2599
Sök

borttagning av växellåda Fiesta

10 Inlägg
21 december 2006
Trådstartare
Jag har en Fiesta 89, 1.4 som stått i flera år till följ att packboxar torkat och bilen läcker olja som ett såll. Jag har exempelvis bytt packboxarna i växellådan som tätar mot drivknutarna, men det fortsätter att läcka. Jag misstänker att packboxen mellan motor och låda också läcker. Nu till frågan, måste man lyfta ur motor och låda, eller går det att bara ta bort lådan?
Ge mig gärna lite tips på hur jag ska gå till väga.

Anders

Häj Häj
90 Inlägg
21 december 2006
köp en reparations handbok, eller låna på biblioteket (så gjorde jag)

V O L V O
2 4 0 G L I N J E C T I O N

10 Inlägg
21 december 2006
Trådstartare
visst, men jag tar gärna råd från någon som gjort arbetet förut.

67 Inlägg
21 december 2006
det går att ta ner lådan separat,ska inte va några konstigheter,,,good luck

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
22 december 2006
Ja du delar lådan från motorn.
Du får släpa ner motorn i den änden som växellådan sitter i så får du lättare ur den. Du lyfter den neråt. Annars är det bara att skruva, memorera gärna lite vilka skruvar som ska sitta var. Annars kan det lite pussel när du ska skruva dit den igen.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

10 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
ett stort tack, det blir väl att mecka Fiesta under julhelgen. Ytterligare info mottages tacksamt
Senast redigerat av fiestamecken (22 december 2006)

10 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
Vill bara berätta att jag nu haft bort växellådan på Fiestan och bytt den bakre packboxen i motorn. Jag tog bort växellådan underifrån och lät motorn hänga kvar i spännband i motorrummet. Det gick bra, men det är ingen lek att ligga under bilen och styra tillbaka växellådan. Om, må gudarna förbjuda, att jag vid något tillfälle måste göra detta igen så kommer jag att lyfta ut motor och låda på normalt vis, d v s uppåt.

Sök