2583
Sök

Köpråd mellan Toyota Yaris eller Nissan Micra

52 Inlägg
13 november 2015
Trådstartare
#1
Söker en liten bil med automatlåda, gärna år -1 och framåt då dessa bilar har den nya CVT lådan som jag bara hört bra om.

Vad tycker ni om dessa två annonser?

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … 11&w=3

Yaris är väl en överlag bättre bil än Micra? Nu har ju dock Micran gått väldigt mycket färre mil jämfört med Yarisen och det är en väl en fördel. Vad tycker ni?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 november 2015
#2
Jag har varit bland de här modellerna och rotat när jag assisterat ett bilköp tidigare och i mina ögon är den generationen av Nissan Micra inte mycket att ha, det är mycket papplåda över den. Bland Nissans modeller är Note en mer rejäl bil på alla sätt och vis, tyvärr stiger den i pris om du skall ha CVT eftersom automatlåda endast finns till den större motorn DIG-S men som ett exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … 20&w=3
Eftersom du inte har angett någon budget så kanske den modellen med automatlåda går att nå?

I Nissans sortiment finns annars kontroversiella Juke, den är inte lika praktisk som Note men om du fastnar för charmen så:
http://www.blocket.se/halland/Nissan_Ju … amp;last=1
Det finns mindre motorer med framhjulsdrift, men det är inte lika kul...

Toyota Yaris är ett utmärkt val men jag ser ingen anledning att välja något annat än hybriddrivlinan till den bilen eftersom det är en helt annan bil att köra, och jag skulle tro att det högre inköpspriset betalar igen sig genom lägre driftkostnader och ett högre andrahandsvärde, exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 20&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 20&w=3

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

52 Inlägg
13 november 2015
Trådstartare
#3
Tack för din input. Egentligen vill jag inte lägga mer än 90.000 men som du sa så är Yaris en bättre bil mot Micra. Nu är det så att jag inte kör så värst mycket utan ligger på max 1100 mil om året så jag tjänar väl inte så mycket mer på att ta en Hybrid på så korta sträckor.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2015
#4
Qus skrev:
Tack för din input. Egentligen vill jag inte lägga mer än 90.000 men som du sa så är Yaris en bättre bil mot Micra. Nu är det så att jag inte kör så värst mycket utan ligger på max 1100 mil om året så jag tjänar väl inte så mycket mer på att ta en Hybrid på så korta sträckor.

Fördelarna med en Yaris Hybrid går nog att räkna i både sparade kronor och genom att du sparar lite på närmiljön med lägre utsläpp men mitt främsta skäl till att lyfta den modellen är skillnaden i körupplevelse. En steglös växellåda som de modeller du har riktat in dig mot håller väldigt förenklat motorns varvtal konstant men själva arbetet med att accelerera bilen sker genom att utväxlingen sömlöst förändras, en liten repetition om du redan har koll på hur de fungerar.

Men motor söker sig till de varvtal där effekten finns vilket kan skrivas som en formel där effekt = moment x varvtal.
Om du då har en liten 1.2l (Nissan) eller 1.33L (vanliga Yaris) sugmotor i kombination med CVT innebär det att varvtalet blir högt för att leverera en viss effekt då bottenstyrkan (momentet eller "effekt på låga varv") är låg, det blir förhållandevis mycket motorljud och den steglösa växellådans nackdelar i form av en seghet vid gaspådrag förstärks. Tänk dig en leksaksbil fäst i ett gummiband som du håller i handen, när du drar blir det först ett lagg innan bandet spänns. Därefter en svag acceleration medan bandet töjs och leksaksbilen sätts i rörelse som följs av en kvickare acceleration när bandet drar ihop sig och leksaken accelererar upp i samma fart som du drar din hand med.

Men om du då har en lite kraftigare drivlina som en stor V6, Nissan Juke med turbo ovan eller varför inte en liten motor med elmotorer (som har ett konstant högt vridmoment) upptill så behöver motorn inte hämta kraft på högre varv i samma utsträckning och känslan av gummiband minskar.

Det ger en mycket mer angenäm körupplevelse och är en av de främsta anledningarna till en Hybrid, sedan är det lite mysigt att smyga runt på eldrift förstås. Jag rekommenderar dig att provköra men det här är subjektivt och om du inte håller med mig är Yaris 1.33 självklart ingen dålig bil jämfört med Hybriden.
Senast redigerat av Rquired (15 november 2015)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

52 Inlägg
27 november 2015
Trådstartare
#5
Hur är Opel Corsa? Inte ofta man ser dom på Blocket. Tänkte på denna? http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Co … 11&w=3

Inte hört något om deras automat?

Forummoderator
18 008 Inlägg
27 november 2015
#6
Qus skrev:
Hur är Opel Corsa? Inte ofta man ser dom på Blocket. Tänkte på denna? http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Co … 11&w=3

Inte hört något om deras automat?

Jodå. Stora problem med deras lådor. Iallafall tidigare modeller.
https://www.google.se/search?q=opel+cor … ygP06ab4Bg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

59 Inlägg
27 november 2015
#7
Köp en polo istället årsmodell 10 å nyare
då får du en bättre bil för pengarna

52 Inlägg
27 november 2015
Trådstartare
#8
NR skrev:
Köp en polo istället årsmodell 10 å nyare
då får du en bättre bil för pengarna

Dom är också ca 30% dyrare. Just denna bil blev jag intresserad av för att den ligger så lågt i pris jämfört med andra bilar i samma storlek.

52 Inlägg
28 november 2015
Trådstartare
#9
Hur är egentligen nya versionen (2015) av trillingbilen? Tänkte på Citroen C1: http://www.blocket.se/stockholm/Citroen … 11&w=3

Tycker det finns för lite åsikter av folk som haft den men har förstått att den har flera förbättringar mot den senaste. Bullrar mindre än en Micra enligt Transportverket.

Forummoderator
18 008 Inlägg
28 november 2015
#10
Qus skrev:
Hur är egentligen nya versionen (2015) av trillingbilen? Tänkte på Citroen C1: http://www.blocket.se/stockholm/Citroen … 11&w=3

Tycker det finns för lite åsikter av folk som haft den men har förstått att den har flera förbättringar mot den senaste. Bullrar mindre än en Micra enligt Transportverket.

Sist jag körde en C1 var 2006. I Egenskap av bilhandlare hade vi en demobil som jag brukade 14 mil ToR varje dag. Gillade den. Hade det funnits automatlåda då hade jag behållit bilen...

En C1 anno 2015 har en ETG automlåda med 5 växlar vilket i nuläget får anses lite snålt. De brukar ha mellan 6-8 växlar... Om denna är bra eller inte vet inte jag enligt ovan. Rådet är och provköra. Gärna i köer då vissa lådor av denna sort (Läs: DSG) kan rycka rätt bra. Vi har haft en DSG7.

Mitt råd är således om du ska köpa en ny bil att prova en sådan i 24h. Det bör försäljaren fixa. Han har möjlighet till detta. NU ÄR jag rätt skadad av vår Toyota Prius som har CVT-låda som innebär att den inte växlar alls utan håller varven på den nivå som är "rätt för bilen". Den är bra mycket större inuti än en C1. C1 säger även att blandad körning är 0,42 l/mil. Prius vill ha detta med. Skatten är det samma.

Jag är överlag misstänksam mot dessa robotlådor då de har dubbla kopplingar som en manuell bil men det är en dator som sköter växlingarna. Så det finns då ett krav på underhåll som innebär byte av koppling ibland. Samt att robotlådans dator bör fungera... En automatlåda som den vi har i V70/300C innehåller cirka 5-600 delar. Toyotas hybridlåda innehåller 21 delar. Hur mycket delar en robotlåda innehåller vet jag inte men dessa slits mer än en förr i tiden så vanlig automat.

Bilar du ska undvika:
VW/Skoda/Seat med DSG.
Opel med Easytronic.

En vanlig automat håller bra (+40000 mil) men de drar soppa. Därav alla dessa robotlådor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

52 Inlägg
1 december 2015
Trådstartare
#11
Nu hittade jag en Yaris 2012 Hybrik för 105.000, måste ju vara värt pengarna. Ska ringa dit imorgon.

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=3

Forummoderator
18 008 Inlägg
1 december 2015
#12
Qus skrev:
Nu hittade jag en Yaris 2012 Hybrik för 105.000, måste ju vara värt pengarna. Ska ringa dit imorgon.

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=3

Nu är jag rätt förtjust i Toyotas hybridlina. Så lätt partiskt. Men provkör! Gillar du den så köp...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

52 Inlägg
3 december 2015
Trådstartare
#13
Hybridsmurfen skrev:
Qus skrev:
Nu hittade jag en Yaris 2012 Hybrik för 105.000, måste ju vara värt pengarna. Ska ringa dit imorgon.

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=3

Nu är jag rätt förtjust i Toyotas hybridlina. Så lätt partiskt. Men provkör! Gillar du den så köp...

Provkörd och köpt. Bilen var bättre än vad jag förväntat mig i körupplevelse och allt i princip.

Forummoderator
18 008 Inlägg
3 december 2015
#14
Qus skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Qus skrev:
Nu hittade jag en Yaris 2012 Hybrik för 105.000, måste ju vara värt pengarna. Ska ringa dit imorgon.

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=3

Nu är jag rätt förtjust i Toyotas hybridlina. Så lätt partiskt. Men provkör! Gillar du den så köp...

Provkörd och köpt. Bilen var bättre än vad jag förväntat mig i körupplevelse och allt i princip.

Bra. Du har troligen köpt en mycket bra bil som kommer att hålla länge. Går snålt gör den med :-) Det ända den inte gillar är motorvägsfart i 130 km/h. De varvar rätt bra då men drar inte så mycket mer. Kör i 100-110 km/h på motorväg så håller den i evighet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök