3509
Sök

Dimljus med halvljus olagligt men!!!

59 Inlägg
8 januari 2016
Trådstartare
#1
Nu när det är snö på vägarna så blir det mkt snörök
då är det bra med dimljus bak men vid mörker så går det inte att bara ha det eftersom halvljus och dimljus är olagligt
hur gör ni andra som är laglydiga
har en vag bil och en 940

3 173 Inlägg
8 januari 2016
#2
Är väl bara de främre dimljuslamporna som är olagliga samtidigt som halvljus?


Trucker
1 414 Inlägg
8 januari 2016
#3
Du får ha halvljus och bakre dimljus tänt vid mörker...
Men vid snörök ska du då köra med p-ljus och främre dimljus..

förstår inte ditt problem...


att jag sen stör mig enormt på alla puckon i trafiken som vid fint väder dagtid/kväll dragit igång bakre dimbakljus för dom tror det är främre borde gå en kurs i vad som är vad...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

59 Inlägg
8 januari 2016
Trådstartare
#4
Om det är mörkt ute behövs halvljuset

1 749 Inlägg
8 januari 2016
#5
zleepy skrev:
Du får ha halvljus och bakre dimljus tänt vid mörker...
Men vid snörök ska du då köra med p-ljus och främre dimljus..

förstår inte ditt problem...


att jag sen stör mig enormt på alla puckon i trafiken som vid fint väder dagtid/kväll dragit igång bakre dimbakljus för dom tror det är främre borde gå en kurs i vad som är vad...

Jag är nog en sån som har dimbak på, då det kommer bilar bakifrån med halv och dim samtidigt och gärna xenonkonverterat så det bländar då tänker jag som så att det måste vara dimmigt så då åker de på.
Eller så får de som kör halv OCH dim gå kursen wink

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Konsult
1 247 Inlägg
8 januari 2016
#6
NR skrev:
Nu när det är snö på vägarna så blir det mkt snörök
då är det bra med dimljus bak men vid mörker så går det inte att bara ha det eftersom halvljus och dimljus är olagligt
hur gör ni andra som är laglydiga
har en vag bil och en 940

Vid riktigt tät snörök brukar jag vanligtvis släcka halvljus och köra dimljus. Det förutsatt att jag inte har utrymmet att släppa av så långt bak att jag inte bekymras av snöröken eller ta mig förbi bilen framför.

Mina bilar är precis som dina, det går inte att köra endast dimbakljus utan så fort man tänder dimbakljuset är även främre dimljuset tänt per automatik.


118 Inlägg
8 januari 2016
#7
Det finns ju ett problem med att på Vag-bilar måste man ha dimljus fram tända om man ska ha bakdimljus på. Men nu är bilen helbilsgodkänd så och då skulle det gå att ha de på samtidigt.
Problemet blir att det i Sverige är olagligt att ha kombinationen halvljus/dimljus samtidigt.

Men behövs bakdimljus vid snörök för att varna andra så spelar det ingen roll att dimljus fram är tända under tiden. Dimbakljus har man endast igång fram tills att bakomvarande bil sett dig framför. Och då ska man stänga av dimljuset bak!!
Och för den korta stunden man kör olagligt är det värt det.

Och blir du stoppad för samtidigt användande av halvljus/dimljus då det råder vinterväglag med snörök eller kraftig dimma och du ger den förklaringen, ser jag ingen anledning till böter. I så fall ska man förneka och inte godkänna kontorsföreläggande och låta det gå till tingsrätten och få det prövat.

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

Muttley
8 januari 2016
#8
omegalover skrev:
Det finns ju ett problem med att på Vag-bilar måste man ha dimljus fram tända om man ska ha bakdimljus på. Men nu är bilen helbilsgodkänd så och då skulle det gå att ha de på samtidigt.
Problemet blir att det i Sverige är olagligt att ha kombinationen halvljus/dimljus samtidigt.

Men behövs bakdimljus vid snörök för att varna andra så spelar det ingen roll att dimljus fram är tända under tiden. Dimbakljus har man endast igång fram tills att bakomvarande bil sett dig framför. Och då ska man stänga av dimljuset bak!!
Och för den korta stunden man kör olagligt är det värt det.

Och blir du stoppad för samtidigt användande av halvljus/dimljus då det råder vinterväglag med snörök eller kraftig dimma och du ger den förklaringen, ser jag ingen anledning till böter. I så fall ska man förneka och inte godkänna kontorsföreläggande och låta det gå till tingsrätten och få det prövat.

Men lagen är tydlig.  Så har du dimljus fram igång med halvljus så är de ju onödigt att överklaga, tar bara onödig tid och resurser.

Om man har problem för att man inte kan köra lagligt så får man väl lämna in önskemål till biltillverkarna.

För ofta har du ju alltid mötande även om du har bilar bakom. Och då bländar du din mötande och de är för jäkla taskigt.  Jag själv avskyr människor som inte släcker sina dimljus smile

2 037 Inlägg
8 januari 2016
#9
omegalover skrev:
Det finns ju ett problem med att på Vag-bilar måste man ha dimljus fram tända om man ska ha bakdimljus på. Men nu är bilen helbilsgodkänd så och då skulle det gå att ha de på samtidigt.
Problemet blir att det i Sverige är olagligt att ha kombinationen halvljus/dimljus samtidigt.

Men behövs bakdimljus vid snörök för att varna andra så spelar det ingen roll att dimljus fram är tända under tiden. Dimbakljus har man endast igång fram tills att bakomvarande bil sett dig framför. Och då ska man stänga av dimljuset bak!!
Och för den korta stunden man kör olagligt är det värt det.

Och blir du stoppad för samtidigt användande av halvljus/dimljus då det råder vinterväglag med snörök eller kraftig dimma och du ger den förklaringen, ser jag ingen anledning till böter. I så fall ska man förneka och inte godkänna kontorsföreläggande och låta det gå till tingsrätten och få det prövat.

Men är det så bra att lägga av dimljuset när någon är bakom en?

Idag snöade det rätt bra här när jag körde i mörkret, och bilar utan dimljus var svåra att se när man låg bakom dem, oavsett avstånd. Och speciellt när snö dras upp baktill på bilen så brukar bakljusen täckas av snö och blir mer eller mindre osynliga. Men dimbakljuset brukar orka smälta snön så man ser det i alla fall.

Sen så bländar ju dimbakljuset mer eller mindre, men tycker man det bländar är det ju bara att släppa gasen lite så det blir mera avstånd till framförvarande bil.

Muttley
8 januari 2016
#10
MammDiin skrev:
omegalover skrev:
Det finns ju ett problem med att på Vag-bilar måste man ha dimljus fram tända om man ska ha bakdimljus på. Men nu är bilen helbilsgodkänd så och då skulle det gå att ha de på samtidigt.
Problemet blir att det i Sverige är olagligt att ha kombinationen halvljus/dimljus samtidigt.

Men behövs bakdimljus vid snörök för att varna andra så spelar det ingen roll att dimljus fram är tända under tiden. Dimbakljus har man endast igång fram tills att bakomvarande bil sett dig framför. Och då ska man stänga av dimljuset bak!!
Och för den korta stunden man kör olagligt är det värt det.

Och blir du stoppad för samtidigt användande av halvljus/dimljus då det råder vinterväglag med snörök eller kraftig dimma och du ger den förklaringen, ser jag ingen anledning till böter. I så fall ska man förneka och inte godkänna kontorsföreläggande och låta det gå till tingsrätten och få det prövat.

Men är det så bra att lägga av dimljuset när någon är bakom en?

Idag snöade det rätt bra här när jag körde i mörkret, och bilar utan dimljus var svåra att se när man låg bakom dem, oavsett avstånd. Och speciellt när snö dras upp baktill på bilen så brukar bakljusen täckas av snö och blir mer eller mindre osynliga. Men dimbakljuset brukar orka smälta snön så man ser det i alla fall.

Sen så bländar ju dimbakljuset mer eller mindre, men tycker man det bländar är det ju bara att släppa gasen lite så det blir mera avstånd till framförvarande bil.

Men vissa dimbakljus bländar rätt duktigt även på korrekt avstånd.  Om en bil hunnit upp efter dig så vet den ju om att du finns där och då behöver du ju inte blända någon i onödan vid dålig sikt då du försämrar din medtrafikants blick?
Med synfel i mörker och dålig sikt så gör du mycket skada med ditt ljus.
Hellre en bilist som inte blir bländad och ser vettigt än en som måste hålla på och kisa för någon måste blända.

Konsult
1 247 Inlägg
8 januari 2016
#11
tkd_rille skrev:
MammDiin skrev:
omegalover skrev:
Det finns ju ett problem med att på Vag-bilar måste man ha dimljus fram tända om man ska ha bakdimljus på. Men nu är bilen helbilsgodkänd så och då skulle det gå att ha de på samtidigt.
Problemet blir att det i Sverige är olagligt att ha kombinationen halvljus/dimljus samtidigt.

Men behövs bakdimljus vid snörök för att varna andra så spelar det ingen roll att dimljus fram är tända under tiden. Dimbakljus har man endast igång fram tills att bakomvarande bil sett dig framför. Och då ska man stänga av dimljuset bak!!
Och för den korta stunden man kör olagligt är det värt det.

Och blir du stoppad för samtidigt användande av halvljus/dimljus då det råder vinterväglag med snörök eller kraftig dimma och du ger den förklaringen, ser jag ingen anledning till böter. I så fall ska man förneka och inte godkänna kontorsföreläggande och låta det gå till tingsrätten och få det prövat.

Men är det så bra att lägga av dimljuset när någon är bakom en?

Idag snöade det rätt bra här när jag körde i mörkret, och bilar utan dimljus var svåra att se när man låg bakom dem, oavsett avstånd. Och speciellt när snö dras upp baktill på bilen så brukar bakljusen täckas av snö och blir mer eller mindre osynliga. Men dimbakljuset brukar orka smälta snön så man ser det i alla fall.

Sen så bländar ju dimbakljuset mer eller mindre, men tycker man det bländar är det ju bara att släppa gasen lite så det blir mera avstånd till framförvarande bil.

Men vissa dimbakljus bländar rätt duktigt även på korrekt avstånd.  Om en bil hunnit upp efter dig så vet den ju om att du finns där och då behöver du ju inte blända någon i onödan vid dålig sikt då du försämrar din medtrafikants blick?
Med synfel i mörker och dålig sikt så gör du mycket skada med ditt ljus.
Hellre en bilist som inte blir bländad och ser vettigt än en som måste hålla på och kisa för någon måste blända.

Kort och lätt att förstå. Blir du bländad av framförvarandes dimbakljus så LIGGER DU FÖR NÄRA.

Jag är en av dessa som har synfel och har problem med att bli bländad, stör dimbakljuset mig så släpper jag gasen. Hur enkelt som helst.

Däremot är dim+halv något som kan vara jobbigt att möta och det är folk dåliga på att sköta, det är dock inte alls lika illa som att möta en bil vars förare inte behagar blända av i tid.


Muttley
8 januari 2016
#12
Tagg3N skrev:
tkd_rille skrev:
MammDiin skrev:

Men är det så bra att lägga av dimljuset när någon är bakom en?

Idag snöade det rätt bra här när jag körde i mörkret, och bilar utan dimljus var svåra att se när man låg bakom dem, oavsett avstånd. Och speciellt när snö dras upp baktill på bilen så brukar bakljusen täckas av snö och blir mer eller mindre osynliga. Men dimbakljuset brukar orka smälta snön så man ser det i alla fall.

Sen så bländar ju dimbakljuset mer eller mindre, men tycker man det bländar är det ju bara att släppa gasen lite så det blir mera avstånd till framförvarande bil.

Men vissa dimbakljus bländar rätt duktigt även på korrekt avstånd.  Om en bil hunnit upp efter dig så vet den ju om att du finns där och då behöver du ju inte blända någon i onödan vid dålig sikt då du försämrar din medtrafikants blick?
Med synfel i mörker och dålig sikt så gör du mycket skada med ditt ljus.
Hellre en bilist som inte blir bländad och ser vettigt än en som måste hålla på och kisa för någon måste blända.

Kort och lätt att förstå. Blir du bländad av framförvarandes dimbakljus så LIGGER DU FÖR NÄRA.

Jag är en av dessa som har synfel och har problem med att bli bländad, stör dimbakljuset mig så släpper jag gasen. Hur enkelt som helst.

Däremot är dim+halv något som kan vara jobbigt att möta och det är folk dåliga på att sköta, det är dock inte alls lika illa som att möta en bil vars förare inte behagar blända av i tid.

Som jag skrev lätt och slätt. Vissa bakljus är riktigt starka, behagar man inte att blända av och bespara medtrafikanter onödigt ljus så kanske man ska köra när de är dagsljus.

Jag tycker dimljus är lika illa som helljus, men de är jag  det.

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
8 januari 2016
#13
samma på våran äkliga franska pissbil en 407.a från 05.. tänkte på det häromdagen   för det spelar ingen roll hur man gör så är dimljusen tända fram eller fram+bak.
men snörök kör jag med dimljusen fram på.. utan halvljus annars ser man inte ett skit.  nu snackar vi om när det verkligen öser snö och yr inte det är fjoliiga som varit senaste dagarna i örebro trakten smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 037 Inlägg
8 januari 2016
#14
tkd_rille skrev:
MammDiin skrev:
omegalover skrev:
Det finns ju ett problem med att på Vag-bilar måste man ha dimljus fram tända om man ska ha bakdimljus på. Men nu är bilen helbilsgodkänd så och då skulle det gå att ha de på samtidigt.
Problemet blir att det i Sverige är olagligt att ha kombinationen halvljus/dimljus samtidigt.

Men behövs bakdimljus vid snörök för att varna andra så spelar det ingen roll att dimljus fram är tända under tiden. Dimbakljus har man endast igång fram tills att bakomvarande bil sett dig framför. Och då ska man stänga av dimljuset bak!!
Och för den korta stunden man kör olagligt är det värt det.

Och blir du stoppad för samtidigt användande av halvljus/dimljus då det råder vinterväglag med snörök eller kraftig dimma och du ger den förklaringen, ser jag ingen anledning till böter. I så fall ska man förneka och inte godkänna kontorsföreläggande och låta det gå till tingsrätten och få det prövat.

Men är det så bra att lägga av dimljuset när någon är bakom en?

Idag snöade det rätt bra här när jag körde i mörkret, och bilar utan dimljus var svåra att se när man låg bakom dem, oavsett avstånd. Och speciellt när snö dras upp baktill på bilen så brukar bakljusen täckas av snö och blir mer eller mindre osynliga. Men dimbakljuset brukar orka smälta snön så man ser det i alla fall.

Sen så bländar ju dimbakljuset mer eller mindre, men tycker man det bländar är det ju bara att släppa gasen lite så det blir mera avstånd till framförvarande bil.

Men vissa dimbakljus bländar rätt duktigt även på korrekt avstånd.  Om en bil hunnit upp efter dig så vet den ju om att du finns där och då behöver du ju inte blända någon i onödan vid dålig sikt då du försämrar din medtrafikants blick?
Med synfel i mörker och dålig sikt så gör du mycket skada med ditt ljus.
Hellre en bilist som inte blir bländad och ser vettigt än en som måste hålla på och kisa för någon måste blända.

Men när det är snörök bakom bilen så bländar inte direkt dimbakljuset, om man inte är riktigt nära.
Och enklast att veta om man behöver ha på det är ju exempelvis att se i bakspegeln efter möte ifall baklamporna på den bilen syns eller ej, eller så kanske man har någon framför sig som man kan själv avgöra om syns bra eller ej med sitt bakljus/dimbakljus.
Och enligt mig är det bättre att se ett dimbakljus än att endast se en massa snörök och inte ha en aning om framförvarande bil är 20 eller 100 meter framför.

Muttley
8 januari 2016
#15
MammDiin skrev:
tkd_rille skrev:
MammDiin skrev:

Men är det så bra att lägga av dimljuset när någon är bakom en?

Idag snöade det rätt bra här när jag körde i mörkret, och bilar utan dimljus var svåra att se när man låg bakom dem, oavsett avstånd. Och speciellt när snö dras upp baktill på bilen så brukar bakljusen täckas av snö och blir mer eller mindre osynliga. Men dimbakljuset brukar orka smälta snön så man ser det i alla fall.

Sen så bländar ju dimbakljuset mer eller mindre, men tycker man det bländar är det ju bara att släppa gasen lite så det blir mera avstånd till framförvarande bil.

Men vissa dimbakljus bländar rätt duktigt även på korrekt avstånd.  Om en bil hunnit upp efter dig så vet den ju om att du finns där och då behöver du ju inte blända någon i onödan vid dålig sikt då du försämrar din medtrafikants blick?
Med synfel i mörker och dålig sikt så gör du mycket skada med ditt ljus.
Hellre en bilist som inte blir bländad och ser vettigt än en som måste hålla på och kisa för någon måste blända.

Men när det är snörök bakom bilen så bländar inte direkt dimbakljuset, om man inte är riktigt nära.
Och enklast att veta om man behöver ha på det är ju exempelvis att se i bakspegeln efter möte ifall baklamporna på den bilen syns eller ej, eller så kanske man har någon framför sig som man kan själv avgöra om syns bra eller ej med sitt bakljus/dimbakljus.
Och enligt mig är det bättre att se ett dimbakljus än att endast se en massa snörök och inte ha en aning om framförvarande bil är 20 eller 100 meter framför.

Men när väl den bak har sett dig så vet den ju om att du är där och förhoppningsvis om du fått en normal människa så håller den ett visst avstånd.  Har funkat rätt så bra för min del genom åren med 10-11 tusen om året att folk släcker dimljusen i rejält oväder.

Folk glömmer ju sen att de faktiskt har dimljusen igång, men de är ju mest framtill.  Baktill  använder knappt folk längre.

Av kanske 50-60 bilar idag jag mött så hade minst 20-25 av de dimljus igång fram.

2 037 Inlägg
9 januari 2016
#16
tkd_rille skrev:
MammDiin skrev:
tkd_rille skrev:

Men vissa dimbakljus bländar rätt duktigt även på korrekt avstånd.  Om en bil hunnit upp efter dig så vet den ju om att du finns där och då behöver du ju inte blända någon i onödan vid dålig sikt då du försämrar din medtrafikants blick?
Med synfel i mörker och dålig sikt så gör du mycket skada med ditt ljus.
Hellre en bilist som inte blir bländad och ser vettigt än en som måste hålla på och kisa för någon måste blända.

Men när det är snörök bakom bilen så bländar inte direkt dimbakljuset, om man inte är riktigt nära.
Och enklast att veta om man behöver ha på det är ju exempelvis att se i bakspegeln efter möte ifall baklamporna på den bilen syns eller ej, eller så kanske man har någon framför sig som man kan själv avgöra om syns bra eller ej med sitt bakljus/dimbakljus.
Och enligt mig är det bättre att se ett dimbakljus än att endast se en massa snörök och inte ha en aning om framförvarande bil är 20 eller 100 meter framför.

Men när väl den bak har sett dig så vet den ju om att du är där och förhoppningsvis om du fått en normal människa så håller den ett visst avstånd.  Har funkat rätt så bra för min del genom åren med 10-11 tusen om året att folk släcker dimljusen i rejält oväder.

Folk glömmer ju sen att de faktiskt har dimljusen igång, men de är ju mest framtill.  Baktill  använder knappt folk längre.

Av kanske 50-60 bilar idag jag mött så hade minst 20-25 av de dimljus igång fram.

Men de flesta vet att det är en bil framför när det ser ut som en lokal snöstorm som åker framför en, så inte behöver man ju direkt ha dimljuset på för att andra ska förstå att det är en bil framför.

Men det är det där med att hålla avstånd som är svårt om man inte ser framförvarandes bakljus. Är det då en massa snö som yr så måste man ändå hålla minst 100 meter om man inte tycker om att knappt se vart man kör. Och kör man nära och bilen framför släpper gasen så är man ju nästan in i röven före man märker att bilen framför saktar in.
Därför är det bra med dimljuset så man tidigare märker att man är nära framförvarande bil jämfört med att försöka se två igensnöade bakljus.

118 Inlägg
9 januari 2016
#17
Jag förstår dig. Jag hatar dimljus med halvljus speciellt på lastbilar som ibland har dubbla dioddimljus! Och de bländar nåt så in i helvete!
Jag har inte kollat upp om det finns några domar där det finns prejudikat i dessa fall men någonstans får man göra en bedömning som i allt annat.
Hejsvejs!

tkd_rille skrev:
omegalover skrev:
Det finns ju ett problem med att på Vag-bilar måste man ha dimljus fram tända om man ska ha bakdimljus på. Men nu är bilen helbilsgodkänd så och då skulle det gå att ha de på samtidigt.
Problemet blir att det i Sverige är olagligt att ha kombinationen halvljus/dimljus samtidigt.

Men behövs bakdimljus vid snörök för att varna andra så spelar det ingen roll att dimljus fram är tända under tiden. Dimbakljus har man endast igång fram tills att bakomvarande bil sett dig framför. Och då ska man stänga av dimljuset bak!!
Och för den korta stunden man kör olagligt är det värt det.

Och blir du stoppad för samtidigt användande av halvljus/dimljus då det råder vinterväglag med snörök eller kraftig dimma och du ger den förklaringen, ser jag ingen anledning till böter. I så fall ska man förneka och inte godkänna kontorsföreläggande och låta det gå till tingsrätten och få det prövat.

Men lagen är tydlig.  Så har du dimljus fram igång med halvljus så är de ju onödigt att överklaga, tar bara onödig tid och resurser.

Om man har problem för att man inte kan köra lagligt så får man väl lämna in önskemål till biltillverkarna.

För ofta har du ju alltid mötande även om du har bilar bakom. Och då bländar du din mötande och de är för jäkla taskigt.  Jag själv avskyr människor som inte släcker sina dimljus smile
Senast redigerat av omegalover (9 januari 2016)

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

Cupra_
9 januari 2016
#18
Som någon annan skrev så är ju lagen rätt tydlig.
Dimljus får användas vid kraftig nederbörd eller dimma i DAGSLJUS.
Aldrig tyckt att det varit några problem att köra med halvljus (original xenon) vid snörök. Jag förstår dock hur ts menar och att det känns olustigt när någon kommer ikapp i hög fart vid dålig sikt.

Däremot så tål jag inte de som ska spela Allan och köra med dim och halvljus samtidigt.. Är det okunskap är det ännu värre..

Möter jag ingen annan blinkar jag med dimljusen och fattar de inte åker helljuset på.

Nu kan man ju moralisera om hur vettigt det är såklart, men jag blir så less på det här beteendet man ser varje dag. Hur svårt ska det vara att fatta att lagen finns av en anledning? Speciellt vid blött väglag och mörker..

österbybruk
267 Inlägg
9 januari 2016
#19
Jag tycker att dimljus fram är rätt onödigt... Under dom 11 år jag har kört. 2-10 tusen mil om år har jag känt behov av dimljus p.g.a dimma 2 gånger.. Annars ser jag mer med Halvljus. Å andra sidan är främre dimljus bra när ett Halvljus pajjat, så man syns för mötande. Enögda bilar som är helt släkt på en sida är nog värre än dimljusfjollorna. Bakre dimljus är till för att användas när sikten är kraftigt begränsad. Och till alla med drl, TÄND bakljusen vid minsta tecken på mörker/snörök/dimma.
Att bara ha dimljus fram tänt funkar bäst för epor och andra som kör sakta då dom flesta dimljus bara lyser hälften så långt
Som halvljuset.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

Cupra_
9 januari 2016
#20
moparfarmer skrev:
Jag tycker att dimljus fram är rätt onödigt... Under dom 11 år jag har kört. 2-10 tusen mil om år har jag känt behov av dimljus p.g.a dimma 2 gånger.. Annars ser jag mer med Halvljus. Å andra sidan är främre dimljus bra när ett Halvljus pajjat, så man syns för mötande. Enögda bilar som är helt släkt på en sida är nog värre än dimljusfjollorna. Bakre dimljus är till för att användas när sikten är kraftigt begränsad. Och till alla med drl, TÄND bakljusen vid minsta tecken på mörker/snörök/dimma.
Att bara ha dimljus fram tänt funkar bäst för epor och andra som kör sakta då dom flesta dimljus bara lyser hälften så långt
Som halvljuset.

Håller till största delen med dig..
Mina bilar har drl original och halvljusautomatik. Jag kan inte slå på bakljus manuellt..Antingen är halvljus inkl bakljus tända, eller släckta. Med Drl på är bakljusen släckta. Jag kan däremot inte slå på dimljusen utan att ha baklamporna tända..


Sök