Christian S skrev:
XC70 har haldex och driver väl precis som det gamla visco systemet 95% fram och 5% bak vid normal körning och fördelar kraften bakåt när framhjulet börjar spinna dåck ska haldex systemet reagera fortare då den inte har någon silicon som ska stelna innan den börjar driva bak utan ska reagera rätt omgående dåck är det lite segare än dom lite nyare varianterna av haldex där det litter x antal Nm (har för mig det är 80Nm) förspännt för att den ska reagera ännu fortare.
vad säger den felkoden då? och vad är det för felkodsläsare du använt för det låter inte som någon felkod man får när man läser av felkoderna med vida eller vct2000
Haldex och Visco fungerar på helt skilda sätt.
Haldex kopplar in bakaxeln när det är för sent.
Visco "ligger i" hela tiden men aktiveras/stelnar mer när varvtalskillnad mellan axlarna uppstår.
Ingen av dem är ett riktigt 4x4-system.
Andra primitiva 4x4-system är när axlarna stelkopplas ihop.
Svårt att svänga då på underlag med god friktion + risk att skada transmissionen.
En torsen (Torq Sen) är nästan ett riktigt 4x4-system.
Bäst är fördelningslåda med konstant 4x4 och centerdifferential som är spärrbar.
Volvos, BMWs, Audis 4x4-system är endast broschyrutfyllnad.
Ta t ex Audis nuvarande reklamkampanj.
Tror någon på fullt allvar att en Audi kan dra upp en lastbil ur diket vid vinterväglag.
Då krävs en stor JEEP och en ryckstropp.
Den som genomlidit den svenska skolans fysik/mekaniklektioner vet att vilofriktionen är den största friktionen.
Analogt härmed ska alla hjul gripa in mot underlaget samtidigt.
Inte få framaxeln att först tappa greppet och därefter låta bakaxeln tappa greppet och spinna den också.
Många tidningar har helt dömt ut Haldex vid prov i praktiken.
Det enda positiva som finns att säga om Haldex är att det är ett prisbilligt sätt att få bakhjulen att rotera när det är för sent.
