3777
Sök

Volvo 142 sport

37 Inlägg
13 september 2015
Trådstartare
#1
Hej, Någon som vet vad det var för skillnad på en volvo 142 sport och en vanlig 142? vad som följde med i sport verisonen?

Forummoderator
26 364 Inlägg
13 september 2015
#2
"Däremot presenterades ett par nya modellvarianter som byggde på Volvo Original Sporttillbehör. De nya modellerna fick beteckningen 142GT respektive 144GT. Dessa modeller kunde utrustas med redan existerande tillbehör som GT-ratt, en speciell växelspaksknopp för GT-modellen,  lättmetallfälgar, runda GT-instrument, en annan grill med integrerade extraljus, en dekorstripe samt en trimningssats som gav B20-motorn 140 hk (senare fanns även trimningssats som gav de något beskedligare 128 hk). GT byggdes inte på fabrik utan sattes samman under två arbetsdagar av en Volvohandlare eller Volvo Competition Services."

http://ointres.se/volvo_140-1972.htm

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

37 Inlägg
13 september 2015
Trådstartare
#3
Okej, Tack för svaret smile

1 450 Inlägg
13 september 2015
#4
Fast den där infon anger väl bara GT modellen. Det fanns ju volvo 142 s som står för "sport" som bland annat hade dubbla su förgasare.
Nu vet ja inte om "gt" och "sport" är samma sak kanske men bara nämner det.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Korta ben å långa armar
55 Inlägg
13 september 2015
#5
Volvo 142s var ett tillval som introducerades redan 1967. Det innefattade en uppgradering av maskinvaran: Volvo 142s/144S B18B: 96hk/DIN Dubbla Skinners Union (SU) - till skillnad från den vanliga 142:ans B18A: 75hk/DIN Singel Stromberg. B18 motorn hade en cylindervolym på 1 780 cc.

När "bas-modellen" fick hålla till godo med 4 växlar så erbjöds 142s köparen 4-vxl manuell med överväxel (M41). Bakaxel med utväxling 4.56:1 monterades på Overdrivebilar.
Vinylklädseln var densamma  i samtliga tidiga modeller.
Runda skärmspeglar monterades på vissa bilar.

Titta t ex. in på:
https://volvoveteran.wordpress.com/140-2/
för att läsa mer om skillnader och uppdateringar genom åren.

GT var något helt annat och inga bilar lämnade, mig veterligen Volvo Torslandaverken utrustade med GT-paket. Detta var något som den inspirerade bilföraren skulle bli ännu mer inspirerad av.

"GT var ett utrustningspaket som på beställning monterades av återförsäljaren och kom 1972. Kunden kunde välja till speciella lättmetallfälgar, instrumentering med runda mätare, GT-emblem och inte minst trimningssatsen med dubbla Solex 45-förgasare. Med dessa blev effekten 140 hk SAE. Många köpte valda delar ur GT-sortimentet i efterhand och monterade själv. I USA såldes GT som en egen modell."
http://www.klassiker.nu/kopguide/volvo-140serien-196774

Härliga bilar! Har själv en isblå 142s '68 som är min egen tidsmaskin.

http://s.rimg.info/f8eb0f511769ae3e17c3f81df60b2d10.gif

Far min var fattig, men han hade filar som gick lätt...

Forummoderator
26 364 Inlägg
13 september 2015
#6
Där ser man. Trodde GT och S var ungefär samma sak.
Tackar för rättningen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

37 Inlägg
13 september 2015
Trådstartare
#7
Tack för svaren, Då lärde jag mig något nytt smile


Sök