3434
Sök

Hur fungerar common rail systemet?

29 Inlägg
22 december 2015
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder.. om det blir luft i det?

451 Inlägg
22 december 2015
#2
startar inte pga för lågt tryck i fuelrailen

29 Inlägg
22 december 2015
Trådstartare
#3
Ok. Killen som hjälpte mig med bilen gjorde en fel sökning och fick signal på fuelrailen bytt den. Bilen startar inte ändå. Tillägger oxå att han öppna upp spridarröret luft kanske?? Blir tokig snart. Rulla igång den fungerar men startar inte på nyckel. Det går bara runt!! Tips på hur man fixar den?? Opel vivaro 1.9 2003 19800 mil.

451 Inlägg
22 december 2015
#4
Måste felsöka, kolla dieseltrycket vid start med nyckel.. skall ligga på ca 350 - 500bar

trycket ska peaka uppåt i grafläget
Senast redigerat av JUSTer (22 december 2015)

5 126 Inlägg
22 december 2015
#5
Kan vara en spridare som läcker så inte pumpen orkar bygga tryck.
Vanligt på nissan och Renault smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 751 Inlägg
22 december 2015
#6
Finns det inte ett läge i VCDS där man "luftar" systemet, vet att polarn när han bytte mitt bensinfilter på min Audi så körde han någon anpassning som luftade systemet. Man hörde då hur pumpen jobbade. Vet dock inte om det var något med spridarna också.

Who Djaa bless no man curse

29 Inlägg
22 december 2015
Trådstartare
#7
Tror nämligen att tjejen körde Slut på diesel i den. Var bara in i butiken o kom ut p bilen ville inte starta på nyckel. Bytte fuelrailen.. o prova. Men ikke! Rulla igång den. Finns ingen handpump på den Heller.  Tryck i tanken har jag hört att man kan göra. Men man ska absolut inte öppna något spridar rör. Vilket har gjorts. Men konstiga är att den går ju bra om jag rullar igång den.

163 Inlägg
22 december 2015
#8
VwDH skrev:
Tror nämligen att tjejen körde Slut på diesel i den. Var bara in i butiken o kom ut p bilen ville inte starta på nyckel. Bytte fuelrailen.. o prova. Men ikke! Rulla igång den. Finns ingen handpump på den Heller.  Tryck i tanken har jag hört att man kan göra. Men man ska absolut inte öppna något spridar rör. Vilket har gjorts. Men konstiga är att den går ju bra om jag rullar igång den.

Vivaro har väl handpump? En plastblåsa på passagerarsidan av motorrummet vid filtret?


29 Inlägg
22 december 2015
Trådstartare
#9
keykey skrev:
VwDH skrev:
Tror nämligen att tjejen körde Slut på diesel i den. Var bara in i butiken o kom ut p bilen ville inte starta på nyckel. Bytte fuelrailen.. o prova. Men ikke! Rulla igång den. Finns ingen handpump på den Heller.  Tryck i tanken har jag hört att man kan göra. Men man ska absolut inte öppna något spridar rör. Vilket har gjorts. Men konstiga är att den går ju bra om jag rullar igång den.

Vivaro har väl handpump? En plastblåsa på passagerarsidan av motorrummet vid filtret?

Nix jag har kollat och det finns inte.. Lr jag o en till kolla och vi såg ingen. Men första man blir blind på är ögonen sägs det..  ska dubbel kolla. Men hur gör man annars om man misstänker luft i systemet?  Någon som Har tips?? Ingen lust  o lämna in den då den redan kostat mig för mycket..

mopar300
22 december 2015
#10
har för mig att man måste fylla pumpen med bränsle....å försöka få fram bränslet till pumpen med.....
skulle en spridare läcka så skall den väl starta ändå men på en cyl mindre till en början....

29 Inlägg
22 december 2015
Trådstartare
#11
Kan man se på en fel sökning om det är fel på spridare?  Tänkte på om dom är elektroniska . Lr kan man höra då bilen är igång.. hur hörs det isf.

29 Inlägg
22 december 2015
Trådstartare
#12
Har även problem med glödningen.. kan dra bort glödrelä utan att det kommer upp någon symbol på displayen att något typ är fel. Tog även upp ett stift sätter det på hatten. Jorda stiftet.. vred på nyckel. Stiftet iskallt.  Vart får glödrelä ström från? Batteri lr från startmotorn? Kan vara därför den inte startar..


Sök