3504
Sök

Låt bildatorn starta upp först?

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 oktober 2015
Vem har sagt att det är ljug? Jag skriver bara att jag startar en diesel som "vilken bil som helst". Om du vill glöda o ha dig, fine gör det... Själv läser jag sällan instruktionsboken mer än i undantagsfall, dvs om bilen har nån häftig funktion, säg park-assist, launch-control eller nåt annat "häftigt"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
Auto-man skrev:
Och som jag skrev har jag aldrig haft problem, det har hänt när hustrun ska åka iväg med sin mamma eller pappa så jag bett dem att inte komma tillsvidare och sökt en förklaring. Enda jag kan komma på är att styrelektroniken till lådan behöver starta upp.

Hur länge har du/frun haft felet?

Flera år, första ggn när den köptes, efter några är med svärfarsan, i år med svärmor och igen med svärfar, så jag låste nya bilen med automat och gömde nyckeln när han kom. "Skit bakom ratten".

Misstänkt att min fru blir stressad när dom tjattrar så hon gör något fel.

Man ska inte röra spaken för snabbt sa de vid köpet, "datorn måste hinna med".

Jag har sagt att hittar vi inte felen ska den bytas om man kan hitta en i samma storlek.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Muttley
22 oktober 2015
Auto-man skrev:
tkd_rille skrev:
Auto-man skrev:

Fast nu handlade det nog om något annat, det finns inga felfria bilar

Av alla bilar jag har ägt så har jag ALDRIG väntat på att någon dator ska sluta låta.
Jag har alltid vridit igång motorn direkt.  Aldrig problem.

Du däremot har mycket märkliga fel ofta.

Kalla dieslar?

Ja.  Sista dieseln jag brukade gick över 55 tusen mil och aldrig problem med start.
Självklart fick den glöda någon sekund men icke att hålla på med datorer och skit. Den gick som den skulle.

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Vem har sagt att det är ljug? Jag skriver bara att jag startar en diesel som "vilken bil som helst". Om du vill glöda o ha dig, fine gör det... Själv läser jag sällan instruktionsboken mer än i undantagsfall, dvs om bilen har nån häftig funktion, säg park-assist, launch-control eller nåt annat "häftigt"...

Ah du menar att det står i onödan att de ska glödas, ja min fru struntar visst i det men kan ha med kompression att göra om motorn är sliten.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Auto-man skrev:
tkd_rille skrev:

Av alla bilar jag har ägt så har jag ALDRIG väntat på att någon dator ska sluta låta.
Jag har alltid vridit igång motorn direkt.  Aldrig problem.

Du däremot har mycket märkliga fel ofta.

Kalla dieslar?

Ja.  Sista dieseln jag brukade gick över 55 tusen mil och aldrig problem med start.
Självklart fick den glöda någon sekund men icke att hålla på med datorer och skit. Den gick som den skulle.

Men detta är SOpel med ett ökänt fel, för det är en enkel elektronisk automat.

4 474 Inlägg
22 oktober 2015
Vad skulle glödningen ha med kompressionen att göra? Men visst en sliten diesel lär behöva "glödas" för att starta när den är ordentligt kall, men en frisk diesel hoppar i gång på alla med en gång...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Vad skulle glödningen ha med kompressionen att göra? Men visst en sliten diesel lär behöva "glödas" för att starta när den är ordentligt kall, men en frisk diesel hoppar i gång på alla med en gång...

Du svarade själv smile

Avstängd
1 Inlägg
22 oktober 2015
Auto-man skrev:
dawwe skrev:

Du svarade själv smile

Hur sliten är din diesel då? Du skrev ju att du mest kör runt i närförorten.

551 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
Hennes är nog inte sliten och var hon kör skrev jag inte, som tråden handlar om.

OT vilken ID syns på din bild?
Senast redigerat av Auto-man (23 oktober 2015)

551 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
karlanders skrev:
Auto-man skrev:
dawwe skrev:

Du svarade själv smile

Hur sliten är din diesel då? Du skrev ju att du mest kör runt i närförorten.

Den är prima

6 632 Inlägg
25 oktober 2015
Auto-man skrev:
Slutsats, man har startat för fort så datorn inte hunnit med vid stress?

Nej, det funkar inte så.

Händer inget direkt är batteriet dåligt.

De/Dem

4 474 Inlägg
25 oktober 2015
Är det bara jag som får "Rorys" vibbar av Auto-man  smile ?

Edit: Shiiiit...Det ÄR ju Rorys som bytt namn till Auto-man såg jag nu....
Senast redigerat av dawwe (25 oktober 2015)

551 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
Malheus skrev:
Auto-man skrev:

Nej, det funkar inte så.

Ett batteri som orkar starta en diesel men inte driva datorn och bara när mina svärföräldrar sätter sig i bilen?

Märklig batteri som avskyr mina svärisar. Återstår metodfel och psykologi. Alla datorer behöver en startperiod, även min TV. Skulle elektroniken i en bil vara ett undantag?

Får ringa till Opel.

551 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Är det bara jag som får "Rorys" vibbar av Auto-man  smile ?

Edit: Shiiiit...Det ÄR ju Rorys som bytt namn till Auto-man såg jag nu....

Är det bara jag som får OT tramsvibbar av den här som är blockad men inte tycks fungera?

4 474 Inlägg
25 oktober 2015
Automan: Pick your choice!. Gå till botten med detta o kräv att få ett svar!

551 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Automan: Pick your choice!. Gå till botten med detta o kräv att få ett svar!

Man rínger verkstad

4 474 Inlägg
25 oktober 2015
Nej. Jag tycker att du skall vända dig till de ytterst ansvariga. Det är helt oaccaptabelt att en modern bil skall behöva "psykologi" för att starta, eller ha ett "metodfel". Problemet du beskriver är ovanligt, extremt ovanligt. Risken är att du blir betraktad för något som du nog (?) inte vill bli... Eller så tar du Opel verkstadens råd på allvar och lämnar in bilen till de. De kommer gladeligen byta halva bilen o mer därtill för att lösa ditt problem, så länge man betalar så är man som kund alltid "kung"

Edit: Min bruksis kan IBLAND ha ett "fel" liknande ditt. Man hoppar in vrider om med en gång, bilen tänder inte. Japp den har varit hos VW för byte av antenn ring mm då föregående ägare vill laga den, han blev X antal tusen fattigare men "felet" verkade kvarstå så även han valde att överleva de 4 gånger/år detta hände... För övrigt så hittade VW ingen felkod what-so-ever. Förklaringen var den att "startspärren släpper inte ordentligt förmodligen". Felet händer ska vi säg 4 gånger/år. Om man istället väntar ca 2 sek med nyckeln i startlåset så skulle det gissningsvis aldrig hända. De gångerna det hänt/händer, vrider jag bara tillbaka nyckeln o gör ett nytt startförsök varvid bilen startar med en gång. Och JA, jag kan leva med detta problem absolut inget jag ödslar tid o energi på att utreda, utan konstaterar mer att det är en ytterst ovanlig händelse som har en väldigt enkel lösning: Nytt start försök big_smile
Senast redigerat av dawwe (25 oktober 2015)

6 632 Inlägg
25 oktober 2015
Auto-man skrev:
Malheus skrev:
Auto-man skrev:

Nej, det funkar inte så.

Ett batteri som orkar starta en diesel men inte driva datorn och bara när mina svärföräldrar sätter sig i bilen?

För att starta en modern bil så vrider du alternativt trycker på startknappen.

En signal skickas till startspärren som godkänner nyckeln, vidare till motorstyrdonet som öppnar kretsen till startmotorn som sen börjar snurra.

De/Dem

551 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
Malheus skrev:
Auto-man skrev:
Malheus skrev:

Nej, det funkar inte så.

För att starta en modern bil så vrider du alternativt trycker på startknappen.

En signal skickas till startspärren som godkänner nyckeln, vidare till motorstyrdonet som öppnar kretsen till startmotorn som sen börjar snurra.

Men vi har en Easytronic som lägger av bara när våra svärisar sätter sig i bilen, så då är den väl antagligen inte modern. Va dom sa när vi köpte bilen var att man inte ska röra spaken för fort "för datorn hinner inte med", typ en trög Airbus. Ovanligt fel och finns 10 ex. av vår bil här men massor i Tyskland.
Lagar bilen med en dator så det är elektroniskt.
Kan vara så att givarna behöver tid på sig att läsa av.
Detta ska utredas, en hel värld väntar på svaret, om inte Opel vet redan och bara vill tjäna pengar på service. Ta hit bilen skriver dom, bärgningen kostade 1800 senast.

4 474 Inlägg
25 oktober 2015
Släpp det där med "vi har en Easytronic som lägger av bara när våra svärisar sätter sig i bilen", för det där kan INGEN ta på allvar. Vilka är de som sade "man inte ska röra spaken för fort för datorn hinner inte med", lär ju knappast vara Opel som säger så...En bilnasare absolut. Hur frekvent är felet? Kan du "stressa" fram felet? I mitt fall kan man nog i extrema undantagsfall "stressa fram felet", har dock aldrig lyckats eller ens försökt heller...

Sök