3566
Sök

Bilen startar inte opel corsa b

29 Inlägg
27 december 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Allt började efter att jag hade tankat på väg hem från jobbet, han åka några mil sedan började bilen hacka och svarade inte på gas och motorlampan tändes, någon sekund senare dog bilen och ville inte starta igen.
Bogserade hem bilen och försökt starta den där , den gick igång vid ett tillfälle då jag hade gasen fullt nedtryckt men bilen gick inte som den skulle och dog igen och har nu aldrig startat mer. Har testat ny vevaxelgivare utan framgång, bilen har gnista och bensin men det verkar som att den får för mycket bensin för stiften är helt blöta och luktar massa bensin det luktar bensin och kommer vit rök ur förgasarinsprutsenheten som att bilen inte tänder vilket den borde med så fin gnista. Men sätt att det sprutar rätt bra med bensin nästan så det känns för mycket. Men tycker den borde tända iallafall. Kamrem har jag tittat , vevaxelgivare bytt så någon som har nån idé? Bilen är en opel corsa mk3 -96 motor x14sz med förgasarenhet.  Tack på förhand PS är ny så va lite snäll 😊
Senast redigerat av b-u-hamn (27 december 2015)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 december 2015
#2
Eftersom du har gnista och soppa så hade jag kollat luftintaget till att börja med, så det inte är stopp där.
När man sätter gasen i botten som du gjorde så får ju förgasaren mer luft, mvh tommen.
Prova utan luftburk och rensa stiften först..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

29 Inlägg
27 december 2015
Trådstartare
#3
Hejsan . Tack för snabbt svar , ska testa detta och återkomma om det löser sig 😊

29 Inlägg
27 december 2015
Trådstartare
#4
tommen1 skrev:
Eftersom du har gnista och soppa så hade jag kollat luftintaget till att börja med, så det inte är stopp där.
När man sätter gasen i botten som du gjorde så får ju förgasaren mer luft, mvh tommen.
Prova utan luftburk och rensa stiften först..

Hej igen. Jag kom på precis att jag har haft av hela luftburkarna med diverse slangar och burken som sitter över spjället så att spjället har vart helt fritt vid startförsök men den startade inte då heller ju. Det jag nu kom att tänka på är att den spridaren sprutade bensin konstant när den kördes på starten skall den göra det? Och att det puffar till och kommer vit rök ur spjället är det oförbränt bränsle?

2 329 Inlägg
28 december 2015
#5
Jag har varit med om att luftmassamätaren gick på en sån, men kolla felkoder först


29 Inlägg
28 december 2015
Trådstartare
#6
Xebers76 skrev:
Jag har varit med om att luftmassamätaren gick på en sån, men kolla felkoder först

Hej. Sitter ingen lmm på denna bilen och har kollat felkoder men finns inga eller fick felkod på vevaxelgivare som jag tror dök upp efter att jag hade lossat kontaktstycket till den givaren men bytte givaren efter det för säkerhets skull då den bara kostade en 120 spänn. Men ska den spridaren eller va det kallas i förgasaren spruta bensin konstant? Tack för svaret föresten 👍

2 329 Inlägg
28 december 2015
#7
Aha sedär, ja med centralinsprut så går spridaren nästan konstant när motorn är igång, det är lite svårt att se med "mänskliga ögat" när den slår på och av hela tiden. Men har du testat sånna enkla saker som typ bränslefiler, tändspole, fördelarlock, rotor osv?

Att det ryker ur spjället är bensinångor som tar sig upp mellan startförsöken

Kolla även alla jordkablar till motorn, slipa rent med sandpapper vid behov

Och om någon slang har lossnat eller läcker, tex slang till vevhusventilation


29 Inlägg
28 december 2015
Trådstartare
#8
Xebers76 skrev:
Aha sedär, ja med centralinsprut så går spridaren nästan konstant när motorn är igång, det är lite svårt att se med "mänskliga ögat" när den slår på och av hela tiden. Men har du testat sånna enkla saker som typ bränslefiler, tändspole, fördelarlock, rotor osv?

Att det ryker ur spjället är bensinångor som tar sig upp mellan startförsöken

Kolla även alla jordkablar till motorn, slipa rent med sandpapper vid behov

Och om någon slang har lossnat eller läcker, tex slang till vevhusventilation

Hej. Den har ingen fördelare utan en stor tändspole och den har jag bytt testade jorda med startkabel direkt från batteri till kaross men kanske ska testa jorda förgasaren. Hittar heller inga slangar som är lösa eller spruckna. Men det verkar som att den surar igen rejält.  Hmm vet inte hur jag ska gå vidare.  Får gö ett komptest

29 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
#9
Sitter det nån automatchoke eller nått elektriskt på förgasaren som kan göra att det fetter på för  mycket, även om automatchoken hängt sig så borde den ju starta Hmm .. 😯😐

29 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
#10
Idag nä jag kopplade in batteriet i bilen efter att ha haft den inne på laddning så efter startförsök kollar jag felkoder igen och då dök felkod p0200 upp som om jag har förstått det rätt har nått med insprutningen att göra. Någon som vet mer exakt va koden säger eller tips.

29 Inlägg
1 januari 2016
Trådstartare
#11
Ingen som kan komma med fler förslag på va felet kan vara . Tycker ni det låter som spridaren att den står öppen för kortslutning till jord eller kabelbrott är det ju inte eftersom den sprutar bensin. Kan det vara ecu:n ? Någon som vet va resistansen ska vara i spridaren samt spänning vid tändning osv. För koden indikerar fel i insprutningskrets Tack på förhand och gott nytt år😊

296 Inlägg
1 januari 2016
#12
b-u-hamn skrev:
Sitter det nån automatchoke eller nått elektriskt på förgasaren som kan göra att det fetter på för  mycket, även om automatchoken hängt sig så borde den ju starta Hmm .. 😯😐

Centralinsprut är helelektronisk insprutning, tror inte det finns choke på din bil alls,
mer än vad som styrs av datorn.

Det låter precis som vad som händer när jag kopplar in kontakten i min trasiga luftmassemätare.

Är du säker på att du inte har det? Jag tycker mig inte hitta någon Corsa B utan LMM.

Vilken motor har du?
Senast redigerat av 3milius (1 januari 2016)


29 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
#13
3milius skrev:
b-u-hamn skrev:
Sitter det nån automatchoke eller nått elektriskt på förgasaren som kan göra att det fetter på för  mycket, även om automatchoken hängt sig så borde den ju starta Hmm .. 😯😐

Centralinsprut är helelektronisk insprutning, tror inte det finns choke på din bil alls,
mer än vad som styrs av datorn.

Det låter precis som vad som händer när jag kopplar in kontakten i min trasiga luftmassemätare.

Är du säker på att du inte har det? Jag tycker mig inte hitta någon Corsa B utan LMM.

Vilken motor har du?

X14SZ 1.4 l

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 januari 2016
#14
En fundering ang för mycket soppa..
Om du tar säkringen för bensinpumpen, startar bilen några ögonblick då?
En annan fundering är vad du tankade för något  som kanske har sabbat  det hela,mvh tommen
Senast redigerat av tommen1 (2 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

29 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
#15
tommen1 skrev:
En fundering ang för mycket soppa..
Om du tar säkringen för bensinpumpen, startar bilen några ögonblick då?
En annan fundering är vad du tankade för något  som kanske har sabbat  det hela,mvh tommen

Jag ska testa plocka säkringen och köra runt den så får vi se . Kan ju köra en stund på starten sedan ge den lite startas och se om den hoppar igång. Jag tankade vanlig 95 oktan 100% säker.  Men min tanke går ju fortfarande till den nya felkoder som kom som är p0200 som är fel i insprutningskrets mvh b.l

296 Inlägg
2 januari 2016
#16
Tydligen ingen LMM. Efter lite sökning fann jag att EGR-ventilen kan orsaka problem.


29 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
#17
3milius skrev:
Tydligen ingen LMM. Efter lite sökning fann jag att EGR-ventilen kan orsaka problem.

Hej igen alla. Va nyss ute och skulle kolla så kamremmen stod i sina lägen igen och började dra runt motorn för hand och precis när jag ska dra runt märker jag att bulten lossa för jag drog åt fel håll. så spände fast den igen . Men tänkte att så jävla löst ska ju inte remskivan sitta, kände på den och jag kunde rucka på den . Så jag skruvade ut bulten och fick mig en chock när jag såg detta.

29 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
#18
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216697/216697-c27bbc81207f03b71802851a1396a635.jpg

Bulten är av

29 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
#19


Sök