Naikon skrev:
Tjena!
Är på jakt efter en bra slitbil, kommer använda den typ 2-3 gånger i månaden då jag annars tar bussen till jobbet.
Jag var just och tittade på en A4 Avant 1.8TS -99 här i området men det blev inget spontanköp, utan jag fick klura lite på det. Tanken var väl först en enkel V70, men Audi är ju rätt schysst också. Kan dock inte särskilt mycket om Audi så tänkte höra mer er här först. Tänkte att jag summerar bilen:
- Manuell växellåda
- 22700 mil
- Dragkrok
- Standardutrustad, inget speciellt
Positivt:
- Väldigt fin på både in och utsidan. Nästan ingen rost förutom en pytteliten bubbla på huven. Något slags sportpaket verkar det vara också.
- Nybesiktigad
- Motor och växellåda kändes bra
- AC fungerar
Negativt:
- Kamrem är bytt vid 11000 mil år 2006, och då är det ju på tiden att byta nu.
- Små vibrationer ibland när man svänger vänster. Ägaren sa att drivknuten vänster fram var dålig men att det går bra att köra.
- Bromsskivorna hade rostig beläggning. Tydligen var det bara att ta och bromsa några gånger så borde det slipas ner (?)
- Oskattad
För bilen vill han ha 10.000kr, och då är den oskattad. Alltså ytterligare 2.000kr för att få den i drift.
Det jag undrar helt enkelt är om det är ett kap eller bara skit? Har som sagt ingen koll på Audi, bara ägt BMW tidigare.
Är drivknut svårt att byta själv? Har meckat en del tidigare, men då har det mest varit basic-grejer som t.ex bromsar.
Undrar samma sak om kamrem, är det generellt extra svårt att byta kamrem själv på 1.8TS eller råkar det vara extra enkelt? Hittade denna guide på Youtube som var rätt bra:
https://www.youtube.com/watch?v=kwqwVpSNeoUVet att till äldre BMW fanns det många billiga reservdelar om man köpte från Tyskland, är det generellt samma för äldre Audis?
Är fjärrlås standard på dessa? Han har bara en vanlig nyckel som går till dörren.
Hoppas på några schyssta tips innan jag bestämmer mig!
MVH Naikon