4060
Sök

Budgetvinterdäck eller märkesdäck

723 Inlägg
27 september 2015
Trådstartare
#1
Hej! Jag ska köpa vinterdäck till mina 17" fälgar.

Funderar på att köpa budget däck så som Nankang SV-1 Nordic compound.
Det lockar när ett Nankang däck kostar ca 750kr och ett Michelin kostar ca 1550kr. Alltså dubbelt så mycket. Är det då dubbelt så bra och säkert?

Jag har läst att vinterdäck som Nankang gjort innan inte varit speciellt bra jämfört med Nokian ,Michelin ,Goodyear mfl. Men jag hittar inget på just Nankang SV-1 Nordic compound som är gjort för nordiska klimatet. Dom däcken från Nankang som är testade innan har varit vanliga europa vinterdäck.

Min fråga är hur mycket det skiljer dom åt. Då vill jag gärna ha svar ifrån någon som har egna erfarenheter av budget däck och andra märkesdäck.

Sen har jag en till fråga angående däck dimensioner. Jag tror att det bästa vore för min lilla s40 som väger 1400kg att ha 205/45-17. Men har sett ett par begagnade däck med fälg som är 215/45-17. Dom är 20mm som blir skillanden på båda däcken. Gör det mycket med spårning och liknade på min bil eller är det inget jag behöver tänka på.

Med vänlig hälsning kalle lol
Senast redigerat av KALL3 (27 september 2015)

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

2 337 Inlägg
27 september 2015
#2
Skillnaden mellan 205 och 215 kommer du med största sannolikhet inte att märka av. Är 215-däcken schyssta för ett bra pris så kan du köpa dem och vara lugn. Men borde inte 205/50-17 vara närmare originaldimension på S40?

Skillnaden mellan Nokian och Nankang kan jag inte uttala mig om.

Fotograf
1 319 Inlägg
27 september 2015
#3
jag har som princip att endas köpa märkes däck på vintern. enligt alla tester man läser så är det stora skillnader på däck å däck på vintern. men på sommaren spelar det ingen roll om man inte ska tävla med bilen då. på vintern om det släpper så är det svårare att hitta grepp igen därför märkesdäck på vintern.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 september 2015
#4
Jag tror att man ska lägga några extra slantar på vintedäck. Det gör jag själv och pker på budgetdäck på sommaren. Det är min syn på saken. Dåligt grepp på vintern är jättetråkigt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
10 388 Inlägg
27 september 2015
#5
fredda_king skrev:
jag har som princip att endas köpa märkes däck på vintern. enligt alla tester man läser så är det stora skillnader på däck å däck på vintern. men på sommaren spelar det ingen roll om man inte ska tävla med bilen då. på vintern om det släpper så är det svårare att hitta grepp igen därför märkesdäck på vintern.

Stämmer inte. Är enorm skillnad på sommardäck och sommardäck. Även om billighetsdäck kommit ikapp något. (för att gå lite offtopic)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

723 Inlägg
27 september 2015
Trådstartare
#6
Sarge skrev:
Skillnaden mellan 205 och 215 kommer du med största sannolikhet inte att märka av. Är 215-däcken schyssta för ett bra pris så kan du köpa dem och vara lugn. Men borde inte 205/50-17 vara närmare originaldimension på S40?

Skillnaden mellan Nokian och Nankang kan jag inte uttala mig om.

Original sitter det 195/65-15. Så ja 205 är närmare.
Ska jag köpa nya så blir det Michelin x ice eller likande men ska jag köpa dessa begangnade så heter dom kumho nånting och är dubbade.
Var mellan 7-8 mm och toppen på dubben syntes till viss del. Så jag drar slutsatsen att dom är hyffsat fräscha.

Kan man tänka så här. Köper lite bredare däck men får med dubb och det är typ samma som att köpa lite smalare och köra utan dubb?

Bor på slätta så här är det ganska hård vinter vill jag tro. På vägarna kan det ligga ganska djupa snövallar som blåst in från markerna vid sidan av vägen. Dom saltar rätt så bra där jag ska köra men det händer ju att det blir is på vägarna. När det har smält och sen fryst till igen.

Så ska jag satsta på kumho däcken med gott samvete?

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

2 337 Inlägg
27 september 2015
#7
KALL3 skrev:
Sarge skrev:
Skillnaden mellan 205 och 215 kommer du med största sannolikhet inte att märka av. Är 215-däcken schyssta för ett bra pris så kan du köpa dem och vara lugn. Men borde inte 205/50-17 vara närmare originaldimension på S40?

Skillnaden mellan Nokian och Nankang kan jag inte uttala mig om.

Original sitter det 195/65-15. Så ja 205 är närmare.
Ska jag köpa nya så blir det Michelin x ice eller likande men ska jag köpa dessa begangnade så heter dom kumho nånting och är dubbade.
Var mellan 7-8 mm och toppen på dubben syntes till viss del. Så jag drar slutsatsen att dom är hyffsat fräscha.

Kan man tänka så här. Köper lite bredare däck men får med dubb och det är typ samma som att köpa lite smalare och köra utan dubb?

Bor på slätta så här är det ganska hård vinter vill jag tro. På vägarna kan det ligga ganska djupa snövallar som blåst in från markerna vid sidan av vägen. Dom saltar rätt så bra där jag ska köra men det händer ju att det blir is på vägarna. När det har smält och sen fryst till igen.

Så ska jag satsta på kumho däcken med gott samvete?

Jag vet inte om man kan likställa ett par bredare dubbdäck med ett par smalare friktionsdäck. Men 215 är ju inte speciellt brett idag, inte ens för vinterdäck, jag körde själv 225:or med dubb på en Kia Cee'd utan problem i flera vintrar.

Jag skulle rekommendera att du kollar upp vilket Kumhodäck (och hur gamla de faktiskt är) det är och läser ett par tester där det finns med. Är du nöjd med testresultaten och de inte har för många år på nacken så tror jag att det blir bra. Känns testresultaten svajiga är det ju bara att leta upp några andra däck. Till syvende och sist är det ju du som ska åka på däcken.

6 122 Inlägg
29 september 2015
#8
Hej!
Vinterdäck bör var lite smalare än sommardäcken för att tränga igenom snömodd och liknande.
Kolla vad instrumentet säger för just din Volvo.


68 Inlägg
29 september 2015
#9
Jag kör med Kumho kw22 på vintern på ena bilen. Riktigt trevliga och bra pris, Lite högljudda när det är bar asfalt om man jämför med typ Nokian/Michelin. Men absolut prisvärda.


296 Inlägg
1 oktober 2015
#10
Nej, nej nej nej nej nej.
Nankang kan inte ens göra sommardäck, vintern i Sverige är ett extremt klimat som kräver riktiga däck,
och det är ingen mening att snåla in, även om du inte dör eller blir en grönsak, och du får ut på försäkringen för bilen, så kanske det är tråkigt att stå efter vägen och invänta hjälp när du sopat in i ett träd.
Ska du komma undan billigt så köp begagnade premiumdäck med halva mönstret kvar,
de är ljusår bättre än nya vinterdäck från Kina, Taiwan, Bangladesh eller Pyreneerna.

Kumho gör prisvärda däck, du kan köpa nordiska Kumho med gott samvete.
Det är inte Michelin eller Nokian, men det är lämplig prestanda i förhållande till pris, man utsätter sig inte för livsfara, trots att man har lite pengar över till julklappar.

17" dubbdäck från Nankang till exempel är inte prisvärda förrän man får betalt för att ta emot skräpet.


7 441 Inlägg
1 oktober 2015
#11
Nokia med 4-kantdubb på fruns bil och TOYO vintergodkända M/T på min bil.
Skulle aldrig köpa lågprisvinterdäck som inte är tillverkade för vår zon(till fruns bil).
Allt för rädd att mista omsorgen och "vården" hemma.tongue

296 Inlägg
1 oktober 2015
#12
M/T? Mickey Thompson gör väl inte mycket till vinterdäck? wink


7 441 Inlägg
1 oktober 2015
#13
3milius skrev:
M/T? Mickey Thompson gör väl inte mycket till vinterdäck? wink

Jag skrev TOYO och inte Mickey Thompson.cool

296 Inlägg
1 oktober 2015
#14
torsen skrev:
3milius skrev:
M/T? Mickey Thompson gör väl inte mycket till vinterdäck? wink

Jag skrev TOYO och inte Mickey Thompson.cool

Nej, du skrev M/T godkända av Toyo, hur det nu går ihop wink


723 Inlägg
3 oktober 2015
Trådstartare
#15
Tack för alla svaren! Nu vet jag vad jag kan ha och vad jag absolut inte ska ha och vad som jag absolut ska ha smile

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 oktober 2015
#16
Jag har kört på Nankang SnowViva SV-1 (dubbfritt) fyra vintrar (2011-) o de håller en vinter till. Har inte haft minsta bekymmer, har gått hur bra som helst. MEN jag kör ju med tanke på väglaget. Det finns INGA däck som förvandlar vinterväg till sommarväg.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 441 Inlägg
3 oktober 2015
#17
3milius skrev:
torsen skrev:
3milius skrev:
M/T? Mickey Thompson gör väl inte mycket till vinterdäck? wink

Jag skrev TOYO och inte Mickey Thompson.cool

Nej, du skrev M/T godkända av Toyo, hur det nu går ihop wink

Läs en gång till och tänk efter innan du går i polemik.
TOYO är ett däckfabrikat.
M/T betyder typ av däck.
En annan typ av däck är A/T, som har jag på en annan bil.
Gå in på däckonline så kanske du förstår skillnaden på olika typer av däck och deras användningsområden.

smile

296 Inlägg
3 oktober 2015
#18
torsen skrev:
3milius skrev:
torsen skrev:

Jag skrev TOYO och inte Mickey Thompson.cool

Nej, du skrev M/T godkända av Toyo, hur det nu går ihop wink

Läs en gång till och tänk efter innan du går i polemik.
TOYO är ett däckfabrikat.
M/T betyder typ av däck.
En annan typ av däck är A/T, som har jag på en annan bil.
Gå in på däckonline så kanske du förstår skillnaden på olika typer av däck och deras användningsområden.

smile

Jag har varit däckmontör i 5 år.
Slå upp ordet "Humor" och tänk efter innan du går Breivik över hela forumet.

https://www.mickeythompsontires.com/

Olika typer av däck? Det är ett modellnamn hos Toyo och inte en "Typ av däck".


296 Inlägg
3 oktober 2015
#19
Sen kanske du bör veta att Open Country M/T inte alls är godkända vinterdäck som du hävdar.
Senast redigerat av 3milius (3 oktober 2015)


168 Inlägg
3 oktober 2015
#20
dawwe skrev:
Jag har kört på Nankang SnowViva SV-1 (dubbfritt) fyra vintrar (2011-) o de håller en vinter till. Har inte haft minsta bekymmer, har gått hur bra som helst. MEN jag kör ju med tanke på väglaget. Det finns INGA däck som förvandlar vinterväg till sommarväg.

Sen måste man ju se lite till vart man bor också. Skulle du ta samma sträcka från dig och längst upp i norra Sverige och köra söderut istället så skulle du nästan komma till Afrika.



Sök