HistoriaNär bilen först kom till min kännedom, 1991, var det min farfar som ägde den. Hon har funnits med hela min uppväxt och kort innan farfars bortgång tog jag över henne så det finns väldigt mycket minnen med bilen bland annat en liten buckla jag råkade orsaka på bilens framskärm, efter att ha cyklat ned för uppfarten trots att jag inte fick, som ännu finns kvar.
När jag först fick henne tyckte jag hon var väldigt tråkig. Vad finns det att göra med henne, liksom? Efter lite googlande på stylade Passater fick jag en idé om hur jag ville ha henne. Nu är hon ett ihopbygge av tre olika Passater och mycket av både interiören och exteriören är utbytt till originaldelar från GT-modellen.Kort info om allt jag gjort/monterat på bilenFälgar, däck och bromsar - Porsche D90 16" ;25mm omvandlar spacers från 4/100 till 5/130 bultfördelning runt om samt 2x25 mm spacers fram och 2x30 mm bak, G60 bromsskivor samt broms-ok fram (skivbromsar bak på gång)
Interiör / Inredning - Svart skinninredning, original USA-armstöd med svart skinnhandbroms, damask och mugghållare, hemmagjord växelspak, elhissar fram och bak eftermonterat, GT takbelysning/läslampa samt GT original läslampor för baksätet, hemmagjord växelspakdamask, klätt om innertak och hatthylla till svart skinn, bytt ut den fula grå heltäckande mattan till den svarta från en GT, Wolfsburg Editionmattor, Audi S2 coupe treekrad ratt, monterat blinkersspak med knapp för cruise control samt spak för vindrutetorkaren med knappar för färddator, isolerat det mesta så bilen är tystare att åka med och för att ljud inte ska läcka ut, digital voltmätare, USB uttag för laddning av tex telefon.
Exteriör / Styling - Sänkt med coilovers, stretchade däck 165/45r16 på 8" breda fälgar, GT skärmbreddare samt kjolar och GT-lister, torkararm Fiat, original vinge eftermonterat, Hella dubbeloptik framlyktor, GT-fronten med dimljus, elspeglar, USA regskyltsramp samt vindavvisare på fram- och bakdörrarna, bytt regskyltsbelysning till den mindre modellen från passat, Xenon i helljus, framskärmsblinkers ersatta med CL-emblem, blank svart folierat tak.
Framtidsplaner-Treser baklysen.
-Hänga i G60 motor samt G60 skivbromsar runt om, eventuellt Audis 1.8t-motor
-Fått tag i en till front med dimljus jag ska modifiera lite för att se mer stilrent ut, mer som test så får se om det blir något av det.
-Skicka bilen på lackering, blir samma originalröda färg som nu.
-Eventuellt byta ut framskärmarna till GT-framskärmar med annan sorts blinkers och emblem (blir i samband med omlackering), dock osäker eftersom original ser mer stilrent ut utan blinkers överhuvudtaget.
-Modda in stereon till mittenfacket
-Laminat-/trägolv i bakluckan
-Bygga en trailer/husvagn utav bakdelen på en annan Passat
-Gardiner
Mål-Ha den fetaste Passaten
-Ställa ut på Elmia
-Dra på roadtrip till Tyskland när bilen är helt klar
-Åka på så många träffar som möjligt
-Ha roligt
Aktuellt just nu-Göra bilen besiktnings redo
-Få ut bilen så jag kan påbörja ett till fäste på bakaxeln för bälgarna så bilen blir lägre
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så här har det sett ut genom tidenBild från 1992 som farfar testfotograferat med sin då nya kamera
Typ innan det började hända något med bilen, hade bara hunnit sänka den i princip
Här hade jag lyckats få tag i GT-lister
Eftermonterade originalvinge på den sen, så här såg den ut utan
Ungefär såhär såg inredningen ut
Sen fick jag in skinninredningen efter jag åkte och hämta en Passat, tog ca 18 timmar dit och sen hem igen. Den hade dessutom elhissar både fram och bak som jag passade på att plocka. Fram är ovanligt men bak visste jag inte ens att det fanns
Bytte tillslut till ut den grå fula mattan till den svarta GT heltäckande mattan
Kapade lite i plasten för att få dit original innebelysning för baksätet. Grymt glad att jag fick tag i det, då de lyfter upp inredningen och ser fräschare ut när det lyser upp allt samt, som sagt, ovanliga delar.
Köpte mig en Audi coupératt och monterade. Älskar formen och känslan i dom rattarna så var tvungen att ha en
Efter många månaders surfande hittade jag fälgarna jag ville ha till bilen; Porsche D90 16" och alla fyra är 8" breda
Så här ser bilen ut idag
Bild tagen med en kamera från 70-talet, en Chinon CM-3
Denna är också tagen med Chinonkameran
MVH David