4444
Sök

Köpa beg bil för 120k

3 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
Jag ska köpa en begagnad kombibil men blir inte klok på vad som är vettigast. Det är ju rätt många olika saker att tänka på. Jag byter inte bil alltför ofta, så det gäller ju att tänka lite långsiktigt. De modeller som hittills varit intressantast är Volvo v70, Bmw 520, VwPassat och Toyota Avensis. Frågan är också vilket bränslealternativ som är klokast, inte minst med tanke på att man nog kan anta att bensin och dieselpriset borde stiga framöver. Bensin/etanol vill jag inte ha. Bensin/gas kan fungera, har en gasstation inte alltför långt bort. Någon som har erfarenhet av Volvo v70FT (bi fuel)? De verkar ju ha ett lägre pris än bensin eller dieselvarianterna. Det finns ett rejält utbud av beg Passat, men många har börjat rosta så smått, även om de inte har så många år på nacken. Toyota Avensis kan man få till ett relativt bra pris, men där stör man sig på att sikten bakåt är väldigt begränsad pga av den sluttande rutan.
Som sagt, det finns många plus och minus med de flesta modeller och det vore intressant att få ta del av era synpunkter.

Evildan
29 december 2015
Hej och välkommen hit.

Bränsleval beror lite på hur mycket du tänker köra per år och hur, går bilen många korta sträckor i stadsmiljö är en bensindriven att rekommendera då en dieseldriven inte kommer hinna regenerera DPF.

Jag som är "lätt" toyotaskadad lägger min röst på just Avensisen.
Den är riktigt säker, faktiskt enligt EURONCAP säkrare än V70II.
Tyskarna hade jag valt bort pga driftskostnader och tillförlitlighet i paritet med Toyotan.
V70, är en bra bruksbil, ungefär som medelbilen tillförlitlighetsmässigt men inte rolig att sitta bakom mina 183cm i eller om du tänkte ha barnstol bak så bör den som sitter framför vara under 150cm helst utan ben. wink

Jag fortsätter på Avensisspåret och du kan hitta med tur en facelift från 2012 för din budget, ofta utrustade med backkamera och touch and go pekskärm.
Svagheter med Avensisen är att stolarna inte är lika generösa som i V70 eller BMW men för mina 183cm 105kg räckr dom till utan problem.
Bagaget är något mindre än i V70 men en stor kombivagn går in utan problem med några matkassar och annat smått och gott.
Lättkörd bil med lättpumpad koppling och lättvevad styrning i kombination med Toyotas klickklickklick precisa växelförare gör den lätthanterlig även för lite mer ovana bilförare.

4 824 Inlägg
29 december 2015
Steffeh62 skrev:
Någon som har erfarenhet av Volvo v70FT (bi fuel)?

du menar 2.5FT som sitter i V70II? den går på bensin och E85
om det är en som går på gas du är ute efter heter den AFV http://www.vibilagare.se/test/biltester … fuel-28214

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
Ja, jag menade ju V70 gas/bensin och inget annat. Det skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet av den och kan bidra med sin syn på för- respektive nackdelar.

94 Inlägg
20 januari 2016
Jag har kört Citroën C5 -07 i 6 år nu och är väl i stort nöjd. Det är en stor och bekväm bil till ett rimligt pris. Jämfört med t.ex. V70 får man större bagageutymme och högre komfort. Nackdelen är väl en lägre allmänkvalitet och lite sämre skydd mot whiplash-skador. Jag har åkt på lite typfel såsom problem med bakluckan, trasiga elslingor i bakrutan, dåliga spindelleder och stabilisatorstag och nu senast en trasig spjällaxel i luftfördelaren för AC:n. Den sista är dyr (10k) att fixa på verkstad. Billig reservdel (förstärkt spjäll, 700kr) men mycket jobb att fixa.

När jag köpte den 2010 gav jag 140k för den, hade jag velat ha en V70 med motsvarande ålder/mil/utrustningsnivå hade jag fått ge knappt 200000.

Sök