Saab 9000 cse 200hk

kribbeds
21 december 2006 · 8 Inlägg

Funderar på att köpa en 9000 med 200 hk motorn, någon som vet några siffror på hur snabb den är 0-100, 70-110 toppfart osv.
Några bra tips på vad man ska kolla på förutom de vanliga?
Mvh kristoffer

Sluskk
21 december 2006 · 778 Inlägg

kribbeds skrev:
Funderar på att köpa en 9000 med 200 hk motorn, någon som vet några siffror på hur snabb den är 0-100, 70-110 toppfart osv.
Några bra tips på vad man ska kolla på förutom de vanliga?
Mvh kristoffer

jag vill ochså veta!! om du vill veta lite om trimning och priser så kika dena sida biligt och bra tror jag http://www.speedparts.se/

Hamilton
21 december 2006 · 8 873 Inlägg
Fotograf på tierpidag.se
Sluskk
21 december 2006 · 778 Inlägg

hmm när jag läste allt så tykar jag inte den värka vara en bra bil ?

TobLju Fartglad
21 december 2006 · 336 Inlägg

http://www.nordictuning.se ?

Jag är själv sugen på en 9000 CSE 2,3Ltt / 2,3T / Aero big_smile

Grymt skön bil att köra, grejerna är slittåliga och bra prestanda... Synd med fwd bara.

Senast redigerat av TobLju (21 december 2006)

Power without Quattro is useless!
Audi S4 "Galne Gunnar" (1992)
Hamilton
21 december 2006 · 8 873 Inlägg

Sluskk skrev:
hmm när jag läste allt så tykar jag inte den värka vara en bra bil ?

Nejdå, bilen har ingen värk dom är friska. Det är en lista som till dom flesta bilar, alla bilar har sina fel och brister.

Fotograf på tierpidag.se
HoKkee
21 december 2006 · 845 Inlägg

saabs lådor håller inte så jävla bra morsans låda på sin 9000 cd börjar bli ringrostig..

TobLju Fartglad
21 december 2006 · 336 Inlägg

hoonken skrev:
saabs lådor håller inte så jävla bra morsans låda på sin 9000 cd börjar bli ringrostig..

Isf har min farsa en jävlans tur!

Han har en 9000cc 2,3 -91, har inte varit några problem med koppling/ vxllåda alls, har rullat över 40.000 mil och den går fortf fint idag!

Power without Quattro is useless!
Audi S4 "Galne Gunnar" (1992)
Hamilton
21 december 2006 · 8 873 Inlägg

hoonken skrev:
saabs lådor håller inte så jävla bra morsans låda på sin 9000 cd börjar bli ringrostig..

Sanning med modifikation, har 402Nm i min motor och har original vxl. Fungerar perfekt fortfarande efter 27000 mil...

Fotograf på tierpidag.se
twin_cam Smålänning
22 december 2006 · 7 877 Inlägg

hoonken skrev:
saabs lådor håller inte så jävla bra morsans låda på sin 9000 cd börjar bli ringrostig..

Man får lära sig att växla riktigt. Håller hur bra som helst, bara man är lite eftertänksam.

Kolla bilprovningens beg.bilguide http://begbilguiden.bilprovningen.se/

9000 ligger som medelbilen eller bättre.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
sveddan
22 december 2006 · 1 453 Inlägg

hoonken skrev:
saabs lådor håller inte så jävla bra morsans låda på sin 9000 cd börjar bli ringrostig..

Fan, blir så trött på alla dessa människor som inte har en aning om vad de pratar om utan bara skriver det som alla andra tror är sant...

Hamilton
22 december 2006 · 8 873 Inlägg

sveddan skrev:

hoonken skrev:
saabs lådor håller inte så jävla bra morsans låda på sin 9000 cd börjar bli ringrostig..

Fan, blir så trött på alla dessa människor som inte har en aning om vad de pratar om utan bara skriver det som alla andra tror är sant...

Precis! Brukar vara en polares polare som har en syster som känner en hallt dvärg som vet ;-)

Senast redigerat av Hamilton (22 december 2006)

Fotograf på tierpidag.se
kribbeds
22 december 2006 · 8 Inlägg

tack för tipsen...
men är det ingen som vet hur snabbt en sån saab går har hört att de ska vara lite sega men de tror ja inte på...funderar på en lätt trycks oxå för försäkringens skull...nån som vet hur kvick 170 hk är?

viccoA
22 december 2006 · 3 112 Inlägg

kribbeds skrev:
tack för tipsen...
men är det ingen som vet hur snabbt en sån saab går har hört att de ska vara lite sega men de tror ja inte på...funderar på en lätt trycks oxå för försäkringens skull...nån som vet hur kvick 170 hk är?

Den är väl så kvick som den ska vara med tanke på 170hk och stor, hyffsat tung bil. Den är ingen raket när det svänger direkt, som sagt, stor och framhjulsdriven...

Är du intresserad av en 2.3 150hk 9000CS har jag en som kan säljas till väldigt humant pris...

Och angående lådorna på 9000 har jag själv inte haft några problem men har hjälpt någon kompis att byta på sin trimmade turbo någon gång och det positiva är att det går hyffsat fort och att lådorna inte kostar så mycket på skroten...

Senast redigerat av viccoA (22 december 2006)

Monza40
3 januari 2007 · 7 Inlägg

twin_cam skrev:

hoonken skrev:
saabs lådor håller inte så jävla bra morsans låda på sin 9000 cd börjar bli ringrostig..

Man får lära sig att växla riktigt. Håller hur bra som helst, bara man är lite eftertänksam.

Kolla bilprovningens beg.bilguide http://begbilguiden.bilprovningen.se/

9000 ligger som medelbilen eller bättre.

Precis, kör man en Saab får man tänka sig för när man skall växla...

Monza40
3 januari 2007 · 7 Inlägg

sveddan skrev:

hoonken skrev:
saabs lådor håller inte så jävla bra morsans låda på sin 9000 cd börjar bli ringrostig..

Fan, blir så trött på alla dessa människor som inte har en aning om vad de pratar om utan bara skriver det som alla andra tror är sant...

Du kan inte på allvar mena att Saab lyckats med förhållandet mellan motoreffekt/vridmoment och hållbarhet på sina växellådor på Saab 9000´s motorstarkare varianter, 200-225 hk:arna?! lol Lådorna pallar inte om man nyttjar momentet fullt ut. Det är förbannat märkligt att Saab tog fram en av standardbilsvärldens mest fantastiska motor, men totalt glömde att anpassa växellådan för att kunna hantera allt vridmoment!

Senast redigerat av Monza40 (3 januari 2007)

Monza40
3 januari 2007 · 7 Inlägg

kribbeds skrev:
tack för tipsen...
men är det ingen som vet hur snabbt en sån saab går har hört att de ska vara lite sega men de tror ja inte på...funderar på en lätt trycks oxå för försäkringens skull...nån som vet hur kvick 170 hk är?

En 9000 2,3T/200 eller aero/225 är inga rödljusracer´s, iaf inte om du vill att lådan skall hålla ett längre tag. Jag har haft min -94:s 2,3T/200 i snart fyra år o är mycket nöjd med den. Den är direkt sävlig o trög i stan, men är fanimig fantastisk som landsvägslok. Den är uppe i knappt 30,000 mil varav jag kört hälften. Dess omkörningsprestanda på landsväg är ljuvlig. Efter att kört den i stan i en månad är jag villig o sälja den, men efter en 110-mils pendling så bara leeeer jag efteråt. Attan vad det kan gå undan i omkörningarna när det är mycket mötande trafik. 

Att slå till på en 170 hk:s är ett billigt sätt att för små pengar sen få upp hästkrafterna. Har du 200-225 så är läget ännu bättre, men försäkringstänket är klokt, även om det är ett bedrägligt tänk... Fler fördelar med 170 hk, är att de ofta ej är fulkörda som en 9000 2,3T/200 eller aero/225 ofta kan vara, så du får en frisk bil att åka i.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang