2602
Sök

Skoda octavia - airbag lampa lyser men ingen felkod

8 Inlägg
24 oktober 2015
Trådstartare
Hej, för någon månad sen vart batteriet urladdat och airbaglampan började lysa. Drog ur batteriet och sedan började även servolampan lysa. Jag fick dock bort servolampan genom att dra ur säkringen starta bilen och sedan sätta i den igen. Provade samma sak på airbagen utan resultat

De som jag har testat är: kolla säkringen, två olika obd2 läsare, dra ur batteriet en natt, ladda batteriet

De enda jag kan komma på är att hitta en starkare laddare då batteriet pendlar i styrka när jag läser av laddaren. Samt byta batteri.

Har ni några idéer?

Mvh
Senast redigerat av ripan (24 oktober 2015)

1 271 Inlägg
24 oktober 2015
Kör du några hundra  meter med bilen så ska du se att lampan slocknar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

293 Inlägg
24 oktober 2015
Ja precis, felkoden för låg spänning som du får och som tänder lampan brukar synas i VCDS/VAS :-)

Men bägge dessa lampor slocknar i de flesta fall när bilen rullat en liten bit.

1 271 Inlägg
24 oktober 2015
Underspänning eller lyfta av en batteripol tänder airbaglampan.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

8 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
Provade att koppla på ett annat bättre ett annat batteri med startkablar på de vanliga batteriet. Har även mätt de som sitter i och de ligger på 14.45 när bilen är igång. Är de värt att prova att helt byta batteri eller ska jag lämna in den?

8 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
Har provat att köra en bit med

1 271 Inlägg
26 oktober 2015
Du behöver en riktig felkodsläsare. Det har aldrig hänt mig att airbaglampan lyser utan felkod, annat än att man kopplar bort batteriet en stund och då slocknar den alltid efter att man kört några hundra meter.

Tjofadderittan - lej
Kör VW Tiguan GTS 2017

2 250 Inlägg
26 oktober 2015
Erfarenhet från Passat och Skoda.

Då airbaglampan av min egen klumpighet, typ samma som glapp. Så kommer det att lagras en felkod, som inte går att radera genom att t ex lossa minuspol.
Måste nollas med dator eller någon felkodsläsare som har funktion för detta. Gjort så just för att visa då systemet har ett fel som kan komma o gå, även om det för det mesta funkar.

Och nu när jag tänker efter så visade inte min sketna billiga felkodsläsare airbag, på Skodan. Har läst någonstans att bl a VAG har eget system just för detta.
Men givetvis kan jag ha fel.
Senast redigerat av Meaganeowner (27 oktober 2015)

Sök