3560
Sök

Låt bildatorn starta upp först?

551 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
Vi har haft ett mystiskt fel 4 ggr, exakt samma att automatlådan dött vid start, som krävt en återställning via modem och jag klarat själv med en laptop 2 ggr.

Många har haft samma fel men ingen vet varför det blir så.
Så jag sökt en logisk förklaring ur minnet om när den lagt av:
1; Bilen provas hos handlaren av oss. Bogserad till verkstad.
2; Frun stökar med dumheter och ska iväg med sin far. Jag fixar det med dator, inköpt modem och nertankad mjukvara.
3; Frun åker med mamma och barn för att handla på semestern, kommer hem stressad och glömmer en dörr öppen så batteriet laddar ur. Bärgad till verkstad som "nollställer datorn".
4; Frun ska iväg med pappa och barn en morgon. Jag fixar det igen med en laptop.

Då det är en diesel väntar jag alltid så glödstiften kommer igång. Nu har vi en bensinare också som låter när man slår på tändningen, så jag väntat på att det ska bli tyst och alla system dragit igång. Dieseln låter inte alls men det bör vara samma med den som med en dator, vänta lite tills den hinner starta upp.

Slutsats, man har startat för fort så datorn inte hunnit med vid stress?
Senast redigerat av Auto-man (21 oktober 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 oktober 2015
Vad hade du för hypotes?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

551 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
"Slutsats, man har startat för fort så datorn inte hunnit med vid stress."?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 oktober 2015
Auto-man skrev:
"Slutsats, man har startat för fort så datorn inte hunnit med vid stress."?

Jo det såg jag, men vad trodde du innan?

Evildan
21 oktober 2015
Om ECU är långsam kan det vara behjälpligt att låta den värma upp i 30minuter innan bilen startas medelst vrida nyckeln till tändningsläge.

551 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
Enda gissningen under flera år har nog varit spänningsfall, men nu ser jag det som en självklarhet då alla nya system kan behöva tid att starta upp. Hon glömmer nog det där med glödning också ibland när morsan eller farsan tjattrar. För det mysko är att det bara hänt när vi köpte bilen och sedan bara när någon av hennes päron men inte jag varit med, så dom blev nästan bannlysta här. Psykologi då de är påfrestande.

551 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
Om ECU är långsam kan det vara behjälpligt att låta den värma upp i 30minuter innan bilen startas medelst vrida nyckeln till tändningsläge.

Kan den vara så långsam?

Vet inte om man ska ha tändning på länge med glödstift heller, jag har varit tvungen när jag gått igenom allt via modemet.

Men det är super-kul och går fort när man har allt som behövs, då man via datorn hör hur lådan rättar sig. Sedan går jag igenom allt som kan hittas. Fel-koder har varit kännare på ett hjul.
Senast redigerat av Auto-man (21 oktober 2015)

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 oktober 2015
Tycker det låter som en ganska kul detalj. Lite som en rymdfärja, man startar upp den och kör en nedräkning "from ten to launch", gärna i kombination med flipp-strömbrytare. Kan du inte filma det och slänga upp något på Youtube? Om det  sedan vore jag skulle jag ju skaffa mig en Darth Vader-mask att pysa ur under filminspelningen.

Evildan
21 oktober 2015
caromania skrev:
Tycker det låter som en ganska kul detalj. Lite som en rymdfärja, man startar upp den och kör en nedräkning "from ten to launch", gärna i kombination med flipp-strömbrytare. Kan du inte filma det och slänga upp något på Youtube? Om det  sedan vore jag skulle jag ju skaffa mig en Darth Vader-mask att pysa ur under filminspelningen.

Anakin kör tydligen SAAB.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-7f2c6fe0b3b5b742c595992cbb8d8bd4.jpg

Evildan
21 oktober 2015
Auto-man skrev:
Evildan skrev:

Kan den vara så långsam?

Vet inte om man ska ha tändning på länge med glödstift heller, jag har varit tvungen när jag gått igenom allt via modemet.

Men det är super-kul och går fort när man har allt som behövs, då man via datorn hör hur lådan rättar sig. Sedan går jag igenom allt som kan hittas. Fel-koder har varit kännare på ett hjul.

Du får prova från en viss tidsangivelse och sedan undersöka vad som är kortast möjliga tid för en problemfri start.

551 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
Auto-man skrev:
Evildan skrev:

Kan den vara så långsam?

Du får prova från en viss tidsangivelse och sedan undersöka vad som är kortast möjliga tid för en problemfri start.

Eller så startar man normalt långsamt, för provar jag och misslyckas blir det en återställning var gång som min kvinna bilägaren lär ogilla.

551 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
caromania skrev:

Jaså, vi köpte en 8 år äldre bensinbil med en massa finesser, den hör man hur den jobbar på innan den startas, dieseln låter inget och har fåtalet finesser.

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 oktober 2015
Auto-man skrev:
caromania skrev:

Jaså, vi köpte en 8 år äldre bensinbil med en massa finesser, den hör man hur den jobbar på innan den startas, dieseln låter inget och har fåtalet finesser.

Det kan ju vara bränslepumpen som surrar, har du tänkt på det?

Muttley
21 oktober 2015
Eller kanske köpa en bil som fungerar till frun så du får komma till och slipper tjat från svärföräldrarna om dina ägodelar smile

1 271 Inlägg
21 oktober 2015
Jag skulle vilja se i din manual till bilen att du måste starta upp den på ett viss sätt. Det framgår inte vilket fabrikat det är på bilen. Är den östeuropeisk kanske?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 oktober 2015
Utan å vara taskig men är de en Stiga Turbo me midjestyrning å uppsamlare  eller en bil ? märke ? årsmod ?  Automat å diesel vet vi..

Den första tanke som slår mig är lite halvkasst batteri eller jord någonstans...
En diesel kräver ju betydligt mer ström pga av glödstift samt motståndet att dra runt den... så finns de något me halvtaskig kontakt/spänning å man är snabb på starten kan de säkert ställa till problem.

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
caromania skrev:
Auto-man skrev:
caromania skrev:

Det kan ju vara bränslepumpen som surrar, har du tänkt på det?

Kanske det, vill minnas från manualen att man ska ta det vackert.

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
Xuri skrev:
Utan å vara taskig men är de en Stiga Turbo me midjestyrning å uppsamlare  eller en bil ? märke ? årsmod ?  Automat å diesel vet vi..

Den första tanke som slår mig är lite halvkasst batteri eller jord någonstans...
En diesel kräver ju betydligt mer ström pga av glödstift samt motståndet att dra runt den... så finns de något me halvtaskig kontakt/spänning å man är snabb på starten kan de säkert ställa till problem.

Märkligt om det bara händer med 2 oönskade gäster.

Inga datorer jag har fungerar direkt, måste alltid vänta. En radio funkar direkt, inte en TV. Vad är då bildatorer.

Det gäller bilar generellt, den ena är på bilden.

Ska gå ner och kolla nu.
Senast redigerat av Auto-man (22 oktober 2015)

551 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Eller kanske köpa en bil som fungerar till frun så du får komma till och slipper tjat från svärföräldrarna om dina ägodelar smile

Fast nu handlade det nog om något annat, det finns inga felfria bilar

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 oktober 2015
Auto-man skrev:
Xuri skrev:

Märkligt om det bara händer med 2 oönskade gäster.

Inga datorer jag har fungerar direkt, måste alltid vänta. En radio funkar direkt, inte en TV. Vad är då bildatorer.

Det gäller bilar generellt, den ena är på bilden.

Ska gå ner och kolla nu.

E dock lite skillnad på en dator å en bildator...

I en gammal bil så är de ju inte direkt ett Window baserat system som ska starta upp...
Normal sett är en bil dator startad å klar mer eller mindre direkt.
vissa bilar startar upp styrenheter etc så fort du har låst upp bilen.

Ser inte vad du har på bilden så varför inte bara skriva vad de är för bil de handlar om.

Sök