3635
Sök

Saab 9-5 Aero går illa/inte alls

1 422 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
#1
Har idag varit och rekondat bilen, tvättat in och utvändigt etc och provstartar och det går utan problem men när den fått lite temp och jag kommer in mot stan så vill tomgånge gå upp mot 2000 och strax däröver. Håller man emot så känner man verkligen att den vill hålla det varvet då den anstränger sig för att övervinna bromskraften. Stannar sedan utanför mitt hem för att sedan köra upp den på parkeringen, nu stänger den först av sig direkt när jag startar så provar igen och då stiger tomgången för att sedan börja pendla mellan 5-1500 varv ungefär och uppförsbacken på 50-60 meter till parkeringen blir en utmaning att ta sig upp för.

Felkoder som den ger är p1110 och p0106. P1110 har jag sett tidigare och även haft någon kod om misständning men har sedan dess bytt magnetventil, dumpventil, tändkassett, tändstift och luftfilter. Bytte alla vaccumslangarna till bypassventilen för magnetventilen idag också medans jag höll på och jag såg till så allt satt på plats och såg bra ut. Är det någon som har något tips på vad det kan vara för fel? Blir tokig här hmm P0106 är dock helt ny för mig och det är LMM som jag uppfattar det?

Gjorde en lätt motortvätt men det borde inte vara några problem då jag preppade tändkassetten ordenligt med silikonfett i hålen och använde mycket lågt tryck på vattnet för att bara skölja av lite ytligt skit. LMM sitter ju en bit ifrån där jag höll på också men är ju inte omöjligt att den kan råkat fått lite fukt eller något på sig. Dock sitter klammorna riktigt och allt är tätt därikring. Skulle kunna ta några bilder så ni kan se om allt sitter riktigt till, kan dock inte se något som inte stämmer själv och har ändå hållt på lite med Saab.

Hjälp uppskattas.
Mvh Cheffer


3 235 Inlägg
25 december 2015
#2
M0106 är väl MAP-sensorn om jag inte tar fel.
Om det uppstått direkt efter en motortvätt är det bara att gå igenom alla kontakter i motorrummet, dra isär, se till att det inte är vatten/fukt i kontakten, återmontera.


1 422 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
#3
engolf skrev:
M0106 är väl MAP-sensorn om jag inte tar fel.
Om det uppstått direkt efter en motortvätt är det bara att gå igenom alla kontakter i motorrummet, dra isär, se till att det inte är vatten/fukt i kontakten, återmontera.

Tack. Ja, det kan nog stämma att det är MAP sensorn. Den gick dock klockrent direkt efter motortvätt och först när den blivit varm som den började agera konstigt. Var rätt noga inför tvätten att ha mycket lågt tryck och inte spruta direkt på några kontakter och säkra känsliga sådana med tejp och dylikt men fukt letar sig ju in överallt.  Men får ta en vänta med elektronikrengöring och lossa och montera om imorgon.

Jag har varit lite orolig över lambdasonderna då bilen verkar ha gått fett för tidigare ägare , mycket sot i avgassystemet och efter att jag bytte tändkassett och allt det andra så bokstavligen hostade den ur sig sot när man gav lite gas, kan det vara så att en 02 sensor är för täckt?
Senast redigerat av cheffer (25 december 2015)


1 422 Inlägg
26 december 2015
Trådstartare
#4
Provade starta bilen idag igen, -4 grader och utomhus så har ingen lust att trilskas med sladdar just nu. Den går igång direkt när man vrider på nyckeln och stiger fort i varvtal för att sedan dö lika kvickt igen. Startar man och håller lite gas, bara tillräckligt för att den inte ska dö i sin dipp så pendlar den mellan ~700 och 3000 varv ungefär. Någon som känner igen liknande symptom?


George
1 956 Inlägg
27 december 2015
#5
Om du har kollat efter luftläcka osv så skulle jag kolla spjällhus.
Googla Limp Home.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!


Sök