3318
Sök

Volvo V70 "2" D5 kylarproblem... -2010

Of World
3 369 Inlägg
1 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hallå. står här med en V70 "2" dvs nyare karossen med 19k mil och 2010a

problemet är väl att den varnar för lågt kylvätskenivå så fort man öppnar dörren.. inte alltid bara ibland men har blivit rätt ofta nu

men så fort jag öppnar locket till vätskan så pyser det ut luft och den går upp till Max då slutar bilen slutar varna ...

värt att tillägga är att kamrem/vattenpump bytes för ca 1 år sen detta började efter det bytet.

Några ideér? Och ja det försvinner ytterst lite vatten men absolut inte märkbart.

kontrollerat efter läckage helt torr undertill och vid vattenpump samt kylare.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

3 235 Inlägg
1 oktober 2015
#2
Öppna expansionskärlet, starta bilen och se om det bubblar..


Of World
3 369 Inlägg
1 oktober 2015
Trådstartare
#3
engolf skrev:
Öppna expansionskärlet, starta bilen och se om det bubblar..

De gör det...

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

3 235 Inlägg
2 oktober 2015
#4
Toppackningen:(


914 Inlägg
2 oktober 2015
#5
En vanlig sjuka med toppackning på dessa motorer.

6 632 Inlägg
2 oktober 2015
#6
Specifikt 2010orna lider av topplockspackningen, kolla cylinder fodrerna också så det inte finns någon spricka (Ja, det har hänt)

De/Dem

9 Inlägg
2 oktober 2015
#7
Va fan är det för skit Volvo börjat tillverka efter V70N?

914 Inlägg
2 oktober 2015
#8
5ickride skrev:
Va fan är det för skit Volvo börjat tillverka efter V70N?

Hur är det dom säger!!Det är billigt att åka diesel!!

Of World
3 369 Inlägg
2 oktober 2015
Trådstartare
#9
Fan å.. låter dyrt ): vad kan det gå på cirkus på nån mekonomen verkstad tro?

Får tacka för svar förresten!  smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

9 Inlägg
2 oktober 2015
#10
opel_vectra_gts skrev:
Fan å.. låter dyrt ): vad kan det gå på cirkus på nån mekonomen verkstad tro?

Får tacka för svar förresten!  smile

Krävs en hel del specialverktyg så kanske bättre att vända sig till en motor-renoveringsfirma än en vanlig bilverkstad.

Gissar på en 5-10K om det ska bli ordentligt gjort.

TSR
100 Inlägg
2 oktober 2015
#11
5ickride skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Fan å.. låter dyrt ): vad kan det gå på cirkus på nån mekonomen verkstad tro?

Får tacka för svar förresten!  smile

Krävs en hel del specialverktyg så kanske bättre att vända sig till en motor-renoveringsfirma än en vanlig bilverkstad.

Gissar på en 5-10K om det ska bli ordentligt gjort.

5-10k? lägg på minst 5 till om det är toppackningen bara, har fodrena spruckit så kan du lägga på 50 till
Senast redigerat av jimb_o (2 oktober 2015)


6 632 Inlägg
3 oktober 2015
#12
Byt termostat medans du ändå håller på.. Ett av de tristaste jobben på D5orna att göra.

De/Dem

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
3 oktober 2015
#13
Börja med att lämna in bilen på felsökning!

Jag har ganska nyligen bytt motor pga cylinderläckage. Märkte precis som du att den varnade för låg kylarvätske nivå.
Så har du otur så lider du av samma problem, 20% genomsläpp per cylinder är godkänt, jag låg upp till 56% på 4 cylindern och mellan 20-44% på övriga.

Bara motorn jag köpte gick på 65.000kr, helt ny dock!
Sen delar + verkstadkostnader 23.000kr, allting köpt & gjort på Volvo med rejält bra rabatter!

Hoppas du slipper samma tråkiga faktura som mig!
Senast redigerat av Dream_ (3 oktober 2015)

Det blir som det blir!


Sök