2531
Sök

Får mycket generatorvin med dubbla lågnivåkablar

5 Inlägg
14 september 2015
Trådstartare
#1
Tjenare, behöver lite hjälp då jag bygger lite ljud i min e34

Har ett 3-kanals slutsteg dls, och en ny pioneer stereo med dubbla lågnivåutgångar, en för sub och en för front, likadant i steget.

har jag bara suben kopplad till steget får jag inget generatorvinande.

har jag bara frontarna kopplad på steget får jag inget generatorvinande.

men så fort BÄGGE är kopplade samtidigt får jag rejält generatorvin när bilen är igång, funkar perfekt med bilen avstängd..

har testat det mesta vet ej vad jag ska ta mig till nu, tacksam för alla tips


Avstängd
598 Inlägg
15 september 2015
#2
Det finns avstörningsfilter att köpa för en billig peng. Googla på ground loop.

18 Inlägg
15 september 2015
#3
Ett avstörningsfilter är ingen garanti för att störningen försvinner eller att ljudet behålls i samma klass.

Är typ i samma sits som dig men filtret gjorde det bara värre, störningarna försvann nästan helt men där också ljudet till ca 50%.

Men har du tur försvinner störningarna och högtalarna spelar på som vanligt.


Avstängd
598 Inlägg
15 september 2015
#4
Då undrar jag vad du har gjort för jag har ett filter original på min Alpine huvudenhet, och det förstör definitivt inte ljudet. Givetvis sätter du ett filter där det gör minst skada ljudmässigt, dvs på lågnivå till subben. Eller så börjar du med att sätta ett filter på strömsidan, vilket var vad jag tänkte på, eftersom det är GENERATORvin som hörs, för att isolera stereoprylarna från bilens elsystem.

1 494 Inlägg
15 september 2015
#5
Skulle se över jord först och främst och sedan felsöka och försöka hitta felet, ett filter skulle vara absolut sista utvägen efter att man testat allt i mitt tycke.


18 Inlägg
16 september 2015
#6
Nausea skrev:
Då undrar jag vad du har gjort för jag har ett filter original på min Alpine huvudenhet, och det förstör definitivt inte ljudet. Givetvis sätter du ett filter där det gör minst skada ljudmässigt, dvs på lågnivå till subben. Eller så börjar du med att sätta ett filter på strömsidan, vilket var vad jag tänkte på, eftersom det är GENERATORvin som hörs, för att isolera stereoprylarna från bilens elsystem.

Problemet är inte löst än, men jag tror mitt problem ligger i adaptern för lågnivå till volvos DIN-kontakt.

Störningsfiltret förstörde lika mycket när den var satt vid stereo som när den var vid subben, så ett filter är nono för min del!

Vad finns det för filter att sätta på strömsidan? Tror mer på att jorda bättre ifall en sån lösning skulle ge något resultat.


Avstängd
598 Inlägg
16 september 2015
#7
Pewbinator skrev:
Nausea skrev:
Då undrar jag vad du har gjort för jag har ett filter original på min Alpine huvudenhet, och det förstör definitivt inte ljudet. Givetvis sätter du ett filter där det gör minst skada ljudmässigt, dvs på lågnivå till subben. Eller så börjar du med att sätta ett filter på strömsidan, vilket var vad jag tänkte på, eftersom det är GENERATORvin som hörs, för att isolera stereoprylarna från bilens elsystem.

Problemet är inte löst än, men jag tror mitt problem ligger i adaptern för lågnivå till volvos DIN-kontakt.

Störningsfiltret förstörde lika mycket när den var satt vid stereo som när den var vid subben, så ett filter är nono för min del!

Vad finns det för filter att sätta på strömsidan? Tror mer på att jorda bättre ifall en sån lösning skulle ge något resultat.

Subben är inte lika känslig för det är bara lågfrekvent ljud.

Jag skrev ju att jag har ett original störningsfilter på min Alpine huvudenhet. Den sitter på strömsidan, och det finns till slutsteg också. Annars kan du använda en sån till huvudenheten också bara för att se om det blir bättre. Du kan inte ha rundgång på jorden om du inte har jord.

18 Inlägg
16 september 2015
#8
Nausea skrev:
Pewbinator skrev:
Nausea skrev:
Då undrar jag vad du har gjort för jag har ett filter original på min Alpine huvudenhet, och det förstör definitivt inte ljudet. Givetvis sätter du ett filter där det gör minst skada ljudmässigt, dvs på lågnivå till subben. Eller så börjar du med att sätta ett filter på strömsidan, vilket var vad jag tänkte på, eftersom det är GENERATORvin som hörs, för att isolera stereoprylarna från bilens elsystem.

Problemet är inte löst än, men jag tror mitt problem ligger i adaptern för lågnivå till volvos DIN-kontakt.

Störningsfiltret förstörde lika mycket när den var satt vid stereo som när den var vid subben, så ett filter är nono för min del!

Vad finns det för filter att sätta på strömsidan? Tror mer på att jorda bättre ifall en sån lösning skulle ge något resultat.

Subben är inte lika känslig för det är bara lågfrekvent ljud.

Jag skrev ju att jag har ett original störningsfilter på min Alpine huvudenhet. Den sitter på strömsidan, och det finns till slutsteg också. Annars kan du använda en sån till huvudenheten också bara för att se om det blir bättre. Du kan inte ha rundgång på jorden om du inte har jord.

Okej visste knappt att det fanns för 12v. men i mitt fall kommer störningarna när jag kopplar in via adapter nr 2 som har extra hona för org. slutsteg men adapter nr 1 som endast har lågnivåutgång för baslådeslutsteget ger inga störningar så tror det är fel på adapter nr 2.



Sök