Har haft lite problem med min volvo 740tic 87a ett tag, Och så när vi äntligen fick igång den märkte vi att reglaget till lysen inte riktigt stämde.. Helt plötsligt!
För när man startar bilen skall det vara automatisk halvljus men det är bara svart...
Sen när man vrider över till läget för halvljus är det bara svart inget ljus alls alltså..
Men när man vrider över till parkeringsljus däremot lyser halvjuset...
Så då tänkte jag först skit samma lysen funkar men på besiktningen sa dom att det fick inte vara så för vem som helst skall kunna köra bilen som han sa!
Så då skulle jag få hjälp av min flickväns pappa somm jobbar som lärare på fordonsprogrammet i visby...
Men så ringde han idag och sa att det inte gick så bra de hade verkligen provat allt sa han, kopplat om sladdar bytt relä och annat men det går inte...
Verkar ju lite skumt. Är det inte färdiggjorda kontakter som sitter både på reläna och ljusknapp? Då borde det inte kunna kopplas fel tycker jag.
Om det är kopplat på samma sätt som på 240 med automatiskt halvljus så ska ljusknappen normalt sett stå i "på" läge, man behöver inte vrida på den alls. Sedan är det tändlåset som skickar en styrsignal via ljusknappen till ett hjälprelä som ger spänning till hel/halvljusrelät(avbländningsrelät).
Har haft lite problem med min volvo 740tic 87a ett tag, Och så när vi äntligen fick igång den märkte vi att reglaget till lysen inte riktigt stämde.. Helt plötsligt!
Vad var det för fel innan? Vad hände när dom skiftade kablarna till ljusreglaget, funkade det exakt likadant?
Mät så att "rätt ström" kommer fram till "rätt kontakt". Om inte är det bara att följa kablarna. Kolla jordpunkter. Testa kretserna, en i taget. dvs släppa på ström till ljuset direkt utan ljusreglaget.
Kolla säkringar om dom är hela (alla säkringar inte bara till ljuset.) Har säkringar gått kan det ju handla om en kortis. Tror mer på ett jord fel eller en kontakt som inte sitter som han ska eller inte sitter alls.
Lycka till
Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur