denna BB vägde som en sexa och ni förstår att Camaro COPO med ZL-1 motor var en best på vägarna och dragracingbanorna. Den var dessvärre extremt dyr att beställa så endast 69 stycken byggdes, vad som är känt till dags dato. De 69 bilarna är idag värda mångmiljonbelopp så att köpa en sådan finns inte ens i fantasin för oss....
Det närmaste vi kommer då blir alltså att bygga en egen ZL-1 till Huggern så att vi går från fjortis till riktig man!
Projektet är inte tidsbestämt utan vi kommer att skriva här vartefter vi får in delar som behövs samt har tid och pengar att slutföra det hela, men riktningen är lagd!
Förutsättningarna vi har med Huggern är ganska intressanta med då det är denna modell, X44, som man utgick ifrån när man byggde de riktiga COPO-bilarna! Huggerns VIN-nummer ligger dessutom i närheten av den serie som de 69 som färdigställdes så vem vet.......!
Vi har dessutom redan rätt 12-bultade bakaxel, 4.10-utväxling, skivbromsar fram, fälgar och navkapslar som COPO-bilarna hade med.
Tanken är dock inte att göra en perfekt COPO-klon av Huggern utan bara byta motorn, resten får vara som det är....för stunden i alla fall!
....fortsättning följer. Välkomna!