4188
Sök

AWD fungerar.. Hur på en xc70?

Melchert
182 Inlägg
7 januari 2016
Trådstartare
#1
Tja!
Funderar lite på hur AWD:en fungerar på min xc70 05a, om den ligger i hela tiden eller om den slår på när den behövs så att säga.
Fick låna en garage plats häromdagen, då är det en kant på nån cm så framdäcken rullade fint över men tog stutt för bak. Jag gasade på lite och fram tappade fästet och slirade, bak rörde sig inte alls enligt gubben som stod utanför..

Så hur funkar det? Har en felkod P0700, har det med den att göra kanske? Dono..

"You can pick the game, but you can't change the rules."

4 824 Inlägg
7 januari 2016
#2
XC70 har haldex och driver väl precis som det gamla visco systemet 95% fram och 5% bak vid normal körning och fördelar kraften bakåt när framhjulet börjar spinna dåck ska haldex systemet reagera fortare då den inte har någon silicon som ska stelna innan den börjar driva bak utan ska reagera rätt omgående dåck är det lite segare än dom lite nyare varianterna av haldex där det litter x antal Nm (har för mig det är 80Nm) förspännt för att den ska reagera ännu fortare.

vad säger den felkoden då? och vad är det för felkodsläsare du använt för det låter inte som någon felkod man får när man läser av felkoderna med vida eller vct2000

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Melchert
182 Inlägg
7 januari 2016
Trådstartare
#3
Nae det är en felkodläsare som jag kör genom torque appen, vida är beställt.
Googla på den förut och fick reda på att det är en info kod som läggs i datorn för att berätta att det finns en felkod lagrad i växellådans dator.

"You can pick the game, but you can't change the rules."

Med lem
1 127 Inlägg
8 januari 2016
#4
Googlar man felkoden så är det en felkod på din automatlåda.

http://repairpal.com/have-code-p0700-and-p0785-344

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=52110

Men tycker inte det borde påverka din awd, det tråkiga när man inte har någon felkod på awdn och den inte fungerar.. Är att det tyvärr kan vara ett mekaniskt fel. Vanligt att vinkelväxelhylsan blir skrot, den som gör att du har drivning för kardan baköver.

Men fixa felet du har först innan man börjar kolla nått på awdn.
Senast redigerat av H3dlund (8 januari 2016)


7 500 Inlägg
8 januari 2016
#5
Christian S skrev:
XC70 har haldex och driver väl precis som det gamla visco systemet 95% fram och 5% bak vid normal körning och fördelar kraften bakåt när framhjulet börjar spinna dåck ska haldex systemet reagera fortare då den inte har någon silicon som ska stelna innan den börjar driva bak utan ska reagera rätt omgående dåck är det lite segare än dom lite nyare varianterna av haldex där det litter x antal Nm (har för mig det är 80Nm) förspännt för att den ska reagera ännu fortare.

vad säger den felkoden då? och vad är det för felkodsläsare du använt för det låter inte som någon felkod man får när man läser av felkoderna med vida eller vct2000

Haldex och Visco fungerar på helt skilda sätt.
Haldex kopplar in bakaxeln när det är för sent.
Visco "ligger i" hela tiden men aktiveras/stelnar mer när varvtalskillnad mellan axlarna uppstår.
Ingen av dem är ett riktigt 4x4-system.
Andra primitiva 4x4-system är när axlarna stelkopplas ihop.
Svårt att svänga då på underlag med god friktion + risk att skada transmissionen.
En torsen (Torq Sen) är nästan ett riktigt 4x4-system.
Bäst är fördelningslåda med konstant 4x4 och centerdifferential som är spärrbar.

Volvos, BMWs, Audis 4x4-system är endast broschyrutfyllnad.
Ta t ex Audis nuvarande reklamkampanj.
Tror någon på fullt allvar att en Audi kan dra upp en lastbil ur diket vid vinterväglag.

Då krävs en stor JEEP och en ryckstropp.

Den som genomlidit den svenska skolans fysik/mekaniklektioner vet att vilofriktionen är den största friktionen.
Analogt härmed ska alla hjul gripa in mot underlaget samtidigt.
Inte få framaxeln att först tappa greppet och därefter låta bakaxeln tappa greppet och spinna den också.

Många tidningar har helt dömt ut Haldex vid prov i praktiken.
Det enda positiva som finns att säga om Haldex är att det är ett prisbilligt sätt att få bakhjulen att rotera när det är för sent.

cool

Med lem
1 127 Inlägg
8 januari 2016
#6
torsen skrev:
Christian S skrev:
XC70 har haldex och driver väl precis som det gamla visco systemet 95% fram och 5% bak vid normal körning och fördelar kraften bakåt när framhjulet börjar spinna dåck ska haldex systemet reagera fortare då den inte har någon silicon som ska stelna innan den börjar driva bak utan ska reagera rätt omgående dåck är det lite segare än dom lite nyare varianterna av haldex där det litter x antal Nm (har för mig det är 80Nm) förspännt för att den ska reagera ännu fortare.

vad säger den felkoden då? och vad är det för felkodsläsare du använt för det låter inte som någon felkod man får när man läser av felkoderna med vida eller vct2000

Haldex och Visco fungerar på helt skilda sätt.
Haldex kopplar in bakaxeln när det är för sent.
Visco "ligger i" hela tiden men aktiveras/stelnar mer när varvtalskillnad mellan axlarna uppstår.
Ingen av dem är ett riktigt 4x4-system.
Andra primitiva 4x4-system är när axlarna stelkopplas ihop.
Svårt att svänga då på underlag med god friktion + risk att skada transmissionen.
En torsen (Torq Sen) är nästan ett riktigt 4x4-system.
Bäst är fördelningslåda med konstant 4x4 och centerdifferential som är spärrbar.

Volvos, BMWs, Audis 4x4-system är endast broschyrutfyllnad.
Ta t ex Audis nuvarande reklamkampanj.
Tror någon på fullt allvar att en Audi kan dra upp en lastbil ur diket vid vinterväglag.

Då krävs en stor JEEP och en ryckstropp.

Den som genomlidit den svenska skolans fysik/mekaniklektioner vet att vilofriktionen är den största friktionen.
Analogt härmed ska alla hjul gripa in mot underlaget samtidigt.
Inte få framaxeln att först tappa greppet och därefter låta bakaxeln tappa greppet och spinna den också.

Många tidningar har helt dömt ut Haldex vid prov i praktiken.
Det enda positiva som finns att säga om Haldex är att det är ett prisbilligt sätt att få bakhjulen att rotera när det är för sent.

cool

Dömts ut när haldex gen 1 kom kanske? Haldex gen 2 griper in med mer kraft till bakhjulen när framhjulen snurrat 1/7 varv mer än bakhjulen och kan få upp fördelningen till 50/50 när det behövs. Nyare systemen är ännu snabbare. Jag skulle vilja se dig säga att du känner att en haldexbil tar tid på sig att gripa in. Det gör du inte.. Och ger du på acceleration så ökar ju driften på bakhjulen redan innan hjulen spinner loss, så primitiva system är det inte.

Nu säger jag inte att haldex är bäst, men det är ju oerhört fint på de bilar det sitter på. Vill man ha en bil att åka i skogen med köper man ju knappast en Volvo, BMW eller Audi SUV.
Senast redigerat av H3dlund (8 januari 2016)


792 Inlägg
8 januari 2016
#7
torsen skrev:
Christian S skrev:
XC70 har haldex och driver väl precis som det gamla visco systemet 95% fram och 5% bak vid normal körning och fördelar kraften bakåt när framhjulet börjar spinna dåck ska haldex systemet reagera fortare då den inte har någon silicon som ska stelna innan den börjar driva bak utan ska reagera rätt omgående dåck är det lite segare än dom lite nyare varianterna av haldex där det litter x antal Nm (har för mig det är 80Nm) förspännt för att den ska reagera ännu fortare.

vad säger den felkoden då? och vad är det för felkodsläsare du använt för det låter inte som någon felkod man får när man läser av felkoderna med vida eller vct2000

Haldex och Visco fungerar på helt skilda sätt.
Haldex kopplar in bakaxeln när det är för sent.
Visco "ligger i" hela tiden men aktiveras/stelnar mer när varvtalskillnad mellan axlarna uppstår.
Ingen av dem är ett riktigt 4x4-system.
Andra primitiva 4x4-system är när axlarna stelkopplas ihop.
Svårt att svänga då på underlag med god friktion + risk att skada transmissionen.
En torsen (Torq Sen) är nästan ett riktigt 4x4-system.
Bäst är fördelningslåda med konstant 4x4 och centerdifferential som är spärrbar.

Volvos, BMWs, Audis 4x4-system är endast broschyrutfyllnad.
Ta t ex Audis nuvarande reklamkampanj.
Tror någon på fullt allvar att en Audi kan dra upp en lastbil ur diket vid vinterväglag.

Då krävs en stor JEEP och en ryckstropp.

Den som genomlidit den svenska skolans fysik/mekaniklektioner vet att vilofriktionen är den största friktionen.
Analogt härmed ska alla hjul gripa in mot underlaget samtidigt.
Inte få framaxeln att först tappa greppet och därefter låta bakaxeln tappa greppet och spinna den också.

Många tidningar har helt dömt ut Haldex vid prov i praktiken.
Det enda positiva som finns att säga om Haldex är att det är ett prisbilligt sätt att få bakhjulen att rotera när det är för sent.

cool

https://www.youtube.com/watch?v=9SeSywgAnJM

aa, fan va dåligt min haldex funkar sad



Sök