2685
Sök

Hur mycket kan jag få ut av dethär? Hk o Nm

29 Inlägg
29 september 2015
Trådstartare
#1
B230fk med oljekylda kolvar
Portad 531 topp
A-kam
Röd/svart T4 Spridare 420cc
Td04 16T Turbo 1,2 ladd?
Svaninsug
Bredbandslamda
3 tums lmm
Extraktor
2,5 tums avgas
Sen något passande chip till boxarna

Länka gärna chip som skulle funka till dehär sakerna för att få allt att lira riktigt
Tack på förhand

Vet inte vart dethär riktigt ska ligga så ni får gärna säga till om de ligger fel Mvh
Senast redigerat av Emiliutti (29 september 2015)

5 700 Inlägg
29 september 2015
#2
Vad för TD04? finns flertalet olika avgashus och kompressorstorlekar.
Antar 13C, dvs original, säger då max 200hk.

Byt till en 19T, 465cc spridare, 3" lmm och tillhörande chip så har du det så kallade "300hk-kitet".


29 Inlägg
29 september 2015
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Vad för TD04? finns flertalet olika avgashus och kompressorstorlekar.
Antar 13C, dvs original, säger då max 200hk.

Byt till en 19T, 465cc spridare, 3" lmm och tillhörande chip så har du det så kallade "300hk-kitet".

Det är en 16t med 7ans avgashus dethär snea.

Skulle vilja köra med allt som står ovan för de är det jag har att gå på om man säger så smile

Forummoderator
26 361 Inlägg
29 september 2015
#4
Finns recept-trådar till dom olika hästkraftsstegen.

Som denna: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

29 Inlägg
29 september 2015
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Finns recept-trådar till dom olika hästkraftsstegen.

Som denna: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Tack! smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 september 2015
#6
Emiliutti skrev:
B230fk med oljekylda kolvar
Portad 531 topp
A-kam
Röd/svart T4 Spridare 420cc
Td04 16T Turbo 1,2 ladd?
Svaninsug
Bredbandslamda
3 tums lmm
Extraktor
2,5 tums avgas
Sen något passande chip till boxarna

Länka gärna chip som skulle funka till dehär sakerna för att få allt att lira riktigt
Tack på förhand

Vet inte vart dethär riktigt ska ligga så ni får gärna säga till om de ligger fel Mvh

Allt lirar till 300hk med en BRA mappning utom ditt kamaxelval som förmodligen stryper det hela till närmare 200hk än 250hk i vart fall.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

169 Inlägg
30 september 2015
#7
Köp någon annan kam som sagt, eller en V kam från en motor med mekaniskt insprut. Kör 404hk med en sån smile Men med en annan kam å bättre topp så skulle det varit mer!

29 Inlägg
30 september 2015
Trådstartare
#8
torpis skrev:
Emiliutti skrev:
B230fk med oljekylda kolvar
Portad 531 topp
A-kam
Röd/svart T4 Spridare 420cc
Td04 16T Turbo 1,2 ladd?
Svaninsug
Bredbandslamda
3 tums lmm
Extraktor
2,5 tums avgas
Sen något passande chip till boxarna

Länka gärna chip som skulle funka till dehär sakerna för att få allt att lira riktigt
Tack på förhand

Vet inte vart dethär riktigt ska ligga så ni får gärna säga till om de ligger fel Mvh

Allt lirar till 300hk med en BRA mappning utom ditt kamaxelval som förmodligen stryper det hela till närmare 200hk än 250hk i vart fall.

Har en t kam från en turbo liggandes också om den gör sig bättre? smile

avse skrev:
Köp någon annan kam som sagt, eller en V kam från en motor med mekaniskt insprut. Kör 404hk med en sån smile Men med en annan kam å bättre topp så skulle det varit mer!

vad för topp tycker du lämpar sig bättre med denna setup? smile
Senast redigerat av Emiliutti (30 september 2015)

5 700 Inlägg
30 september 2015
#9
Emiliutti skrev:
Har en t kam från en turbo liggandes också om den gör sig bättre? smile

T-kammen duger till blompinne, lika slö som M-kammen.

A-kammen är faktiskt bra om man vill ha goda låg/mellanvarvsegenskaper, blir däremot lite trött över 4000-4500rpm så är inte optimal om man jagar maxeffekt.

Men V-kam och K-kam är lämpligare kamaxlar, däremot finns det såklart bättre profiler på eftermarknaden men kostar då minst det dubbla.
Fast det är klart, en portad 531-topp lär vilja ha en ganska vass kam, 531an lämpar sig inte för bra ork på låga varv.


169 Inlägg
30 september 2015
#10
Emiliutti skrev:
vad för topp tycker du lämpar sig bättre med denna setup? smile

Kör på en portad 531 om du hade det wink

29 Inlägg
30 september 2015
Trådstartare
#11
avse skrev:
Emiliutti skrev:
vad för topp tycker du lämpar sig bättre med denna setup? smile

Kör på en portad 531 om du hade det wink

Då får de bli en sådan smile

simlar skrev:
Emiliutti skrev:
Har en t kam från en turbo liggandes också om den gör sig bättre? smile

T-kammen duger till blompinne, lika slö som M-kammen.

A-kammen är faktiskt bra om man vill ha goda låg/mellanvarvsegenskaper, blir däremot lite trött över 4000-4500rpm så är inte optimal om man jagar maxeffekt.

Men V-kam och K-kam är lämpligare kamaxlar, däremot finns det såklart bättre profiler på eftermarknaden men kostar då minst det dubbla.
Fast det är klart, en portad 531-topp lär vilja ha en ganska vass kam, 531an lämpar sig inte för bra ork på låga varv.

Haha okej de skippar ja den smile

Ja tänkte ha bilen o leka runt med alltså ingen raketräser smile

Läste att man kunde köra ställbart kamdrev så kunde man få ut lite mer av a-kammen? Eller är ja ute o cyklar wink

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 oktober 2015
#12
Emiliutti skrev:
Eller är ja ute o cyklar wink

Ja...


http://folkraceshop.se/kamaxel-b230-med-fordelarspar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
19 november 2015
#13
pressade ut över 450hk med v-kam, o rörd 531. Hade stadig turbo, grenrör, spridare och sprut. B230FD



Sök