2428
Sök

Volvo v70 TDI 2.5 - Felaktig insprutningstidpunkt

243 Inlägg
6 september 2015
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har en v70 -99, alltså gamla karossen med 2.5 TDI.

Fått en felkod med vida : ECM-718 Reglering insprutningstidpunkt - Negativ styrning

Hade dieselbox när detta inträffade o kört med boxen länge, antog att de kanske blivit fel på den så tog bort den.
Koden är kvarvarande även om jag tagit bort den så kommer den tillbaka.

Bilen startar precis lika lätt och går inte oroligt eller liknande på tomgång, kölar inget, kamrem & pumprem bytt i höstas så tror inte den kuggat över?

När man släpper gasen hör man typ eftertändningar i avgasröret uppfattar jag det som svagt? kan inbilla mig.. sidepipe och 3 tum hela vägen.

Bilen stannar typ vid 1800 varv antingen får man släppa gasen och gasa till igen så går den som den ska. Annars väntar man några sekunder så stiger han till 2000 varv. Händer även på högre varv ibland. Felet kommer o går.

Några tips vart fasiken jag ska börja felsöka?! Vida hade inga rekommendationer på vart jag skulle felsöka..

Mvh

243 Inlägg
6 september 2015
Trådstartare
#3
turbo98 skrev:
suger luft nånstans låter det som

Kan de ge en sådan felaktig "felkod" då?! Känns lite udda men möjligt.
Vi pratar alltså på insugssidan, efter luftmassemätarn isåfall nånstans.

Hur är det enklaste sättet att upptäcka detta på? spruta startgas runt skarvar o liknande och se om de förändrar gången?

Funderar på om de kan ha något med bränslesolenoiden att göra? men den kanske enbart avgör blandningen inget om när den ska skicka in? tongue
Senast redigerat av MaxxeT (6 september 2015)

1 362 Inlägg
6 september 2015
#4
MaxxeT skrev:
turbo98 skrev:
suger luft nånstans låter det som

Kan de ge en sådan felaktig "felkod" då?! Känns lite udda men möjligt.
Vi pratar alltså på insugssidan, efter luftmassemätarn isåfall nånstans.

Hur är det enklaste sättet att upptäcka detta på? spruta startgas runt skarvar o liknande och se om de förändrar gången?

Funderar på om de kan ha något med bränslesolenoiden att göra? men den kanske enbart avgör blandningen inget om när den ska skicka in? tongue

startgas är nog inte direkt en bra lösning på en diesel hmm


Avstängd
598 Inlägg
6 september 2015
#5
Du har inte funderat på spridarna eller pumpen när felkoden visar på fel i insprutningsystemet?

243 Inlägg
7 september 2015
Trådstartare
#6
Nausea skrev:
Du har inte funderat på spridarna eller pumpen när felkoden visar på fel i insprutningsystemet?

Men han startar o går kanon bara ibland de jävlas? borde gå fel hela tiden tycker jag?..
men kan likaväl vara någon spridare eller pump som jävlas..
skrot bil..

Avstängd
598 Inlägg
7 september 2015
#7
Det är inte heller ovanligt med igensatt bränslefilter med dagens diesel (bränsle). Då får den inte den mängd bränsle den ska ha och börjar hacka. Jag har haft det på en Meriva 2013. På den ökade bränsleförbrukningen innan de bytte filter. Förmodligen för att ECU försökte kompensera med fetare blandning.
Senast redigerat av Nausea (7 september 2015)

243 Inlägg
7 september 2015
Trådstartare
#8
Nausea skrev:
Det är inte heller ovanligt med igensatt bränslefilter med dagens diesel (bränsle). Då får den inte den mängd bränsle den ska ha och börjar hacka. Jag har haft det på en Meriva 2013. På den ökade bränsleförbrukningen innan de bytte filter. Förmodligen för att ECU försökte kompensera med fetare blandning.

Denna ligger fortfarande på samma förbrukning ingen skillnad, men filtret vet jag inte när de är bytt så kanske lika bra o byta.

214 Inlägg
7 september 2015
#9
Inställningen för insprutningspumpen är superkänslig. Har du justerbart drev till pumpen så kan du justera lite om du vet hur man gör. Indikatorklocka behövs har jag för mig. Eller om du kan se värderna i datorn. Säg att det är 1/20 dels kugg på kamremmen som det kanske står fel....

Avstängd
598 Inlägg
7 september 2015
#10
Va? Har en Volvo årsmodell 99 en mekanisk soppapump?

1 362 Inlägg
7 september 2015
#11
Nausea skrev:
Va? Har en Volvo årsmodell 99 en mekanisk soppapump?

ja


243 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#12
cyberk2 skrev:
Inställningen för insprutningspumpen är superkänslig. Har du justerbart drev till pumpen så kan du justera lite om du vet hur man gör. Indikatorklocka behövs har jag för mig. Eller om du kan se värderna i datorn. Säg att det är 1/20 dels kugg på kamremmen som det kanske står fel....

Får ta o kika lite i datorn, borde stå grundvärden o liknande där med förhoppningsvis.. smile


Sök