4412
Sök

Fick sladd!! Vad gjorde jag fel?

260 Inlägg
26 december 2015
Trådstartare
#21
MammDiin skrev:
Det kunde inte vara så att du svängde ur spåren i vägen och bakhjulen inte slapp upp ur dem och bilen började gå med ''sidan'' före, alternativs att bakhjulen letade upp ett annat spår?

Jo, det låter troligt. Även om jag inte märkte att framhjulen lämnade spåret. Men jag vet sen tidigare att det kan slå på den där platsen, eftersom det är spår i själva asfalten. Man känner av det på sommaren också, att bilen vill till att dra hit och dit.

260 Inlägg
26 december 2015
Trådstartare
#22
Vettemannen skrev:
För hög fart till rådande väglag.

/Benny

Jag vet. Men det märkliga (och pinsamma) är att det bara var jag som råkade ut för det. Andra körde lika fort, eller fortare. De kan givetvis ha haft bättre utrustning eller körkunskap, men att alla hade det? Att ingen ens vinglade till lite? Jag tänker att antingen gjorde jag något jag inte märkte, eller så hade jag otur med någon specifik punkt i körbanan eller nåt. Något i just mitt framförande skiljde sig i alla fall.

260 Inlägg
26 december 2015
Trådstartare
#23
mb_pucken skrev:
Vad du jode för fel kan jag inte svåra på. Men jag har ett litet tipps.
Du skriver att du aldrig fått sladd osv. Jag tycker du borde leta på en stor öde parkering och pröva sladda lite för att se hur din bil uppträder vid olika situationer. Tror det är nyttigt att få känna på en sladd och kanske lära sig hur man parerar och hur bilen reagerar.

Brukar själv tvinga ut min mor på sjöisen varie vinter och träna lite :-)

Den enda erfarenhet jag har är halkbanan när jag tog körkortet. tongue

260 Inlägg
26 december 2015
Trådstartare
#24
FLindgren skrev:
Ta en extra koll på däcken då jag jobbar på däckverkstad och vet hur däck ser ut när kunderna tycker att de se "ganska bra" ut. Även vad det är för däcksort.

Nordfrost Continental, dubben känns fortfarande rejält om man stryker handen över däcket, så att säga. Har säkert tappat någon dubb, men mönstringen är fortfarande djup.
Senast redigerat av Genna (26 december 2015)

260 Inlägg
26 december 2015
Trådstartare
#25
cyberk2 skrev:
Koppla ur är väldigt oeffektivt sätt att häva sladd, likaså att bromsa. Men varje situation kräver sin egna parering.

Jag är ganska övertygad om att jag tryckte ner kopplingen, för det gör jag hellre en gång för mycket för att bilen ska gå jämnare, dvs inte riskera att hacka om jag bromsar in utan att växla ner. Garanterat trampade jag ner kopplingen, för det fanns ingen tid att växla ner. Jag hade varit livrädd att få motorstopp mitt i allt...

2 849 Inlägg
26 december 2015
#26
Genna skrev:
FLindgren skrev:
Ta en extra koll på däcken då jag jobbar på däckverkstad och vet hur däck ser ut när kunderna tycker att de se "ganska bra" ut. Även vad det är för däcksort.

Nordfrost Continental, dubben känns fortfarande rejält om man stryker handen över däcket, så att säga. Har säkert tappat någon dubb, men mönstringen är fortfarande djup.

När är däcken tillverkade, gamla stenhårda däck har inget grepp kvar även om dubb och mönster är okej.
Hur har dom förvarats på sommaren?

Tycker det låter som dåliga däck trots allt.

1 513 Inlägg
26 december 2015
#27
Genna skrev:
mb_pucken skrev:
Vad du jode för fel kan jag inte svåra på. Men jag har ett litet tipps.
Du skriver att du aldrig fått sladd osv. Jag tycker du borde leta på en stor öde parkering och pröva sladda lite för att se hur din bil uppträder vid olika situationer. Tror det är nyttigt att få känna på en sladd och kanske lära sig hur man parerar och hur bilen reagerar.

Brukar själv tvinga ut min mor på sjöisen varie vinter och träna lite :-)

Den enda erfarenhet jag har är halkbanan när jag tog körkortet. tongue

Jag håller med mb_pucken, ut och sladda med dig tongue

Halkörningen är värdelös, cirka 10 minuter effektiv körtid lär man sig inte mycket på. Särskilt som man bara får uppleva halka under konstgjorda och kontrollerade former utan någon direkt utbildning i hur man ska hantera och lösa en sladd. Till och med läraren rådde oss att åka ut och sladda när vi fått lappen då man känner sig mycket tryggare bakom ratten när man vet vad man ska göra och man har enklare att känna av när man är på väg att tappa greppet etc.

Därmed inte sagt att du gjort något fel i incidenten du beskriver, finns tusen olika anledningar exempelvis spårig väg som du nämner. Det finns mycket som spelar in och det är därför det är så lurigt att köra i snö och halka smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Forummoderator
18 149 Inlägg
28 december 2015
#28
Sånt kan hända alla. Hade alla kört perfekt så hade vi haft 0 olyckor per år i trafiken. Men jag håller med övriga: Ut och sladda runt på en stor parkering!

Till övriga:
TS har en framhjulsdriven manuell bil utan antispinn eller ESP.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 december 2015
#29
Genna skrev:
Jag har aldrig haft en sladd på bilen förr och undrar om jag gjorde något fel och hur jag kan undvika det en annan gång.

Ta körkort. Där ingår halkbana för att man skall få känna på hur en sladd känns. Det med att ta körkort ger även så mycket annat bra att veta när man skall ut och köra i trafiken.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 513 Inlägg
29 december 2015
#30
torpis skrev:
Genna skrev:
Jag har aldrig haft en sladd på bilen förr och undrar om jag gjorde något fel och hur jag kan undvika det en annan gång.

Ta körkort. Där ingår halkbana för att man skall få känna på hur en sladd känns. Det med att ta körkort ger även så mycket annat bra att veta när man skall ut och köra i trafiken.

Vilket drygt inlägg tongue

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

JFfoto
29 december 2015
#31
torpis skrev:
Genna skrev:
Jag har aldrig haft en sladd på bilen förr och undrar om jag gjorde något fel och hur jag kan undvika det en annan gång.

Ta körkort. Där ingår halkbana för att man skall få känna på hur en sladd känns. Det med att ta körkort ger även så mycket annat bra att veta när man skall ut och köra i trafiken.

Fast den bilen jag fick köra med då var framhjulsdriven, den jag körde när jag kom hem med körkortet var bakhjulsdriven, inte samma sak.  Sen var det blankis jag fick köra på, inte samma sak som slask.  Så den  där halkbanan ger jag inte mycket för.

Och att läsa på hur en sladd funkar i teorin gör en inte till en expert.

Muttley
29 december 2015
#32
Kalltkaffe skrev:
torpis skrev:
Genna skrev:
Jag har aldrig haft en sladd på bilen förr och undrar om jag gjorde något fel och hur jag kan undvika det en annan gång.

Ta körkort. Där ingår halkbana för att man skall få känna på hur en sladd känns. Det med att ta körkort ger även så mycket annat bra att veta när man skall ut och köra i trafiken.

Fast den bilen jag fick köra med då var framhjulsdriven, den jag körde när jag kom hem med körkortet var bakhjulsdriven, inte samma sak.  Sen var det blankis jag fick köra på, inte samma sak som slask.  Så den  där halkbanan ger jag inte mycket för.

Och att läsa på hur en sladd funkar i teorin gör en inte till en expert.

Samtidigt, hur många över 40-50 år har ens kört en halkbana?

Jag ger mycket för en halkbana när man inte ens har testat.

Sen vet du om att man kan komma till en halkbana och göra fortsättning ?

Forummoderator
18 149 Inlägg
29 december 2015
#33
tkd_rille skrev:
Kalltkaffe skrev:
torpis skrev:

Ta körkort. Där ingår halkbana för att man skall få känna på hur en sladd känns. Det med att ta körkort ger även så mycket annat bra att veta när man skall ut och köra i trafiken.

Fast den bilen jag fick köra med då var framhjulsdriven, den jag körde när jag kom hem med körkortet var bakhjulsdriven, inte samma sak.  Sen var det blankis jag fick köra på, inte samma sak som slask.  Så den  där halkbanan ger jag inte mycket för.

Och att läsa på hur en sladd funkar i teorin gör en inte till en expert.

Samtidigt, hur många över 40-50 år har ens kört en halkbana?

Jag ger mycket för en halkbana när man inte ens har testat.

Sen vet du om att man kan komma till en halkbana och göra fortsättning ?

Körde halkbana i en Volvo 940 -92... Men har lyckats hålla mig på vägen sedan dess :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
29 december 2015
#34
Hybridsmurfen skrev:
tkd_rille skrev:
Kalltkaffe skrev:

Fast den bilen jag fick köra med då var framhjulsdriven, den jag körde när jag kom hem med körkortet var bakhjulsdriven, inte samma sak.  Sen var det blankis jag fick köra på, inte samma sak som slask.  Så den  där halkbanan ger jag inte mycket för.

Och att läsa på hur en sladd funkar i teorin gör en inte till en expert.

Samtidigt, hur många över 40-50 år har ens kört en halkbana?

Jag ger mycket för en halkbana när man inte ens har testat.

Sen vet du om att man kan komma till en halkbana och göra fortsättning ?

Körde halkbana i en Volvo 940 -92... Men har lyckats hålla mig på vägen sedan dess :-)

När började de egentligen med det som måste i körkort smile.  940 är ju betydligt bättre än de sletna s40 jag körde med.

Har heller inte varit av vägen pga egna fel wink Men pga 2 andra.

JFfoto
29 december 2015
#35
tkd_rille skrev:
Kalltkaffe skrev:
torpis skrev:

Ta körkort. Där ingår halkbana för att man skall få känna på hur en sladd känns. Det med att ta körkort ger även så mycket annat bra att veta när man skall ut och köra i trafiken.

Fast den bilen jag fick köra med då var framhjulsdriven, den jag körde när jag kom hem med körkortet var bakhjulsdriven, inte samma sak.  Sen var det blankis jag fick köra på, inte samma sak som slask.  Så den  där halkbanan ger jag inte mycket för.

Och att läsa på hur en sladd funkar i teorin gör en inte till en expert.

Samtidigt, hur många över 40-50 år har ens kört en halkbana?

Jag ger mycket för en halkbana när man inte ens har testat.

Sen vet du om att man kan komma till en halkbana och göra fortsättning ?

Visst är halkbanan bättre än ingenting, men man lär sig inte hur man ska häva en sladd i alla lägen. Vilket jag uppfattade torpis svar som.

Hört något om det, jag fick bara göra en gång, så hur många gånger får man göra halkan? Den som tränar på halkan tills den är så säker som en rallyförare och kan häva sladdar kors och tvärs, så säger jag creds till den. Men i verkligheten är det nog bara 2-3 lektioner förmodar jag, och det lär man sig inte heller mycket på.

Muttley
29 december 2015
#36
Kalltkaffe skrev:
tkd_rille skrev:
Kalltkaffe skrev:

Fast den bilen jag fick köra med då var framhjulsdriven, den jag körde när jag kom hem med körkortet var bakhjulsdriven, inte samma sak.  Sen var det blankis jag fick köra på, inte samma sak som slask.  Så den  där halkbanan ger jag inte mycket för.

Och att läsa på hur en sladd funkar i teorin gör en inte till en expert.

Samtidigt, hur många över 40-50 år har ens kört en halkbana?

Jag ger mycket för en halkbana när man inte ens har testat.

Sen vet du om att man kan komma till en halkbana och göra fortsättning ?

Visst är halkbanan bättre än ingenting, men man lär sig inte hur man ska häva en sladd i alla lägen. Vilket jag uppfattade torpis svar som.

Hört något om det, jag fick bara göra en gång, så hur många gånger får man göra halkan? Den som tränar på halkan tills den är så säker som en rallyförare och kan häva sladdar kors och tvärs, så säger jag creds till den. Men i verkligheten är det nog bara 2-3 lektioner förmodar jag, och det lär man sig inte heller mycket på.

Man får ju en massa undamanövrar som man inte får annars.

Du får köra halkan precis hur många gånger du vill smile Men du gör de som privat och betalar för de såklar.

När jag tog körkort så varade väl effektiv tid på halkbanan 25 minuter. Resten var ju det andra som de kallar riskettan?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
29 december 2015
#37
tkd_rille skrev:
Kalltkaffe skrev:
torpis skrev:

Ta körkort. Där ingår halkbana för att man skall få känna på hur en sladd känns. Det med att ta körkort ger även så mycket annat bra att veta när man skall ut och köra i trafiken.

Fast den bilen jag fick köra med då var framhjulsdriven, den jag körde när jag kom hem med körkortet var bakhjulsdriven, inte samma sak.  Sen var det blankis jag fick köra på, inte samma sak som slask.  Så den  där halkbanan ger jag inte mycket för.

Och att läsa på hur en sladd funkar i teorin gör en inte till en expert.

Samtidigt, hur många över 40-50 år har ens kört en halkbana?

Jag ger mycket för en halkbana när man inte ens har testat.

Sen vet du om att man kan komma till en halkbana och göra fortsättning ?

Jag har passerat 50 med lite marginal och har inte gjort halkbanan eftersom den inte fanns 1974.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
29 december 2015
#38
Vettemannen skrev:
tkd_rille skrev:
Kalltkaffe skrev:

Fast den bilen jag fick köra med då var framhjulsdriven, den jag körde när jag kom hem med körkortet var bakhjulsdriven, inte samma sak.  Sen var det blankis jag fick köra på, inte samma sak som slask.  Så den  där halkbanan ger jag inte mycket för.

Och att läsa på hur en sladd funkar i teorin gör en inte till en expert.

Samtidigt, hur många över 40-50 år har ens kört en halkbana?

Jag ger mycket för en halkbana när man inte ens har testat.

Sen vet du om att man kan komma till en halkbana och göra fortsättning ?

Jag har passerat 50 med lite marginal och har inte gjort halkbanan eftersom den inte fanns 1974.

/Benny

Gör den genast smile.   De är faktiskt ganska kul.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
29 december 2015
#39
tkd_rille skrev:
Vettemannen skrev:
tkd_rille skrev:

Samtidigt, hur många över 40-50 år har ens kört en halkbana?

Jag ger mycket för en halkbana när man inte ens har testat.

Sen vet du om att man kan komma till en halkbana och göra fortsättning ?

Jag har passerat 50 med lite marginal och har inte gjort halkbanan eftersom den inte fanns 1974.

/Benny

Gör den genast smile.   De är faktiskt ganska kul.

Nja, jag tror jag hoppar den!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 149 Inlägg
29 december 2015
#40
Vettemannen skrev:
tkd_rille skrev:
Vettemannen skrev:

Jag har passerat 50 med lite marginal och har inte gjort halkbanan eftersom den inte fanns 1974.

/Benny

Gör den genast smile.   De är faktiskt ganska kul.

Nja, jag tror jag hoppar den!

/Benny

Jag tror du överlever utan den Benny. Jag och tjejen pratade om just detta häromdagen då hon ångrar att hon inte övningskörde i vare sig rusningstrafik eller i halka. Bara "fina dagar". Hon vet inte heller hur en fwd jämfört med rwd beter sig. Trodde det inte spelade roll. Men som sagt:

När man får körkort är man farlig i trafiken men någon har bedömt att man kan köra själv iallafall. Det tar cirka 2 år eller 3000 mil innan man blir hyfsat säker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök