4626
Sök

Kanske planetens dummaste kompressor-fråga

438 Inlägg
1 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en BMW 740 som jag går i banorna ibland på att trimma. Dessa trimfrågor kommer upp titt som tätt, men det ända jag egentligen undrar är om det går att montera i princip vilken kompressor som helst, så länge den får plats, remmen räcker osv?

Detta istället för att köpa ett kompressorkit för 60-70 tusen så kan man ju köpa exempelvis en Mercedeskompressor för ca 5000 från skroten.

Förvarnar i förväg att jag är medveten om att det kanske är den dummaste frågan någonsin. Men bättre att fråga än att aldrig få veta.

Mvh

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

5 740 Inlägg
1 oktober 2015
#2
Du måste ju ha en kompressor som är i lämplig dimension för din motor och effektmål.

Man kan komma undan billigare än att köpa ett färdigt kompressorkit, men då gäller det att ha ännu bättre koll än bara hur man byter delar.


438 Inlägg
2 oktober 2015
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Du måste ju ha en kompressor som är i lämplig dimension för din motor och effektmål.

Man kan komma undan billigare än att köpa ett färdigt kompressorkit, men då gäller det att ha ännu bättre koll än bara hur man byter delar.

Ja så är det naturligtvis. Jag tänkte att man kanske kan hitta en kompressor från en Mercedes med V8 och samma literantal.

Eller kanske en Universal kompressor?

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

296 Inlägg
2 oktober 2015
#4
Det finns kompressorkit till M60 för 15.000kr på tyska Ebay.


9 Inlägg
2 oktober 2015
#5
Lol, trimma BMW 740?? Börja med en lättare bil istället.

5 740 Inlägg
2 oktober 2015
#6
5ickride skrev:
Lol, trimma BMW 740?? Börja med en lättare bil istället.

Varför tycker du TS ska bygga på en lättare bil istället? TS har inte skrivit något om målet med projektet, är målet att ha en fet bil med mycket effekt så lär ju en BMW 740 vara en bra grund.


9 Inlägg
2 oktober 2015
#7
simlar skrev:
5ickride skrev:
Lol, trimma BMW 740?? Börja med en lättare bil istället.

Varför tycker du TS ska bygga på en lättare bil istället? TS har inte skrivit något om målet med projektet, är målet att ha en fet bil med mycket effekt så lär ju en BMW 740 vara en bra grund.

Du får inte mycket tillbaka från en lyxkryssare som väger flera ton om du ökar effekten.

Kanske vore bättre att kompressorkonverta och hinka ned spisen i en liten nätt BMW som typ E30 och spara till bandagar.

5 740 Inlägg
2 oktober 2015
#8
5ickride skrev:
simlar skrev:
5ickride skrev:
Lol, trimma BMW 740?? Börja med en lättare bil istället.

Varför tycker du TS ska bygga på en lättare bil istället? TS har inte skrivit något om målet med projektet, är målet att ha en fet bil med mycket effekt så lär ju en BMW 740 vara en bra grund.

Du får inte mycket tillbaka från en lyxkryssare som väger flera ton om du ökar effekten.

Kanske vore bättre att kompressorkonverta och hinka ned spisen i en liten nätt BMW som typ E30 och spara till bandagar.

Som sagt, allt beror på vad målet med projektet är vilken sorts bil som är lämpligast som grund.
Du vill ha en lätt bil med bra väghållning att köra med på bandagar vilket kanske inte är det TS vill.

Sen är det alltid fränare att bygga något som inte redan är byggt hundratals gånger innan, tycker var och varannan E30 har dubbla originaleffekten eller mer nu för tiden.


9 Inlägg
2 oktober 2015
#9
simlar skrev:
5ickride skrev:
simlar skrev:

Varför tycker du TS ska bygga på en lättare bil istället? TS har inte skrivit något om målet med projektet, är målet att ha en fet bil med mycket effekt så lär ju en BMW 740 vara en bra grund.

Du får inte mycket tillbaka från en lyxkryssare som väger flera ton om du ökar effekten.

Kanske vore bättre att kompressorkonverta och hinka ned spisen i en liten nätt BMW som typ E30 och spara till bandagar.

Som sagt, allt beror på vad målet med projektet är vilken sorts bil som är lämpligast som grund.
Du vill ha en lätt bil med bra väghållning att köra med på bandagar vilket kanske inte är det TS vill.

Sen är det alltid fränare att bygga något som inte redan är byggt hundratals gånger innan, tycker var och varannan E30 har dubbla originaleffekten eller mer nu för tiden.

Ska den användas på väg blir det ju mycket jobb att bygga om inför varje besiktning. Samt så blir en tungt modifierad 740 näst intill osäljbar.

5 740 Inlägg
2 oktober 2015
#10
5ickride skrev:
simlar skrev:
5ickride skrev:

Du får inte mycket tillbaka från en lyxkryssare som väger flera ton om du ökar effekten.

Kanske vore bättre att kompressorkonverta och hinka ned spisen i en liten nätt BMW som typ E30 och spara till bandagar.

Som sagt, allt beror på vad målet med projektet är vilken sorts bil som är lämpligast som grund.
Du vill ha en lätt bil med bra väghållning att köra med på bandagar vilket kanske inte är det TS vill.

Sen är det alltid fränare att bygga något som inte redan är byggt hundratals gånger innan, tycker var och varannan E30 har dubbla originaleffekten eller mer nu för tiden.

Ska den användas på väg blir det ju mycket jobb att bygga om inför varje besiktning. Samt så blir en tungt modifierad 740 näst intill osäljbar.

Ja men sånt räknar man med när man avviker från original-utförande. Skulle säga att de flesta byggen som florerar på internet byggs om till nära på original inför varje besiktning.
Man återställer ju såklart även bilen till original när den ska säljas, om man nu inte hittar någon som vill köpa bilen i tirmmat utförande.
En projektbil är alltid en förlustaffär, tror man något annat så har man bevisligen inte någon verklighetsförankring.

Men nu har det spårat ur tillräckligt i den här tråden så tänker inte fortsätta denna diskussionen.


164 Inlägg
2 oktober 2015
#11
Louca skrev:
Hej!

Jag har en BMW 740 som jag går i banorna ibland på att trimma. Dessa trimfrågor kommer upp titt som tätt, men det ända jag egentligen undrar är om det går att montera i princip vilken kompressor som helst, så länge den får plats, remmen räcker osv?

Detta istället för att köpa ett kompressorkit för 60-70 tusen så kan man ju köpa exempelvis en Mercedeskompressor för ca 5000 från skroten.

Japp, Eaton M90 från en Ford Thunderbird med kompressormatad 3.8L v6 är populär att använda till konverteringar då den är utformad på ett sätt som gör den smidigare att montera vid sidan av motorn än en M90 från t.ex. en L67 V6. Har själv tänkt att det vore kul att köpa en M90 på ebay och nån skitbil och hänga på den och ha som isbil bara för att ha något unikt tongue. Har ju en Eaton M90 på min bruksbil och det låter jävligt gött tongue tyvärr är den FWD så går inte direkt sladda med på vintern smile

Finns en snubbe som monterat dubbla M90 på en LS1.

Hittade länken, bilder från post #39.

http://www.thirdgen.org/forums/ltx-lsx/ … ost4569134


Egenföretagare
999 Inlägg
3 oktober 2015
#12
En kompressor på en 740 passar lyxglidaren perfekt!
Mycket vrid på låga varv är alltid trevligt i en bekväm bil


438 Inlägg
5 oktober 2015
Trådstartare
#13
Ursäkta för seg respons.
Ja men förlustaffär kommer det bli i vilket fall som helst, jag försöker ta reda på hur mycket av en förlustaffär det kommer att bli. Ett färdigt kompressorkit för en 740 kostar ca 60 000. Anledningen till att jag frågar är då för att det kanske går att ordna på ett billigare vis. smile Målet är endast är bara mer effekt smile Funderade på bättre grenrör och mappa om osv. Skall ge upp till 80 häst enligt skrönor, men tror det bara är skrönor.

3milius skrev:
Det finns kompressorkit till M60 för 15.000kr på tyska Ebay.

Jasså har du länk till det? smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

438 Inlägg
5 oktober 2015
Trådstartare
#14
keykey skrev:
Japp, Eaton M90 från en Ford Thunderbird med kompressormatad 3.8L v6 är populär att använda till konverteringar då den är utformad på ett sätt som gör den smidigare att montera vid sidan av motorn än en M90 från t.ex. en L67 V6. Har själv tänkt att det vore kul att köpa en M90 på ebay och nån skitbil och hänga på den och ha som isbil bara för att ha något unikt tongue. Har ju en Eaton M90 på min bruksbil och det låter jävligt gött tongue tyvärr är den FWD så går inte direkt sladda med på vintern smile

Finns en snubbe som monterat dubbla M90 på en LS1.

Hittade länken, bilder från post #39.

http://www.thirdgen.org/forums/ltx-lsx/ … ost4569134

Nämen se där. Har sett några sådana på skroten. Vet inte om det är en M90 jag sett, men väldigt lika, så då kanske man kan konvertera sin på något sätt om platsen finns. Ska garanterat kolla igenom länken smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995


Sök