3344
Sök

Problem med Audi efter turbobyte

14 Inlägg
10 november 2015
Trådstartare
#1
Hej.

Har bytt turbo och intercooler på en Audi A4 B5 1.8TS och efter det vill den av någon konstig anledning inte starta.
Har inte rört någonting annat än turbon och demonterat intercooler och monterat eftermarknads.
Har även plockat bort ac-kyl, kondensator och kompressor.
Nu tänder den inte, finns ingen som helst gnista. Trodde först att det var bränslerelä som var trasigt för det klickar som sjutton i det. Provat att bygla i centralen och får pumpen att gå men den startar ej då det inte finns någon gnista.
Om det är boxen som gett sig, får man igång bränslepumpen via bygling då eller skulle det inte fungera med trasig styrbox?
Har inte gjort något med boxen som chipning eller något liknande.

Några andra idéer? Något har blivit då den stått några veckor under tiden som turbo och IC blivit bytt.

Tack på förhand.

1 661 Inlägg
10 november 2015
#2
Tillräckligt med ström i batteriet?

14 Inlägg
10 november 2015
Trådstartare
#3
Vet att det varit dåligt med kräm i batteriet någon sväng efter att den stått nu. Så dåligt att den inte orkade med startmotorn.
Har laddat batteriet med en Ctek till steg 2 eller 3 av 4 steg. Kan det vara så att tändningen är väldigt känslig för låg spänning trots att startmotorn går runt helt utan problem?

Ska hur som helst prova att ladda det helt fullt.

14 Inlägg
12 november 2015
Trådstartare
#5
Nu har jag testat med fullt batteri och det är fortfarande ingen gnista.

anderz_1: Tack ska prova där.

7 277 Inlägg
12 november 2015
#6
Startspärr?


14 Inlägg
12 november 2015
Trådstartare
#7
Stänger startspärren tändningen? Har för mig att den bara bryter bränslet?

Ska tydligen finnas någon gul lampa i instrumentet med nyckelikon som indikerar startspärren men någon sådan har aldrig varit med vid tändning eller uppstart.
Har provat en annan nyckel också ifall bilen skulle ha tappat den vanliga under tiden den stått men det gjorde ingen skillnad.

Andra tips på hur man felsöker startspärren? Såvida det nu inte är som jag tror att den bara styr över bränslet.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 november 2015
#8
Startspärren låter bilen starta för att sedan låta den dö efter någon enstaka sekund.

Men; läs ut felkoderna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

14 Inlägg
12 november 2015
Trådstartare
#9
it_mutt skrev:
Startspärren låter bilen starta för att sedan låta den dö efter någon enstaka sekund.

Men; läs ut felkoderna.

Jo precis, det har jag också varit med om att den gör om det är startspärren som spökar. Så jag tror på något annat ändå.

Har provat att köra felkodsläsaren i den men den säger bara error vid försök till kontakt.

7 277 Inlägg
13 november 2015
#10
Säkring till ecun som har brunnit ?


23 Inlägg
13 november 2015
#11
har du kopplat loss startmotorn?? .. om ett relä går på som om den gick på krack så har du jordat något som inte ska jordas/alt klämt en kabel nånstans.. /alt eller jordfläta mellan motor och kaross.. prova med att jorda motorn med en startkabel från minus på batteriet smile

14 Inlägg
13 november 2015
Trådstartare
#12
Brains: Har gått igenom alla viktiga säkringar men dom är hela.

jannetso: Har inte rört startmotorn. Precis som du beskriver så är det ett relä som verkligen fått tokfnatt. Inget vanligt klickande utan det smattrar nästan mer. Och vill få det till att det är bränslepumpsrelät som låter.

Svårt att veta om man råkat klämma någon kabel. Inget jag har sett när jag kikat runt i alla fall.

Ska prova att jorda motorn som du skriver! Tack

23 Inlägg
13 november 2015
#13
känner igen din beskrivning.. du har nån kabel nånstans som spökar/kommit åt tror inte det är något stort fel.. men kan ta tid att hitta men troligen så är det nåns stans du har hållit på och jobbat eller kanske en kontakt du missat att koppla in?.. ta en öl.. koppla av och leta.. du hittar det till slut wink

14 Inlägg
14 november 2015
Trådstartare
#14
Har testat att jorda motorn men det blev ingen skillnad. Har även testat ett annat fullt fungerande uppladdat batteri men ingen skillnad.
Har mätt upp alla säkringar men ingen trasig.
Provat med ett fungerande bränslepumpsrelä men ingen skillnad.
Provade ett fungerande tändslutsteg/tändmodul, ingen skillnad.
Har mätt spänning på en av kontakterna till en tändspole, visar ca 10V.

Hittar ingen klämd kabel dock 2 tomma kontakter jag inte vet vad dom är till eller om det ens suttit något på dom tidigare. Bilder på dom nedan:
http://postimg.org/image/f77r1pfsv/
http://postimg.org/image/i7njau0c7/


För övrigt läste jag i Haynes att innan man demonterar ac-prylar så ska man göra någon funktion med dator där man ställer något till "serviceläge" eller liknande.
Detta gjordes dock inte innan pump, kompressor och kyl demonterades.
Kan det ha med saken att göra? Att bilen har gått in i någon form av läge där den inte går att starta pga detta?
Tycker inte själv att det kan ha med saken att göra men jag vet inte.

14 Inlägg
17 november 2015
Trådstartare
#15
Vilken spänning ska det ligga på tändspolarna när man vrider på start? Jag har 10V.

19 Inlägg
28 februari 2016
#16
Gammal tråd jag vet,men har du hittat felet? Har exakt samma problem på min bil. Turbon rasade och den är bytt.  Men den startar inte. Har komp,gnista,bränsle


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
28 februari 2016
#17
Undrar vad som rasade mer efter turbon..
Kan den verkligen missa att starta om man har både gnista och bränsle ?
Hur provades kompen?
Hur ser stiften ut ?
Senast redigerat av tommen1 (28 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

19 Inlägg
14 mars 2016
#18
Gnista finns. Provat med nya stift. Spridarna tryckte jag ner i flaskor och alla öppnar och flödar. Komptest gjordes med klocka. Samma värden på alla cylindrar. Ca 10.
Jag har kommit över elshemat till ecun och har mätt upp alla givare och alla är hela. Kamremmen är inte kuggad. Startspärren verkar det inte vara heller. 
Fick tipset att katten kunde täppas till utav oljan som den tryckte ur sig när turbon rasade, men när man kör den på starten så kommer det "avgaser" ur systemet.
Den vill fan inte starta bara.
Vet du ngt annat så provar jag direkt. Är desperat för tillfället


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 mars 2016
#19
Om det finns gnista så hade jag provat med startgas för att till 100% vara säker på att det verkligen är så!
Går den  igång någon sekund så är det ju soppa som saknas..
Senast redigerat av tommen1 (15 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 271 Inlägg
14 mars 2016
#20
Känns ju lite onödigt att fråga eftersom det är så basic men jag gör det ändå. Felkoder?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017


Sök