3605
Sök

Köpråd: Skoda Superb

346 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
#1
Hej.  Vi har vuxit ur vår saab och med två bakåtvända bilbarnstolar bak ryms jag ej i förarsäte eller passagerar.
Så mitt val blir nog en superb kombi från 10-11 med mellan 8-13000mil på mätaren.
Vi kör inte särskilt mkt och det blir mest eller nästan vara stadskörning till och från dagis osv. Ca 1-1,5 mil per dag.
Frågan är vilken motor som är att föredra.
Den ska va bränslesnål förvSaaben drar ca 1,5l milen i stan.
Lilla eller stora dieseln? 4wd eller ej?
Tsi med tanke på körningen?
Vad drar dom olika och är dsg bara att välja bort? Eller borde dom hålla på dessa om dom ändå gått 10000 mil?


Ändrade din topic en aning.

Med vänlig hälsning/mod

414 Inlägg
2 oktober 2015
#2
Hade valt 2.0tdi 170hk tror jag.
Finns ju en 2 liters bensinare på ca 200hk, inte törstig direkt, men drar lite mer än dieseln, har man otur så drar dem en del olja.
Finns en 3.6L V6, är nog betydligt trevligare än dessa två tidigare nämnda, men också törstigare. Men då får man ju också härligare komfort och fyrhjulsdrift.

Dessa bilar kan rosta ohyggligt mycket, så var uppmärksam. En granne har en 2010 årsmodell, finns rost lite varstans på bilen.

Edit: Personligen hade jag även valt med 4wd. Kanske inte behövs i stan, mest för att jag personligen avskyr framhjulsdrift.
Senast redigerat av Powe_R (2 oktober 2015)


Cupra_
2 oktober 2015
#3
Har en sån på jobbet.. 170hk diesel, dsg. Helt okej bil faktiskt.. Karossen ska vara helförzinkad/galvad så rost bör inte vara ett så stort problem om man vårdat bilen ordentligt. "Vår" har inte en fläck på runt 10k mil.

Prisvärd bil om man ser till nypriset och jag förstår att den lockar med sitt enorma utrymme i baksätet. Personligen hade jag hellre sett ett lite större bagageutrymme istället, men bra till barnstolar såklart.

Ang DSG så måste jag hålla mig om det inte ska bli ett riktigt långt inlägg.
Jag förbrukade 3 lådor på 12.000 mil i min octavia.. Men om du hittar en med den 6-växlade lådan borde den hålla en stund. Undvik den 7-växlade. Ren dynga.

Tänk på att skoda är en "billig" bil ny, vilket innebär lite billigare inredning och liknande. Min V70 som gått 19000 mil känns fräschare än firmabilen som gått 12..  Nackdelen med V70 är just att baksätet är lite trångt. Jag har själv en barnstol i bak i min, och det blir halvtajt i framsätet då. Förutom det hade jag valt volvon alla dar i veckan.  Bättre kvalité, bättre komfort och trots diesel billig i skatt och drift.

346 Inlägg
5 oktober 2015
Trådstartare
#4
Jag har främst kollat manuella lådor. Just pga dsg som jag inte känner jag riktigt kan lita på.
Men jag var och klämde på en idag, 12a med 5000 mil. Testkörde aldrig men kolla utrymmet, va som jag trodde ordentligt rymlig.

Men letar efter diverse kostnadsfrågor men hittar knappt något.
Hur är det med kostnader för service ?
Har spanat in en 2011a 170hk diesel med ca 11000 mil och med 4wd. Är det några dyra reparationer kring 12000 mil som på många andra bilar?

Ägde en v70 2010 tidigare och den var för trång med stol bak...
Senast redigerat av Stahre87 (5 oktober 2015)

Cupra_
5 oktober 2015
#5
Stahre87 skrev:
Jag har främst kollat manuella lådor. Just pga dsg som jag inte känner jag riktigt kan lita på.
Men jag var och klämde på en idag, 12a med 5000 mil. Testkörde aldrig men kolla utrymmet, va som jag trodde ordentligt rymlig.

Men letar efter diverse kostnadsfrågor men hittar knappt något.
Hur är det med kostnader för service ?
Har spanat in en 2011a 170hk diesel med ca 11000 mil och med 4wd. Är det några dyra reparationer kring 12000 mil som på många andra bilar?

Ägde en v70 2010 tidigare och den var för trång med stol bak...

Oavsett Seat/Skoda som jag ägt/brukat så har en vanlig oljeservice kostat ca 3500, en större service med kupéfilter och bromsvätska brukar landa på ca 6000.
Om jag inte minns fel är det 1500mil serviceintervall, annars är det Longlife och upp till 3000 mil mellan tillfällena.

Runt 12000 mil kan det vara dags för kamrem, kolla om det är bytt och hör med Skoda annars om när den skall bytas exakt.

1 271 Inlägg
5 oktober 2015
#6
Skodas sämsta sida är utan tvekan ljudnivån i bilen. Provkör på grov röd asfalt och avgör om du pallar eller inte. Ibland var jag tvungen att kontrollera om rutorna var uppe.

Om du trots det vill ha en Superb ska du ta sikte på en 160TSI med manuell låda. Passar bilen väldigt bra, pigg med riktigt bra ekonomi. Finns även som 4x4. Leta efter en Elegance med soundsystem, elbaklucka och navigation så har du en vettig bil för vettiga pengar. Om du står ut med bullernivån. En sen 2011 ska ha fått någon uppgraderad ljudisolering om jag minns rätt. Släng på en 35mm sänksats så går den bra på vägen också.

Jag hade en 7-växlad dsg. Den byttes efter 4000 mil. Sen sålde jag bilen, förtroendet förbrukat.
Senast redigerat av Soulman (5 oktober 2015)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
6 oktober 2015
#7
Vågar man köpa en VAG-diesel i dessa dagar? Oavsett om man är miljöpartist eller inte så känns det som ett värderas på dessa modeller är nära förestående.. (lite beroende på vilken lösning som presenteras på problemet, men det kommer troligen inte att bli mer hk och snålare bilar efter åtgärd - även om åtgärden i sig inte ska kosta kunderna nåt)

Nu vet jag inte om Skodan är påverkad, men det är väl en rimlig gissning att de har samma problem som resten av familjen?

/Mattias

2 751 Inlägg
6 oktober 2015
#8
matteeee skrev:
Vågar man köpa en VAG-diesel i dessa dagar? Oavsett om man är miljöpartist eller inte så känns det som ett värderas på dessa modeller är nära förestående.. (lite beroende på vilken lösning som presenteras på problemet, men det kommer troligen inte att bli mer hk och snålare bilar efter åtgärd - även om åtgärden i sig inte ska kosta kunderna nåt)

Nu vet jag inte om Skodan är påverkad, men det är väl en rimlig gissning att de har samma problem som resten av familjen?

Frågan är varför lämna in en bil på "ätgärd" när den åtgärden inte gör någon skillnad i Europa ändå.
De värden mäts ej.

Who Djaa bless no man curse

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
6 oktober 2015
#9
DasAuto skrev:
matteeee skrev:
Vågar man köpa en VAG-diesel i dessa dagar? Oavsett om man är miljöpartist eller inte så känns det som ett värderas på dessa modeller är nära förestående.. (lite beroende på vilken lösning som presenteras på problemet, men det kommer troligen inte att bli mer hk och snålare bilar efter åtgärd - även om åtgärden i sig inte ska kosta kunderna nåt)

Nu vet jag inte om Skodan är påverkad, men det är väl en rimlig gissning att de har samma problem som resten av familjen?

Frågan är varför lämna in en bil på "ätgärd" när den åtgärden inte gör någon skillnad i Europa ändå.
De värden mäts ej.

Vi får väl se vad åtgärden blir först, men oavsett så spelar nog hela historien in på bilens värde mer än om den är "åtgärdad" eller inte. Kanske? Jag hade iaf inte chansat på en begagnad VAG-diesel just nu. Däremot kanske om ett tag, speciellt om värdet rasar. Det är ju inga dåliga bilar, men man vill ju köpa på rätt sida ett evt värdetapp.

/Mattias

2 751 Inlägg
6 oktober 2015
#10
matteeee skrev:
DasAuto skrev:
matteeee skrev:
Vågar man köpa en VAG-diesel i dessa dagar? Oavsett om man är miljöpartist eller inte så känns det som ett värderas på dessa modeller är nära förestående.. (lite beroende på vilken lösning som presenteras på problemet, men det kommer troligen inte att bli mer hk och snålare bilar efter åtgärd - även om åtgärden i sig inte ska kosta kunderna nåt)

Nu vet jag inte om Skodan är påverkad, men det är väl en rimlig gissning att de har samma problem som resten av familjen?

Frågan är varför lämna in en bil på "ätgärd" när den åtgärden inte gör någon skillnad i Europa ändå.
De värden mäts ej.

Vi får väl se vad åtgärden blir först, men oavsett så spelar nog hela historien in på bilens värde mer än om den är "åtgärdad" eller inte. Kanske? Jag hade iaf inte chansat på en begagnad VAG-diesel just nu. Däremot kanske om ett tag, speciellt om värdet rasar. Det är ju inga dåliga bilar, men man vill ju köpa på rätt sida ett evt värdetapp.

Det är visserligen sunt tänkande. Vi får se vad som händer smile
Personligen tror jag inte att de kommer tappa värdet något nämnvärt. De alla flesta bryr sig knappt om miljön, i alla fall inte i min omkrets. Förbrukning är prio 1 för de som köper diesel.

Who Djaa bless no man curse

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
6 oktober 2015
#11
DasAuto skrev:
Det är visserligen sunt tänkande. Vi får se vad som händer smile
Personligen tror jag inte att de kommer tappa värdet något nämnvärt. De alla flesta bryr sig knappt om miljön, i alla fall inte i min omkrets. Förbrukning är prio 1 för de som köper diesel.

Tror du inte åtgärden kommer att påverka förbrukning eller effekt på något vis? Om inte, varför behövde de göra en lurendrej-programvara från början isåfall?

Jag är, tyvärr, helt övertygad om att värdet på dessa bilar kommer att minska betydligt fortare än normalt nu. Och det har ingenting med miljö i sig att göra. Men det är inte säkert jag har rätt för det smile

/Mattias

2 751 Inlägg
6 oktober 2015
#12
matteeee skrev:
DasAuto skrev:
Det är visserligen sunt tänkande. Vi får se vad som händer smile
Personligen tror jag inte att de kommer tappa värdet något nämnvärt. De alla flesta bryr sig knappt om miljön, i alla fall inte i min omkrets. Förbrukning är prio 1 för de som köper diesel.

Tror du inte åtgärden kommer att påverka förbrukning eller effekt på något vis? Om inte, varför behövde de göra en lurendrej-programvara från början isåfall?

Jag är, tyvärr, helt övertygad om att värdet på dessa bilar kommer att minska betydligt fortare än normalt nu. Och det har ingenting med miljö i sig att göra. Men det är inte säkert jag har rätt för det smile

Här har du en bra förklarning.
https://www.youtube.com/watch?v=eddH8AfJVMk

Programvaran påverkar inte förbrukningen utan utsläpp som man mäter vid nox. Det behöver inte hänga samman.

Who Djaa bless no man curse

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
6 oktober 2015
#13
Har tyvärr inte kollat videon ännu (inte riktigt görbart med ljud på kontoret) men här är artikel som är inne på min linje:
http://www.svd.se/darfor-dras-kunderna- … volkswagen

/Mattias

2 751 Inlägg
6 oktober 2015
#14
matteeee skrev:
Har tyvärr inte kollat videon ännu (inte riktigt görbart med ljud på kontoret) men här är artikel som är inne på min linje:
http://www.svd.se/darfor-dras-kunderna- … volkswagen

Artikeln ser helt klart seriös ut, men det är för tidigt att dra slutsatser om vad som kommer hända efter mjukvaruuppdateringen. Hade jag personligen haft en 2.0 TDI av den motorgenerationen så hade jag aldrig lämnat in den på någon uppdatering. De kommer testa många fler märken och se ifall det är samma visa där, teoretiskt sätt behöver Volvo t.ex inte fuska med sina dieslar då dem inte säljer diesel i USA.

Jag personligen tycker att detta har blivit större än vad problemet är. De som har hittills varit nöjda med sina 2.0TDI kommer ju inte vara missnöjda för att detta har läckt ut, bilen i sig blir inte sämre. Vi får avvakta och se vad mjukvaran kommer att göra. Dessutom så är de nya dieslarna utrustade med AD-Blue vilket bidrar till minskade utsläpp och således inte påverkas.

Who Djaa bless no man curse

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
6 oktober 2015
#15
Problemet blir ju om, som det står i artikeln, bilarna kontrolleras för åtgärden på besiktningen.

Och tyvärr så påverkas nog andrahandsvärdet även på nyare bilar eftersom hela varumärket skadats. Risken finns att tom din Audi påverkas faktiskt. Men det återstår att se hur det går med allt.

/Mattias

2 751 Inlägg
6 oktober 2015
#16
matteeee skrev:
Problemet blir ju om, som det står i artikeln, bilarna kontrolleras för åtgärden på besiktningen.

Och tyvärr så påverkas nog andrahandsvärdet även på nyare bilar eftersom hela varumärket skadats. Risken finns att tom din Audi påverkas faktiskt. Men det återstår att se hur det går med allt.

Men det fuskprogramvaran var ämnad till påverkar ju inte mätningar i Europa, för vi mäter inte på samma sätt som de gör i Kalifornien. Där av kommer de mätningar som görs här inte påverkas. Toyota drogs ju inte ner på grund av att deras bromsar havererade, vilket jag kan tycka är betydligt farligare och allvarligare än Co2 värde, visst nu ljög VW och det gjorde inte Toyota, men hur många tror du inte tänkte på att bromsarna kan ge upp vid köp av Toyota. Sedan blåste det över. Kommer ske exakt likadant här, det är jag nästan övertygad om. VAG är en enorm industri som gynnar hela Europa. Det är inget som direkt kommer gå under.

Who Djaa bless no man curse

346 Inlägg
6 oktober 2015
Trådstartare
#17
Jag Personligen skiter i det ovannämnda och tror inte värdeminskningen kommer vara ett stort problem,  i alla fall inte på skoda. Kör dessutom saab som köptes strax  innan det blev helt och hållet Tack o godnatt.
Det är dessutom just nu jag/vi är i behov av en rymligare kombi och tyvärr finns inte så många kombis I samma prisklass med samma utrustning att välja o vraka mellan  sad

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
7 oktober 2015
#18
Vad är det för utrustning du får med en Skoda som du inte kan få med andra bilar i ungefär samma prisklass, som du "måste ha"?

/Mattias

2 751 Inlägg
7 oktober 2015
#19
matteeee skrev:
Vad är det för utrustning du får med en Skoda som du inte kan få med andra bilar i ungefär samma prisklass, som du "måste ha"?

En kollegaköpte en Superb 2011 2.0TDI Elegance med i princip allt du kan ha i den för 150 000kr, den hade gått 6000mil. Tror det är rätt svårt att hitta en sådan bil med den utrustningen och den storleken för de priset.

De va en ägare på den, köptes dessutom på firma.
Han hade tidigare en BMW 530i E60 LC
Senast redigerat av DasAuto (7 oktober 2015)

Who Djaa bless no man curse

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
7 oktober 2015
#20
DasAuto skrev:
matteeee skrev:
Vad är det för utrustning du får med en Skoda som du inte kan få med andra bilar i ungefär samma prisklass, som du "måste ha"?

En kollegaköpte en Superb 2011 2.0TDI Elegance med i princip allt du kan ha i den för 150 000kr, den hade gått 6000mil. Tror det är rätt svårt att hitta en sådan bil med den utrustningen och den storleken för de priset.

De va en ägare på den, köptes dessutom på firma.
Han hade tidigare en BMW 530i E60 LC

Min syster och hennes sambo köpte en nyligen också. Det finns många av dessa då det för några år sen gick att få en fullsmetad sån inom 7,5 prisbasbelopp - lockande för väldigt många tjänstebilsfolk.

Men min fråga var vad det är för utrustning som fås till Skodan som han "måste ha". Det finns rätt många andra bilar i ungefär samma (tillräcklig?) storlek för samma pengar eller billigare, men inte tvunget med lika mycket utrustning. Om man nu vill undvika VAG av förklarade själv kan det ju vara vettigt att iaf jämföra innan köp?

Det är väl legitimt i en köprådstråd kan jag tycka. Om TS tvärvägrar och bara vill prata Superb så backar jag ur och lägger mig inte mer i det. Som jag redan nämnt är det garanterat en bra bil.

/Mattias


Sök