3799
Sök

reglaget till lysen felkopplat???? vad är fel!!!

470 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
Har haft lite problem med min volvo 740tic 87a ett tag, Och så när vi äntligen fick igång den märkte vi att reglaget till lysen inte riktigt stämde.. Helt plötsligt!

För när man startar bilen skall det vara automatisk halvljus men det är bara svart...

Sen när man vrider över till läget för halvljus är det bara svart inget ljus alls alltså..

Men när man vrider över till parkeringsljus däremot lyser halvjuset...

Så då tänkte jag först skit samma lysen funkar men på besiktningen sa dom att det fick inte vara så för vem som helst skall kunna köra bilen som han sa!

Så då skulle jag få hjälp av min flickväns pappa somm jobbar som lärare på fordonsprogrammet i visby...

Men så ringde han idag och sa att det inte gick så bra de hade verkligen provat allt sa han, kopplat om sladdar bytt relä och annat men det går inte...

Vad kan det vara sad  Tacksam för svar...

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

666 Inlägg
19 december 2006
går det inte bara å byta sladdar mellan halvljusreläet och parrkeringsljus reläet??

470 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
Det hade dom tydligen redan provat med det hjälpte inte....

Men tack ändå!

90 Inlägg
19 december 2006
Dum fråga kanske men har du prövat att byta själva reglaget till lyset?

Hällre sist än saab!

470 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
Ja det har jag.... Men tack ändå

21 761 Inlägg
19 december 2006
Verkar ju lite skumt.
Är det inte färdiggjorda kontakter som sitter både på reläna och ljusknapp?
Då borde det inte kunna kopplas fel tycker jag.

Om det är kopplat på samma sätt som på 240 med automatiskt halvljus så ska ljusknappen normalt sett stå i "på" läge, man behöver inte vrida på den alls. Sedan är det tändlåset som skickar en styrsignal via ljusknappen till ett hjälprelä som ger spänning till hel/halvljusrelät(avbländningsrelät).

470 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare