4388
Sök

Köpråd: Volvo 940 tdic orginal?

42 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#1
Tjenare! Jo, jag har länge suttit å kollat runt på svenska sidor och bland folk om dem har en orginal volvo 940 med tdic motorn, som jag antar är en import motor??

Men när man kollat lite här på garaget så är det rätt många som har importerade tdicar ifrån belgien, och andra liknande länder.
Men då ställer jag frågan, vilka bra sidor finns det som man kan lita på osv, där det kan finnas någon fin orginalare.

Kanske ni till och med kan hjälpa mig leta? Eller ni kanske har någon till salu? big_smile

Mvh alex

2 310 Inlägg
16 december 2015
#2
Eftersom titeln säger "köpråd", får jag väl passa på att flika in mina $0.02.
Jag vet att D24:an har uppnått närapå gudastatus i vissa kretsar, men jag kan inte förstå varför. Den är opålitlig (med gammelvolvostandard), och till och med när den funkar som den ska är den slö och ofantligt törstig för att vara en diesel. De två senare punkterna kan man väl stå ut med om man verkligen vill ha en, men just opålitligheten (speciellt med tanke på körstilen hos sagda kretsar, som oftast tidigare ägare är del av) gör att jag skulle råda dig att köpa en bensinare istället. Gärna med turbo, för inte heller bensinarna är några kraftpaket original.

Å andra sidan finns det en del plus med tdic:arna också. De är oftast mycket mer utrustade från fabrik, tillval som skinnklädsel, elhissar/speglar, träpaneler, farthållare etc är mer regel än undantag, till skillnad från bensinarna, där det finns många snikvarianter. Däremot är det inte alls svårt att eftermontera extratillbehör i dessa bilarna, speciellt om du köper en 96-98 där i princip all el är fördragen. smile
Senast redigerat av Mew (16 december 2015)


Forummoderator
18 092 Inlägg
16 december 2015
#3
Mew skrev:
Eftersom titeln säger "köpråd", får jag väl passa på att flika in mina $0.02.
Jag vet att D24:an har uppnått närapå gudastatus i vissa kretsar, men jag kan inte förstå varför. Den är opålitlig (med gammelvolvostandard), och till och med när den funkar som den ska är den slö och ofantligt törstig för att vara en diesel. De två senare punkterna kan man väl stå ut med om man verkligen vill ha en, men just opålitligheten (speciellt med tanke på körstilen hos sagda kretsar, som oftast tidigare ägare är del av) gör att jag skulle råda dig att köpa en bensinare istället. Gärna med turbo, för inte heller bensinarna är några kraftpaket original.

Å andra sidan finns det en del plus med tdic:arna också. De är oftast mycket mer utrustade från fabrik, tillval som skinnklädsel, elhissar/speglar, träpaneler, farthållare etc är mer regel än undantag, till skillnad från bensinarna, där det finns många snikvarianter. Däremot är det inte alls svårt att eftermontera extratillbehör i dessa bilarna, speciellt om du köper en 96-98 där i princip all el är fördragen. smile

Håller med. D24:an är en katastrofmotor, har haft 3 varav en tdic. Den gick dock fint. Problemet är vintertid om maskinen är sliten. Då vägrar den starta utan motorvärmare.

Jag kan tänka mig att köpa en i alla fall: Ljudet! Mer dieselknack än så blir det inte för de pengarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 195 Inlägg
16 december 2015
#4
skulle välja en 91-92:ans 940GL/turbo bensinare regga den med diesel och välja en vättigare vag motor än just d24.. en pd 130hk är perfekt  går snålt bra med ork och tål att plågas smile

Kör fort så hinner inget hända...

42 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#5
Som Mew och Hybridsmurfen skrev, det är mest en status pryl eftersom det inte finns så många av dem och för det grova motor ljudet som blir av tdic.

Men det är som ni andra säger också att det kan/är mycket problem med dessa d24or, men har även haft polare som haft problem fria d24or och tdicar.

Måste bara tilläga att en tdic klår alla merca dieselar med 3", ett känsligt ämne kanske? men det är vad jag tycker. ^^

Fri fart för ett fritt folk!
14 195 Inlägg
16 december 2015
#6
AlexRosenquist skrev:
Som Mew och Hybridsmurfen skrev, det är mest en status pryl eftersom det inte finns så många av dem och för det grova motor ljudet som blir av tdic.

Men det är som ni andra säger också att det kan/är mycket problem med dessa d24or, men har även haft polare som haft problem fria d24or och tdicar.

Måste bara tilläga att en tdic klår alla merca dieselar med 3", ett känsligt ämne kanske? men det är vad jag tycker. ^^

visa mig gärna den d24 som har över 300hk...  en d24 kan och kommer aldrig slå en mb OM motor smile  ljudet är väldigt ointresant när man står där med spräckt topp och blåst packning ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 092 Inlägg
16 december 2015
#7
Growe skrev:
AlexRosenquist skrev:
Som Mew och Hybridsmurfen skrev, det är mest en status pryl eftersom det inte finns så många av dem och för det grova motor ljudet som blir av tdic.

Men det är som ni andra säger också att det kan/är mycket problem med dessa d24or, men har även haft polare som haft problem fria d24or och tdicar.

Måste bara tilläga att en tdic klår alla merca dieselar med 3", ett känsligt ämne kanske? men det är vad jag tycker. ^^

visa mig gärna den d24 som har över 300hk...  en d24 kan och kommer aldrig slå en mb OM motor smile  ljudet är väldigt ointresant när man står där med spräckt topp och blåst packning ;-)

Nej, En d24 pallar inte med effekt. Givetvis är en 300D om606 en bättre bil. Jag tog dock och tittade på annonser på d24-bilar. De har blivit riktigt dyra! Är det status-boost?

Och en sak till: De finns de ute i vårt land som säger 740/940 TDi. Nej, en TDi har inget gemensamt med en tdic. De går på samma olja och jobbar enligt samma princip förvisso.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

42 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#8
Growe, jag talar inte för hur mycket en motor pallar. Utan en trimmad OM motor enligt mig låter ljusare än en tdic, då jag tycker tdicen låter murkare.

Har inget emot OM motorer alls, har många arbetskollegor som håller på med OM och det är rediga maskiner absolut.. men nu syftade jag mer kring avgasljudet wink

1 362 Inlägg
16 december 2015
#9
Jag säger så här.. Köp en Fräsch tdic som är servad rätt och med nya glödstift klarar dom vintern perfekt, har åkt d24 flera vintrar utan problem och jag har aldrig bytt en enda del på någon så ärligt sköter man motorn rätt så är det inga problem och när folk kastar skit över dessa motorer så tror jag inte ens att endel av dom ägt någon.. Säger man att dom är skräp så har man troligtvis inte skött oljebyten m.m och då ska ingen motor hålla enligt mig så jag säger att vill man ha en tdic ska man helt klart köpa en smile


1 450 Inlägg
16 december 2015
#10
Säger som många andra att sköter man dessa motorer så funkar dom klockrent. Farsan har två st turbo diesel. Dock är det 240 men samma motor. Dem är även importerade.
Den ena har gått runt 60 tusen mil har ja för mig och funkar perfekt än

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Forummoderator
18 092 Inlägg
16 december 2015
#11
turbo98 skrev:
Jag säger så här.. Köp en Fräsch tdic som är servad rätt och med nya glödstift klarar dom vintern perfekt, har åkt d24 flera vintrar utan problem och jag har aldrig bytt en enda del på någon så ärligt sköter man motorn rätt så är det inga problem och när folk kastar skit över dessa motorer så tror jag inte ens att endel av dom ägt någon.. Säger man att dom är skräp så har man troligtvis inte skött oljebyten m.m och då ska ingen motor hålla enligt mig så jag säger att vill man ha en tdic ska man helt klart köpa en smile

Det just det. En fräsch d24 klarar vintern. En som är sliten startar inte hur fina glödstift man än har. Men jag håller med i övrigt: Vill man ha en så ska man köpa en. Dock inte första bästa, det fannas inte för många på blocket så var beredd att åka ett gäng mil. Eller som TS sa: Importera, kan fan ligga pengar i det?

Jag hade en volvo 240, fransk import, cirka modell 1990. Den startade alltid.
En 740GL med d24 var mindre kul. Gick fint men start i minusgrader var ingen hit. Den fick dock nya glödstift och nya bränsleledningar på en volvo-verkstad. Sen sålde jag den. Trots mina utlägg för att få den i toppskick innan försäljning så verkar bilen bytt motor.
En Volvo 745 tdic med automat å skinnklädsel, elhissar m.m. gick som ett skott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 362 Inlägg
16 december 2015
#12
Hybridsmurfen skrev:
turbo98 skrev:
Jag säger så här.. Köp en Fräsch tdic som är servad rätt och med nya glödstift klarar dom vintern perfekt, har åkt d24 flera vintrar utan problem och jag har aldrig bytt en enda del på någon så ärligt sköter man motorn rätt så är det inga problem och när folk kastar skit över dessa motorer så tror jag inte ens att endel av dom ägt någon.. Säger man att dom är skräp så har man troligtvis inte skött oljebyten m.m och då ska ingen motor hålla enligt mig så jag säger att vill man ha en tdic ska man helt klart köpa en smile

Det just det. En fräsch d24 klarar vintern. En som är sliten startar inte hur fina glödstift man än har. Men jag håller med i övrigt: Vill man ha en så ska man köpa en. Dock inte första bästa, det fannas inte för många på blocket så var beredd att åka ett gäng mil. Eller som TS sa: Importera, kan fan ligga pengar i det?

Jag hade en volvo 240, fransk import, cirka modell 1990. Den startade alltid.
En 740GL med d24 var mindre kul. Gick fint men start i minusgrader var ingen hit. Den fick dock nya glödstift och nya bränsleledningar på en volvo-verkstad. Sen sålde jag den. Trots mina utlägg för att få den i toppskick innan försäljning så verkar bilen bytt motor.
En Volvo 745 tdic med automat å skinnklädsel, elhissar m.m. gick som ett skott.

Att importera en fräsch tdic från t.ex Belgien eller Tyskland skulle jag göra om jag skulle ha en för det finns riktigt fräscha till vettiga pengar där smile


Forummoderator
18 092 Inlägg
16 december 2015
#13
turbo98 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
turbo98 skrev:
Jag säger så här.. Köp en Fräsch tdic som är servad rätt och med nya glödstift klarar dom vintern perfekt, har åkt d24 flera vintrar utan problem och jag har aldrig bytt en enda del på någon så ärligt sköter man motorn rätt så är det inga problem och när folk kastar skit över dessa motorer så tror jag inte ens att endel av dom ägt någon.. Säger man att dom är skräp så har man troligtvis inte skött oljebyten m.m och då ska ingen motor hålla enligt mig så jag säger att vill man ha en tdic ska man helt klart köpa en smile

Det just det. En fräsch d24 klarar vintern. En som är sliten startar inte hur fina glödstift man än har. Men jag håller med i övrigt: Vill man ha en så ska man köpa en. Dock inte första bästa, det fannas inte för många på blocket så var beredd att åka ett gäng mil. Eller som TS sa: Importera, kan fan ligga pengar i det?

Jag hade en volvo 240, fransk import, cirka modell 1990. Den startade alltid.
En 740GL med d24 var mindre kul. Gick fint men start i minusgrader var ingen hit. Den fick dock nya glödstift och nya bränsleledningar på en volvo-verkstad. Sen sålde jag den. Trots mina utlägg för att få den i toppskick innan försäljning så verkar bilen bytt motor.
En Volvo 745 tdic med automat å skinnklädsel, elhissar m.m. gick som ett skott.

Att importera en fräsch tdic från t.ex Belgien eller Tyskland skulle jag göra om jag skulle ha en för det finns riktigt fräscha till vettiga pengar där smile

Då är du nog inne på något där... Ska till tyskland i ett annat ärende i januari, ska fan kolla om det finns några fina tdic då dessa verkar vara guld värda idag...

Ser den ut som min 740GL D24 så kanske man ska avstå:

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/94868/94868-1018404.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 362 Inlägg
16 december 2015
#14
Hybridsmurfen skrev:
turbo98 skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Det just det. En fräsch d24 klarar vintern. En som är sliten startar inte hur fina glödstift man än har. Men jag håller med i övrigt: Vill man ha en så ska man köpa en. Dock inte första bästa, det fannas inte för många på blocket så var beredd att åka ett gäng mil. Eller som TS sa: Importera, kan fan ligga pengar i det?

Jag hade en volvo 240, fransk import, cirka modell 1990. Den startade alltid.
En 740GL med d24 var mindre kul. Gick fint men start i minusgrader var ingen hit. Den fick dock nya glödstift och nya bränsleledningar på en volvo-verkstad. Sen sålde jag den. Trots mina utlägg för att få den i toppskick innan försäljning så verkar bilen bytt motor.
En Volvo 745 tdic med automat å skinnklädsel, elhissar m.m. gick som ett skott.

Att importera en fräsch tdic från t.ex Belgien eller Tyskland skulle jag göra om jag skulle ha en för det finns riktigt fräscha till vettiga pengar där smile

Då är du nog inne på något där... Ska till tyskland i ett annat ärende i januari, ska fan kolla om det finns några fina tdic då dessa verkar vara guld värda idag...

Ser den ut som min 740GL D24 så kanske man ska avstå:

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/94868/94868-1018404.jpg

Jo låter vettigt, om man bara visste om någon köp/sälj sida som typ blocket fast för tyskarna kunde man ju kolla lite big_smile


Forummoderator
18 092 Inlägg
16 december 2015
#15
turbo98 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
turbo98 skrev:

Att importera en fräsch tdic från t.ex Belgien eller Tyskland skulle jag göra om jag skulle ha en för det finns riktigt fräscha till vettiga pengar där smile

Då är du nog inne på något där... Ska till tyskland i ett annat ärende i januari, ska fan kolla om det finns några fina tdic då dessa verkar vara guld värda idag...

Ser den ut som min 740GL D24 så kanske man ska avstå:

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/94868/94868-1018404.jpg

Jo låter vettigt, om man bara visste om någon köp/sälj sida som typ blocket fast för tyskarna kunde man ju kolla lite big_smile

mobile.de

Har importerat bilar från tyskland förr. Det är inte speciellt krångligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 362 Inlägg
16 december 2015
#16
Hybridsmurfen skrev:
turbo98 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Då är du nog inne på något där... Ska till tyskland i ett annat ärende i januari, ska fan kolla om det finns några fina tdic då dessa verkar vara guld värda idag...

Ser den ut som min 740GL D24 så kanske man ska avstå:

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/94868/94868-1018404.jpg

Jo låter vettigt, om man bara visste om någon köp/sälj sida som typ blocket fast för tyskarna kunde man ju kolla lite big_smile

mobile.de

Har importerat bilar från tyskland förr. Det är inte speciellt krångligt.

fränt men hur sker själva "importeringen" smile?

denna t.ex verkar lågmilad och fräsch för småpengar jämfört med sverige

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai … geNumber=1
Senast redigerat av turbo98 (16 december 2015)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 december 2015
#17
Satsa på något mera udda, en 780 med D24T. Nästan alla 780 i Italien fick D24T, förutom några få med B204GT.
Dock är det för mig en gåta hur man kunde stoppa i en sketen D24 i en så pass dyr bil som 780 var.

http://www.subito.it/annunci-italia/ven … &re=16

Jonas

Forummoderator
18 092 Inlägg
16 december 2015
#18
turbo98 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
turbo98 skrev:

Jo låter vettigt, om man bara visste om någon köp/sälj sida som typ blocket fast för tyskarna kunde man ju kolla lite big_smile

mobile.de

Har importerat bilar från tyskland förr. Det är inte speciellt krångligt.

fränt men hur sker själva "importeringen" smile?

denna t.ex verkar lågmilad och fräsch för småpengar jämfört med sverige

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai … geNumber=1

Gudars skymning! En sån fin tdic för kaffepengar, man kan pruta med tyskar men räkna inte med stora belopp. De är lite mer bundna vid priset.

Ska du importera en bil så gäller följande:
- Fahrzugsbevis ska finnas i original. Utan detta går inte bilen att regga Sverige. Deras motsvarighet till reg-bevis.
- Du och säljaren får ta en tripp till deras "vägverket" där du får nya exportskyltar och köpa en försäkring. Räkna med 2000:- för detta. De brukar sällan prata engelska så se till att säljaren kan följa med. Räkna med 3 timmar.
- Du måste ha giltigt pass.
- Väl hemma så ringer du transportstyrelsen och förklarar läget. Du får då tillfälliga skyltar och de ser ut såhär som på vår husbil vi tog hem för ett antal år sedan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e7843f3be7f92b0648f1311584dfa58d.jpg

Sen beställer du en Registeringsbesiktning. cirka 1200:- Sen är det klart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 092 Inlägg
16 december 2015
#19
Hybridsmurfen skrev:
turbo98 skrev:
Hybridsmurfen skrev:

mobile.de

Har importerat bilar från tyskland förr. Det är inte speciellt krångligt.

fränt men hur sker själva "importeringen" smile?

denna t.ex verkar lågmilad och fräsch för småpengar jämfört med sverige

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai … geNumber=1

Gudars skymning! En sån fin tdic för kaffepengar, man kan pruta med tyskar men räkna inte med stora belopp. De är lite mer bundna vid priset.

Ska du importera en bil så gäller följande:
- Fahrzugsbevis ska finnas i original. Utan detta går inte bilen att regga Sverige. Deras motsvarighet till reg-bevis.
- Du och säljaren får ta en tripp till deras "vägverket" där du får nya exportskyltar och köpa en försäkring. Räkna med 2000:- för detta. De brukar sällan prata engelska så se till att säljaren kan följa med. Räkna med 3 timmar.
- Du måste ha giltigt pass.
- Väl hemma så ringer du transportstyrelsen och förklarar läget. Du får då tillfälliga skyltar och de ser ut såhär som på vår husbil vi tog hem för ett antal år sedan:

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e7843f3be7f92b0648f1311584dfa58d.jpg

Sen beställer du en Registeringsbesiktning. cirka 1200:- Sen är det klart.

Nu är det din tråd så du har "första tjing" men jag är fan sugen på att köpa den bilen annars!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 362 Inlägg
16 december 2015
#20
Hybridsmurfen skrev:
turbo98 skrev:
Hybridsmurfen skrev:

mobile.de

Har importerat bilar från tyskland förr. Det är inte speciellt krångligt.

fränt men hur sker själva "importeringen" smile?

denna t.ex verkar lågmilad och fräsch för småpengar jämfört med sverige

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai … geNumber=1

Gudars skymning! En sån fin tdic för kaffepengar, man kan pruta med tyskar men räkna inte med stora belopp. De är lite mer bundna vid priset.

Ska du importera en bil så gäller följande:
- Fahrzugsbevis ska finnas i original. Utan detta går inte bilen att regga Sverige. Deras motsvarighet till reg-bevis.
- Du och säljaren får ta en tripp till deras "vägverket" där du får nya exportskyltar och köpa en försäkring. Räkna med 2000:- för detta. De brukar sällan prata engelska så se till att säljaren kan följa med. Räkna med 3 timmar.
- Du måste ha giltigt pass.
- Väl hemma så ringer du transportstyrelsen och förklarar läget. Du får då tillfälliga skyltar och de ser ut såhär som på vår husbil vi tog hem för ett antal år sedan:

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e7843f3be7f92b0648f1311584dfa58d.jpg

Sen beställer du en Registeringsbesiktning. cirka 1200:- Sen är det klart.

skapligt enkelt och billigt att ta hem från tyskland alltså smile



Sök